  • 1. Data: 2003-09-09 15:36:33
    Temat: Sprawa o kradzież - Pilne!
    Od: "Anna Styś" <a...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam problem. Miałam umowę o pracę. Księgowa z tej firmy oskarżyła mnie o
    kradzież pieniędzy. Oprócz mnie w biurze pracował jeszcze jeden chłopak na
    czarno. Moja umowa wygasła i nie dostałam pieniędzy za pracę. Czy firma ma
    prawo wstrzymać mi wypłatę? Czy mogą mnie oskarżyć o kradzież w momencie
    kiedy nie podpisałam odpowiedzialności finansowej? Sprawa ma trafić do sądu.
    Czy mogą żądać ode mnie spłaty tych pieniędzy?

    Proszę o szybką odpowiedź

  • 2. Data: 2003-09-09 15:47:39
    Temat: Re: Sprawa o kradzież - Pilne!
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > czarno. Moja umowa wygasła i nie dostałam pieniędzy za pracę. Czy firma ma

    Nie ma prawa. Potracen z wynagrodzenia za prace mozna dokonywac tylko na
    podstawie tyt. wykonawczego lub oswiadczenia pracownika. Powinnas wniesc
    pozew o zaplate wynagrodzenia.

    Czy mogą mnie oskarżyć o kradzież w momencie
    > kiedy nie podpisałam odpowiedzialności finansowej? Sprawa ma trafić do
    sądu.
    > Czy mogą żądać ode mnie spłaty tych pieniędzy?

    Oczywiscie, ze moga. Pracownik ponosi pelna odpowiedzaialnosc za szkode
    wyrzadzona pracodawcy z winy umyslnej (kradziez). Nie potrzeba do tego
    zadnej umowy o odpowiedzialnosci materialnej. Na pracodawcy spoczywa ciezar
    dowodu co do winy i wyrzadzonej szkody.

    Dan

  • 3. Data: 2003-09-09 15:50:43
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    Użytkownik "lablador" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    > wyrzadzona pracodawcy z winy umyslnej (kradziez). Nie potrzeba do tego
    > zadnej umowy o odpowiedzialnosci materialnej. Na pracodawcy spoczywa
    ciezar
    > dowodu co do winy i wyrzadzonej szkody.

    Moja wypowiedz dotyczy oczywiscie cywilnoprawnego aspektu sprawy. Co do ew.
    post. karnego na pewno ktos bardziej zorientowany doradzi.

    Dan

  • 4. Data: 2003-09-09 15:52:16
    Od: "Anna Styś" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > wyrzadzona pracodawcy z winy umyslnej (kradziez). Nie potrzeba do tego
    > zadnej umowy o odpowiedzialnosci materialnej. Na pracodawcy spoczywa

    Ale oskarżają tylko mnie a nie kolege który ze mną pracował.

  • 5. Data: 2003-09-09 15:53:07
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Ale oskarżają tylko mnie a nie kolege który ze mną pracował.

    Tobie tez beda musieli udowodnic wine.

    Dan

  • 6. Data: 2003-09-09 18:48:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Oskarżyć Cię mogą. Z tym, że by Ci to udowodnić, to muszą mieć jakieś
    dowody. Zakładam, że nikt Cię nie złapał. Stąd też nie mogą Cię pociągać do
    odpowiedzialności cywilnej, dokąd nie udowodnią Ci kradzieży. Fakt
    podpisania lub nie deklaracji odpowiedzialności majątkowej w wypadku
    kradzieży nie ma żadnego znaczenia. Kradzież to przestępstwo / wykroczenie i
    odpowiada za nie sprawca niezależnie od tego, czy wcześniej tę
    odpowiedzialność zakontraktował.

    Co do nieprzedłużenia umowy, to jest to prawo pracodawcy. Z tym, że nie ma
    on prawa zatrzymać Twojego wynagrodzenia. Ja bym skontaktował się z PIP-em w
    tej sprawie, bowiem pracodawca naruszył prawo zatrzymując wypłatę. Wypłatę
    można zatrzymać tylko w wypadkach przewidzianych prawem, a w katalogu
    sytuacji uprawniających nie ujęto przypuszczenia popełnienia przestępstwa.
    Do tego potrzeba tytuły wykonawczego.

  • 7. Data: 2003-09-10 06:59:11
    Od: "Anna Styś" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > można zatrzymać tylko w wypadkach przewidzianych prawem, a w katalogu
    > sytuacji uprawniających nie ujęto przypuszczenia popełnienia przestępstwa.

    Piszę w imieniu koleżanki, która wczoraj zwracała się z tym problemem. Mam
    pytanie jeszcze czy w wypadku, gdy w jej kasetce zginęły pieniądze to będzie
    musiała je zwracać z własnej kieszeni. Nie tylko ona miała dostęp do tej
    kasetki. Jeszcze ten kolega i szef i może ktoś jeszcze, więc dziwi mnie że
    tylko ją oskarżają. Dowodów innych nie mają, tylko to, że nie ma pieniędzy.
    Nie dostała jeszcze wezwania do sądu, ale księgowa tej firmy powiedziała
    jej, że dostanie. Kiedy może się go spodziewać? Ile takie sprawy trwają?

    Anna Styś

  • 8. Data: 2003-09-10 07:00:25
    Od: "Anna Styś" <a...@p...onet.pl>

    Ile jest czasu na odwołanie się do sądu pracy?

  • 9. Data: 2003-09-10 18:15:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Mogą ją nachodzić i szantażować. Ja bym na miejscu koleżanki powiadomił
    organa ścigania, że ktoś dokonał przestępstwa i ukradł te pieniądze jej
    pracodawcy. Policja przesłucha świadków i wyjaśni się, czy można znaleźć
    sprawcę, czy nie. Nie spodziewam się, by to trwało ponad miesiąc, góra dwa
    miesiące. I będzie po bólu.