  • 1. Data: 2005-02-18 21:10:56
    Temat: Sprawa w sadzie pracy (dlugie)
    Od: Pajączek <c...@b...cy>

    Witam

    Zostałem pozwany do sądu pracy przez byłego pracodawcę. Żąda ode mnie
    odszkodowania (trzykrotność mojej pensji) za niewykonanie zleconej przez
    niego pracy. Pracę, którą mi rzekomo zlecono musiał wykonać ktoś inny
    (inny pracownik), stąd firma poniosła takie straty.
    Fakty: 1.pracowałem bez umowy na papierze (była umowa na czas określony,
    skończyła się a potem obiecywano, że już w przyszłym tygodniu
    podpiszemy, w końcu usłyszałem, że mam pracować, dopóki mi nie powiedzą
    że to koniec współpracy. Wkurzyłem się i powiedziałem, że odchodzę, to
    usłyszałem groźby, że mam przecież miesięczny okres wypowiedzenia i
    narobi mi takeigo smrodu, że popamiętam do końca życia).
    2. Pracę zlecono mi w kwietniu, podczas trwania umowy na czas określony
    (umowa skończyła się w połowie kwietnia), po czym około połowy maja szef
    przyszedł do mnie i stwierdził, że sam to skończy i żeby mu wszystko dać
    (jest na to świadek, który może zeznawać w sądzie). Praca była prawie
    skończona, do sfinalizowania brakowało szczegółów, które znał szef
    (ustalenia między szefem a klientem, wiedza i uprawnienia szefa), więc
    nie uznałem tego za dziwne, zwłaszcza, że szef czasami tak robił. Przez
    skończenie prac w tamtej firmie należało rozumieć zdanie pracy do szefa,
    ten zatwierdzał, potem podpisywał dokumenty i finito(tylko on mógł to
    sfinalizować-ma odpowiednie uprawnienia). Teraz w pozwie stwierdził, że
    praca do sierpnia (a więc momentu kiedy odszedłem z tamtej firmy) nie
    została skończona i że jest to tylko i wyłącznie moja wina.
    Pytania:
    1. czy wysokość odszkodowania (trzykrotność pensji) nie jest za duża?
    Pracownik (mój kolega) twierdził, że zajęło mu to trzy dni, a pracodawca
    twierdzi, że poniósł takie koszty, bo musiał zlecić komuś innemu, a ten
    ktoś musiał analizować co ja już zrobiłem i skończyć za mnie. Trzy dni a
    trzy miesiące-jest chyba różnica. Czy pracodawca nie musi udowodnić,
    skąd ta kwota, że faktycznie poniósł takie koszty? Poza tym jeśli zabrał
    mi pracę w połowie maja i do początku sierpnia jeszcze o tym nie było
    mowy, to chyba każdy po upływie prawie trzech miesięcy musiałby
    przeanalizować co zrobiono wcześniej. Inną sprawą jest że jeszcze jak
    byłem w firmie, a byłem na urlopie w sierpniu, szef kazał dokończyć to
    _innej_ osobie.
    2. Jakie pracodawca ma szanse dojścia swoich racji przed sądem, nawet,
    gdyby udało mu się udowodnić, że koszty były takie duże? Czy nie musi
    udowodnić, że mi to zlecał? Zlecenia odbywały się w taki sposób, że szef
    wchodził do pokoju i pytał kto ma najmniej roboty, po czy dawał
    chętnemu. A co z faktem, że sam zadeklarował się to skończyć, a potem
    zrzuca winę na mnie?
    3. Nie stać mnie na adwokata, więc proszę was, jeśli możecie podać
    jakieś praktyczne rady w jaki sposób mam się zachowywać w sądzie: czy
    zgłaszać sprzeciw za każdym razem, jak tylko usłyszę, że pracodawca mówi
    nieprawdę, czy zgłaszać jakieś dodatkowe wnioski? Odpowiedź na pozew
    jakoś napisałem, ale teraz zbliża się termin rozprawy.
    Mam wnioski z kontroli PIPu potwierdzające, że pracowałem bez umowy.
    Inni pracownicy też nie mieli umów, a dostali je dopiero, gdy odzsedłem.
    Aha, jedynymi dowodami pracodawcy są wezwania do zapłaty przysyłane do mnie.
    Pracodawca chce się zemścić na mnie za to, że sobie odszedłem bez jego
    błogosławieństwa.
    Z góry dziękuję za wszelkie rady, uwagi i opinie które mogą mi pomóc w
    opisywanej sprawie.

