  • 1. Data: 2003-09-09 16:22:11
    Temat: pozew o odsetki
    Od: "kizzi" <k...@w...pl>

    witam
    Pytanie moje dotyczy odsetek od zapłaconych po terminie faktur.(oczywiście
    zapłacona jest kwota główna) czy można po jakimś czasie dochodzić sądownie
    odsetek od tych kwot, naliczając je od terminu płatności do terminu
    rzeczywistej wpłaty. jesli tak to czy można też naliczyć odsetki od odsetek,
    i kiedy??
    kizzi

  • 2. Data: 2003-09-09 16:41:30
    Temat: Re: pozew o odsetki
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > odsetek od tych kwot, naliczając je od terminu płatności do terminu
    > rzeczywistej wpłaty. jesli tak to czy można też naliczyć odsetki od

    Mozna jesli tylko odsetki sie nie przedawnily. Mozna dochodzic odsetek od
    odsetek ale najwczesniej od daty wytoczenia o nie powodztwa (od daty
    wniesienia pozwu)

    Dan.

  • 3. Data: 2003-09-09 16:46:34
    Od: "kizzi" <k...@w...pl>

    > Mozna jesli tylko odsetki sie nie przedawnily. Mozna dochodzic odsetek od
    odsetek ale najwczesniej od daty wytoczenia o nie powodztwa (od daty
    wniesienia pozwu)

    a termin przedawnienia 2-letni ?? i liczymy od ?? ( no własnie bo było
    kilka faktur więc ta najwczesniejsza) więc ja uważam że termin przedawnienia
    liczy się od daty pierwszej zapaty za przeterminowaną fakturę (bo wtedy
    powinnam się upomnieć o odsteki) dobrze myslę??
    dzięki
    kizzi

  • 4. Data: 2003-09-09 17:21:38
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > liczy się od daty pierwszej zapaty za przeterminowaną fakturę (bo wtedy
    > powinnam się upomnieć o odsteki) dobrze myslę??

    Odsetki sa roszczeniem okresowym i termin przedawnienia wynosi 3 lata.
    Traktowane dotychczas byly jako byt niezalezny od dlugu glownego. Ostatnio
    SN zmienil linie orzecznicza i uznal ze nie mozna dochodzic odsetek po
    przedawnieniu roszczenia glownego. Przedawnienie odsetek następuje za każdy
    dzień z osobna (dla kazdej odsetki nalezy osobno liczyc termin
    przedawnienia)

    Dan

  • 5. Data: 2003-09-09 18:28:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Można zaliczyć wpłacone przez kontrahenta z opóźnieniem pieniądze w
    pierwszej kolejności na poczet należności ubocznych, czyli odsetek. Jeśli
    przyjmiesz koncepcję, że gość spłaci kwotę główną, no to nie ma już odsetek,
    albowiem skwitowanie kwoty głównej stanowi skwitowanie należności ubocznych.

  • 6. Data: 2003-09-09 20:28:57
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > przyjmiesz koncepcję, że gość spłaci kwotę główną, no to nie ma już
    odsetek,
    > albowiem skwitowanie kwoty głównej stanowi skwitowanie należności
    ubocznych.

    Po pierwsze to domniemanie wzruszalne(art 234 kpc), po wtore ma miejsce
    tylko wowczas jesli wierzyciel wydal dluznikowi pokwitowanie i nie odnosi
    sie do samego faktu odbioru swiadczenia.

    Dlug odsetkowy istnieje nadal.

    Dan

  • 7. Data: 2003-09-09 21:16:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Dlug odsetkowy istnieje nadal.

    A od jakiej kwoty? No bo mnie wychodzi, że jakikolwiek procent od kwoty
    głównej 0 zł, to 0 zł. Oczywiście masz rację, że pokwitowanie sprawę
    załatwia ostatecznie, ale jeśli goście wysłali jakikolwiek inny dokument w
    którym napisali, że kwota główna jest spłacona, to tego długu odsetkowego
    przed sadem taki pewny bym nie był.

  • 8. Data: 2003-09-10 15:40:35
    Od: "kizzi" <k...@w...pl>

    Ostatnio
    > SN zmienil linie orzecznicza i uznal ze nie mozna dochodzic odsetek po
    przedawnieniu roszczenia glównego.

    czy to oznacza, że moge dochodzić odsetek tylko za zapłacone po terminie
    faktury, których termin wymagalności nastapił po 11 wrzesnia 2001
    (przykładowo oczywiście jeslibymdziś wnosiła do sądu)??
    pzdro kizzi,
    aha trzymam się terminu roszczenia głównego (art. 554 kc) czyli 2 letniego a
    nie 3 letniego za roszczenia okresowe, trochę bez sensu 3letni termin ,
    jednak nei dłuższy niz dwa lata !

  • 9. Data: 2003-09-10 15:57:06
    Od: "kizzi" <k...@w...pl>

    Jeśli przyjmiesz koncepcję, że gość spłaci kwotę główną, no to nie ma już
    odsetek,
    czemu, jesli zapłacił po terminie to są odsetki

    > albowiem skwitowanie kwoty głównej stanowi skwitowanie należności
    ubocznych.

    jaka jest podstawa prawna, szkałam w kodeksie i coś nei mogę znaleźć??
    pozdro
    kizzi

  • 10. Data: 2003-09-10 17:43:42
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > czy to oznacza, że moge dochodzić odsetek tylko za zapłacone po terminie
    > faktury, których termin wymagalności nastapił po 11 wrzesnia 2001
    > (przykładowo oczywiście jeslibymdziś wnosiła do sądu)??

    Praktycznie tak. Uchwala SN z 17 czerwca 2003 roku III CZP 37/03

    > aha trzymam się terminu roszczenia głównego (art. 554 kc) czyli 2 letniego
    > nie 3 letniego za roszczenia okresowe, trochę bez sensu 3letni termin ,
    > jednak nei dłuższy niz dwa lata !

    Zmieszalas teraz dwa poglady na istote przedawnienia odsetek. Jeden
    stanowil, o czym pisalem, ze roszczenie odsetkawe przybiera od momentu
    powstania byt niezalezny od roszczenia glownego i jako okresowe podlega
    przedawnieniu 3 letniemu (to ze roszczenie glowne przedawnialo sie po 2
    latach nie mmialo znaczenia)
    Druga - ta wyrazona w czerwcowej uchwale SN - że odsetki od sprzedazy
    ulegaja przedawnieniu w takim samym dwuletnim okresie jak roszczenie glowne
    ze sprzedazy (czyli 2 letnim)

    Na twoim miejscu dochodzil bym wszystkich odsetek - przedawnienie sad
    uwzglednia tylko na zarzut pozwanego. Moze go nie zglosi.

    Dan