  • 1. Data: 2003-03-31 17:41:06
    Temat: Spółka cywilna - jak wyjść, wycofać udział?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witam!!

    Drodzy znawcy z tej grupy czy możecie mi pomóc i odpowiedzieć na kilka
    pytań?

    1. Jak wygląda sprawa wyjścia ze spółki cywilnej (wycofania udziału)?
    2. Co wszytko muszę zrobić? Jak poinformować wspólnika o tym?
    3. Czy mogę to zrobić od razu czy muszę czekać na jakiś konkretny termin?
    4. Co w przypadku wyjścia z s.c. z majątkiem? Jest wyceniany? Jak
    wygląda zwrot udziału?
    5. Czy każde wyjście wspolnika wiąże się z wycofaniem udziału?
    6. Co oznacza wystąpienie z spółki z ważnych powodów? i czy różni się od
    wypowiedzenia udziału?

    Adam
    a...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2003-03-31 18:57:39
    Temat: Re: Spółka cywilna - jak wyjść, wycofać udział?
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message
    > Witam!!
    >
    > Drodzy znawcy z tej grupy czy możecie mi pomóc i odpowiedzieć na kilka
    > pytań?
    >
    > 1. Jak wygląda sprawa wyjścia ze spółki cywilnej (wycofania udziału)?

    Art. 869. § 1. Jeżeli spółka została zawarta na czas nie oznaczony, każdy
    wspólnik może z niej wystąpić wypowiadając swój udział na trzy miesiące
    naprzód na koniec roku obrachunkowego.

    § 2. Z ważnych powodów wspólnik może wypowiedzieć swój udział bez zachowania
    terminów wypowiedzenia, chociażby spółka była zawarta na czas oznaczony.

    Zastrzeżenie przeciwne jest nieważne

    > 2. Co wszytko muszę zrobić? Jak poinformować wspólnika o tym?

    Najlepiej pisemnie.

    > 3. Czy mogę to zrobić od razu czy muszę czekać na jakiś konkretny termin?

    Patrz wyżej.

    > 4. Co w przypadku wyjścia z s.c. z majątkiem? Jest wyceniany? Jak
    > wygląda zwrot udziału?

    Art. 871. § 1. Wspólnikowi występującemu ze spółki zwraca się w naturze
    rzeczy, które wniósł do spółki do używania, oraz wypłaca się w pieniądzu
    wartość jego wkładu oznaczoną w umowie spółki, a w braku takiego
    oznaczenia - wartość, którą wkład ten miał w chwili wniesienia. Nie ulega
    zwrotowi wartość wkładu polegającego na świadczeniu usług albo na używaniu
    przez spółkę rzeczy należących do wspólnika.

    § 2. Ponadto wypłaca się występującemu wspólnikowi w pieniądzu taką część
    wartości wspólnego majątku pozostałego po odliczeniu wartości wkładów
    wszystkich wspólników, jaka odpowiada stosunkowi, w którym występujący
    wspólnik uczestniczył w zyskach spółki.

    Jeśłi się nie dogadacie, to powołajcie rzeczoznawcę. Jeśli się znim nie
    zgodzicie, to będzie trzeba iść do sądu i sąd powoła rzeczoznawce. Najlepiej
    zrobić to polubownie - tanio, szybko, bezstresowo.

    > 5. Czy każde wyjście wspolnika wiąże się z wycofaniem udziału?

    Nie ma materialnie czegos takiego, jak udział w spółce cywilnej, bo to nie
    jest prawdziwa spółka. Wnosi się wkłady i 'bierze się udział' w jej
    działalności, a reszta patrz wyżej. Oczywiście jak nie chcesz swojej kasy,
    to nikt Ci jej na siłę nie wcisnie - podpiszesz najwyżej, że dokonano
    rozliczenia i nie sądze, żeby któs się czepiał.

    > 6. Co oznacza wystąpienie z spółki z ważnych powodów? i czy różni się od
    > wypowiedzenia udziału?

    Co -polski sprawia Ci kłopoty? ;-P Znaczy własnie to, co znaczy -
    wystapienie z ważnych powodów. Uprzedzam od razu pytanie - nie, nie mam
    nigdzie definicji "ważnych powodów" ( duh - jak można zdefiniować
    'ważne'? ). Wystąpienia ze spółki dokonuje się poprzez wypowiedzenie
    udziału. Inaczej - mówisz 'wypowiadam udział' a skutkiem jest to, że
    występujesz ze spółki. Jasne?

    Zwracam też uwagę na to, że jeśli wspólników jest dwóch, to wystąpienie
    jednego rozwiązuję automatycznie spółkę. Znam ludzi, którzy sie na
    nieznajomości tego faktu nieźle nacięli ( zerwanie umów najmu, duże straty,
    paskudna sprawa... ).

    Depi.

  • 3. Data: 2003-03-31 18:59:08
    Od: "MCH" <m...@o...pl>

    Witam

    > 1. Jak wygląda sprawa wyjścia ze spółki cywilnej (wycofania udziału)?
    > 2. Co wszytko muszę zrobić? Jak poinformować wspólnika o tym?

    - oświadczenie na piśmie dostarczone każdemu ze wspólników
    - nalezy pamiętac o tym, że jeżeli po Twoim wystąpieniu pozostanie
    tylko jeden wspólnik, spółka przestaje istnieć

    > 3. Czy mogę to zrobić od razu czy muszę czekać na jakiś konkretny termin?

    - termin ustawowy to 3 miesiące naprzód na koniec roku kalendarzowego
    - umowa spółki lub uchwała wspólników może ten termin skrócic lub przedłużyć
    nalezy więc to sprawdzić

    > 4. Co w przypadku wyjścia z s.c. z majątkiem? Jest wyceniany? Jak
    > wygląda zwrot udziału?

    - kwestie te może regulować umowa spółki lub uchwała wspólników
    a w razie ich braku rozliczenie następuje wg. art 871 KC
    - jeżeli wskutek wystapienia nastepuje rozwiązanie spółki
    rozliczenia nastepują wg. art 875

    > 5. Czy każde wyjście wspolnika wiąże się z wycofaniem udziału?

    - zgadza się

    > 6. Co oznacza wystąpienie z spółki z ważnych powodów? i czy różni się od
    > wypowiedzenia udziału?

    - można wystapić ze spółki nawet wtedy, gdy umowa zotała zawarta na czas
    oznaczony i nie obowiązują tutaj terminy wypowiedzenia
    - ważne powody - rozpatrywane są w oparciu o konkretną sytuację i mogą
    być różnej natury (subiektywne, obiektywne) - generalnie są to okoliczności
    istotnie utrudniające normalne funkcjonowanie wspólnika w spółce
    np. choroba, brak wzajemnego zaufania, zmiana miejsca zamieszkania

    pozdawiam
    Michał