    PS Osoby (współpracownicy), które mogłyby brać udział w rozprawie jako
    świadkowie już tam nie pracują, odeszły, ale kontakt z nimi utrzymuję.
    poczta: mwl na poczta kropka fm

  • 2. Data: 2005-02-19 06:46:12
    Temat: Re: Sprawa w sadzie pracy (dlugie)
    Od: "SQLwysyn" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Pajączek" <c...@b...cy> napisał w wiadomości
> [...]

    > skończyła się

    > usłyszałem groźby, że mam przecież miesięczny okres wypowiedzenia

    Jakiego wypowiedzenia? Twoja umowa sie juz skonczyla.

    > 2. Pracę zlecono mi w kwietniu, podczas trwania umowy na czas określony
    > (umowa skończyła się w połowie kwietnia), po czym około połowy maja

    Kiedy juz formalnie nie pracowales.

    > 2. Jakie pracodawca ma szanse dojścia swoich racji przed sądem,

    Przeciez formalnie w tej firmie juz nie pracowales?

    > Mam wnioski z kontroli PIPu potwierdzające, że pracowałem bez umowy.

    Wiec to pracodawca bedzie mial klopoty , a nie ty.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 3. Data: 2005-02-19 12:09:28
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Pajączek napisał(a) :
    > Zostałem pozwany do sądu pracy przez byłego pracodawcę. Żąda ode mnie
    > odszkodowania

    Czy dosatłeś już zawiadomienie z sądu o złożonym pozwie, czy b.
    szef Cię o tym zawiadomił?

    > Mam wnioski z kontroli PIPu potwierdzające, że pracowałem bez umowy.
    > Inni pracownicy też nie mieli umów, a dostali je dopiero, gdy odzsedłem.

    Ten szef jest chyba niespełna rozumu. Kręci bat na siebie samego.
    Jeżeli jeszcze udowodnisz, że pracowałeś tam w sposób będący
    typowy dla stosunku pracy, nie zlecenia, to on leży i kwiczy. W
    tym wypadku można mu zarzucić, że nie odprowadzał ZUS-u. A to
    przestępstwo ścigane urzędowo.
    Kto dla niego pracował oficjalnie, jak inni nie mieli umów?
    Jeżeli ich podpisy są na jakichś dokumentach, które wydostawały
    się z firmy, faktury itp. to ten pan będzie w ciężkiej sytuacji.

    Zbyszek
    PGP key: 0x58E0356F

  • 4. Data: 2005-02-19 12:42:26
    Od: "gostek" <g...@w...pl>

    > Jakiego wypowiedzenia? Twoja umowa sie juz skonczyla.

    to nie jest chyba takie proste - co prawda jest wymog zawarcia umowy o prace
    na pismie, ale jesli jest zawarta ustnie to wcale nie musi byc niewazna, w
    razie watpliwosci poczytuje sie z tego co pamietam (bo specem nie jestem) ze
    umowa ustna jest umowa na czas nieokreslony

    jesli by tak przyjac, to ta osoba byla pracownikiem (a w twoim poscie jest
    kilka dodatkowych elementow, ktore moga to potwierdzac), oczywiscie mozna
    ukarac pracodawce za brak potwierdzenia umowy na pismie (PIP)

    a to dalej moze prowadzic do wnioskow

    a) porzucenie pracy przez pracownika
    b) rozwiazanie (rowniez ustne) umowy za porozumieniem stron
    c) rozwiazanie umowy przez pracownika z powodu ciezkiego naruszania swoich
    obowiazkow przez pracodawce (brak umowy, moze jeszcze nie wyplacanie pensji)

    wydaje mi sie, ze sad opowiedzialby sie za wersja b lub c

    generalnie wydaje mi sie, ze sprawa nie jest taka prosta i ja bym mocno
    pomeczyl PIP o pomoc (udzielaja porad prawnych)

    co do odszkodowania to musza to byc rzeczywiste koszty poniesione przez
    pracodawce i dobrze udokumentowane (i dotyczylyby tylko wersji a), na pewno
    w razie watpliwosci sad wezmie pod uwage rowniez te pozostale elementy -
    wydaje mi sie, ze ryzyko placenia odszkodowania jest nieduze, ale ja bym
    mimo wszystko szukal pomocy prawnika, chocby porozmawial z PIP jesli nie
    masz pieniedzy na innego, latwo tu cos mimo wszystko skopac

    na pewno waznym elementem o ktorym nie piszesz jest to, czy firma wyplacila
    ci wszystkie pieniadze za okres tego pracowania bez umowy, jesli nie to
    dziala to mocno na twoja korzysc

  • 5. Data: 2005-02-19 13:14:30
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    W nawiązaniu do wypowiedzi osoby podpisującej się jako gostek w
    wiadomości <news:cv7c2c$ik8$1@nemesis.news.tpi.pl> wyjaśniam co
    następuje:

    > razie watpliwosci poczytuje sie z tego co pamietam (bo specem nie jestem) ze
    > umowa ustna jest umowa na czas nieokreslony

    Bardzo ciekawa koncepcja, szczególnie wobec brzmienia art. 281 pkt 2 kp.

    --
    Olgierd
    gsm: 502DEFUNK ||| JID: o...@j...org ||| gg: 3657597

  • 6. Data: 2005-02-19 22:13:59
    Od: Pajączek <c...@b...cy>

    No i wtedy, 2005-02-19 13:09, *Zbynek Ltd.* w te oto słowa się odzywa:
    > Witam

    > Czy dosatłeś już zawiadomienie z sądu o złożonym pozwie, czy b. szef Cię
    > o tym zawiadomił?

    Mam wyznaczony termin rozprawy.

> [...]
    > jeszcze udowodnisz, że pracowałeś tam w sposób będący typowy dla
    > stosunku pracy, nie zlecenia, to on leży i kwiczy. W tym wypadku można
    Odprowadzał, mam potwierdzenia z zusu.

    > A to przestępstwo ścigane urzędowo.
    > Kto dla niego pracował oficjalnie, jak inni nie mieli umów?
    Byli w takiej samej sytuacji, tzn najpierw umowa na czas określony a
    potem nic.
    > Jeżeli ich
    > podpisy są na jakichś dokumentach, które wydostawały się z firmy,
    > faktury itp. to ten pan będzie w ciężkiej sytuacji.

    Niestety nic takiego nie ma... Jest lista płac, której ksero posiadam
    (czy mogę jej użyć podczas rozprawy? nie będzie to świadczyło przeciwko
    mnie - wynoszenie dokumentów z firmy?).

    poczta: mwl na poczta kropka fm
    1, 2, 3 test sygnaturki 8-)

  • 7. Data: 2005-02-19 22:15:02
    Od: Pajączek <c...@b...cy>

    No i wtedy, 2005-02-19 13:42, *gostek* w te oto słowa się odzywa:

    > na pewno waznym elementem o ktorym nie piszesz jest to, czy firma
    wyplacila
    > ci wszystkie pieniadze za okres tego pracowania bez umowy, jesli nie to
    > dziala to mocno na twoja korzysc

    Firma wypłacałe pieniądze terminowo, nigdy nie było żadnych opóźnień.

  • 8. Data: 2005-02-20 23:31:01
    Od: "gostek" <g...@w...pl>

    > Bardzo ciekawa koncepcja, szczególnie wobec brzmienia art. 281 pkt 2 kp.

    specem nie jestem wiec nie chcialbym sie sprzeczac

    przytocze tylko podany przez Ciebie artykul:

    "Art. 281. Kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu:
    1) zawiera umowę cywilnoprawną w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1
    powinna być zawarta umowa o pracę,
    2) nie potwierdza na piśmie, w terminie 7 dni, zawartej z pracownikiem umowy
    o pracę,
    3) wypowiada lub rozwiązuje z pracownikiem stosunek pracy bez wypowiedzenia,
    naruszając w sposób rażący przepisy prawa pracy,
    4) stosuje wobec pracowników inne kary niż przewidziane w przepisach prawa
    pracy o odpowiedzialności porządkowej pracowników,
    5) narusza przepisy o czasie pracy lub przepisy o ochronie pracy kobiet i
    zatrudnieniu młodocianych,
    6) nie prowadzi dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz
    akt osobowych pracowników
    - podlega karze grzywny. "

    I niewiele wnosi on do sprawy, bo mowi tylko o grzywnie.

    Zerknalem teraz pobieznie na kp. Wydaje mi sie, ze kiedys byl taki punkt, ze
    w razie watpliwosci umowe traktuje sie jako umowe na czas nieokreslony.
    Teraz go nie widze, ale tym zmian jest tyle, ze trudno nadarzyc.

    Generalnie jednak wydaje mi sie, ze stosunek pracy istnial (chocby art. 22
    kp) i sad musi zbadac jakiego typu byl to stosunek (na czas okreslony, nie
    okreslony itd.) i jak doszlo do rozwiazania (podalem trzy warianty). Tym
    bardziej, ze wyglada na to, ze pracodawca placil za zatrudnionego skladki
    zus i samo swiadczenie pracy trwalo rowniez dosc dlugo.

    Nie wiem nawet czy brak umowy moze zostac potraktowany jako ciezkie
    naruszenie obowiazkow pracodawcy.

    Stad warto by sie skupic na udowodnieniu w jaki sposob ta umowa zostala
    rozwiazana i po drugie jakie realne (jesli w ogole) szkody poniosl
    pracodawca. Poszukalbym pomocy w PIP. Na koniec juz zerknalbym jeszcze na
    jeden fragment kp:

    "Uprawnienia pracodawcy w razie nieuzasadnionego rozwiązania przez
    pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia
    Art. 61[1]. W razie nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o
    pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 55 § 1[1], pracodawcy przysługuje
    roszczenie o odszkodowanie. O odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    Art. 61[2].
    § 1. Odszkodowanie, o którym mowa w art. 61[1], przysługuje w wysokości
    wyrządzonej szkody, jednakże nie może ono przewyższać wynagrodzenia
    pracownika za okres wypowiedzenia, a w przypadku rozwiązania umowy o pracę
    zawartej na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy -
    wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
    § 2. W razie orzeczenia przez sąd pracy o odszkodowaniu, przepisu art. 55 §
    3 nie stosuje się.."

  • 9. Data: 2005-02-22 23:56:24
    Od: "Maverick31" <m...@o...pl>

    Jednym slowem kanal.
    Pracowal na czarno bo umowa wygasla, szef placil podobno ZUS za pracownika,
    ktory nie jest pracownikiem i do tego PIP potwierdza, ze pracowal na czarno.
    W zwiazku z tym mam pytania:

    1. Podpisywales umowe - zlecenie na te prace ?
    2. Czy PIP ukarala go w jakis sposob za razace nieprzestrzeganie prawa?

    A co do listy plac to mozna wniesc aby sad nakazal mu dostarczenie listy a
    ty jako strona masz prawo wgladu w akta. Jesli lista jest ok to milczysz i
    nie chwalisz sie a jesli ma bledy to ujawniasz kant i mysle, ze zaden sad ci
    glowy nie urwie za wykazanie dokumentu ( listy )tym bardziej jesli powiesz,
    ze znalazles ja np na smietniku.

    Pozdrawiam Maver

  • 10. Data: 2005-02-23 16:26:49
    Od: Pajączek <c...@b...cy>

    No i wtedy, 2005-02-23 00:56, *Maverick31* w te oto słowa się odzywa:

> [...]
    > W zwiazku z tym mam pytania:
    >
    > 1. Podpisywales umowe - zlecenie na te prace ?

    Nie.

    > 2. Czy PIP ukarala go w jakis sposob za razace nieprzestrzeganie prawa?

    Tego w pipie mi nie chcieli powiedzieć. Dostałem odpowiedź z pipu, która
    potwierdziła moje zarzuty.

> [...]
    > glowy nie urwie za wykazanie dokumentu ( listy )tym bardziej jesli powiesz,

    Nie wiem o czym myślałem jak pisałem poprzedniego posta (chyba o
    zbliżającej się rozprawie) - chodziło mi o listę _obecności_

    Po dokonaniu delikatnego wywiadu, dowiedziałem się, że chodzi tylko i
    wyłącznie o zemstę: pociągać mnie po sądach, ponękać, podenerwować,
    powysyłać bzdurne pisma do mnie, obmawianie mnie do pracowników. A
    wszystko za to że miałem czelność odejść z firmy bez pozwolenia, że nie
    chciałem pracować bez umowy. A była to moje pierwsza praca. Ehhh, polska
    rzeczywistość...

    poczta: mwl na poczta kropka fm