  • 11. Data: 2009-09-24 06:10:44
    Temat: Re: Soboty pracujące
    Od: AdamS <f...@f...pl>

    Dnia Wed, 23 Sep 2009 23:58:24 +0200, Jotte napisał(a):

    > W wiadomości news:60o7cimzx058.1v4ycaz03t769$.dlg@40tude.net AdamS

    > Co jest wg ciebie tym standardem - 20 nadliczbówek/mies. czy miesięczny
    > okres rozliczeniowy, a może jedno razem z drugim, bo piszesz niejasno?

    Miałem na mysli godziny pracy większości sklepów. Do tego można jeszcze
    doliczyć ze 2-3 niedziele handlowe w roku. Przy umowie z 40 godz.
    tygodniem pracy przy minimalnej obsadzie nie da się nie przekroczyc 150
    nadliczbówek w ciągu roku. Czyli jest to standard choć w negatywnym
    znaczeniu :)

    > Ba, może w ogóle nie dać się tak aby wszyscy byli zadowoleni. ;)
    > Pracodawca może w tym celu skorzystać z art. 151 §4. Jeśli tego dotąd nie
    > zrobił, to może dokonać wypowiedzenia zmieniającego (trzeba pamiętać jednak
    > o a art. 131 i art. 133 oraz o warunkach zawartych w art. 151 §1 pkt 1 i pkt
    > 2).

    Czy dobrze zrozumiałem art. 133 §4? - pomimo pracy w niedziele i
    naleznych i odebranych nadgodzin jako wolne należy się dodatkowo (czy
    tylko MOŻE się należeć) w innym czasie odpoczynek tak jakby była
    niedziela gdyż pracownik w tygodniu z pracującą niedzielą nie miał 35
    godzin nieprzerwanego odpoczynku?

  • 12. Data: 2009-09-24 08:35:37
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 23 Sep 2009 08:25:13 +0200, AdamS napisał(a):

    > Co powinien zrobić pracownik, co pracodawca, w przypadku przekroczenia
    > 150 godziny nadliczbowej w roku by wszyscy byli zadowoleni - godziny
    > nadliczbowe były rozliczane wolnym w proporcjach 1:1

    Gdzie masz jakiekolwiek przekroczenie skoro za przepracowane nadgodziny,
    pracownik "wybrał" w innym dniu wolne?

  • 13. Data: 2009-09-24 08:36:47
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 23 Sep 2009 09:33:25 +0200, szerszen napisał(a):

    > to najpierw powedz czy pensje masz miesieczna, czy stawke godzinowa,

    A jakie znaczenie ma tutaj stawka godzinowa czy etat?
    Chcesz powiedzieć że "etatowcy" nie maja nadgodzin? ;P

  • 14. Data: 2009-09-24 10:54:17
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:9u8bdh6kt4wd$.8lieh77vy79t.dlg@40tude.net AdamS
    <f...@f...pl> pisze:

> [...]
    > tygodniem pracy przy minimalnej obsadzie nie da się nie przekroczyc 150
    > nadliczbówek w ciągu roku. Czyli jest to standard choć w negatywnym
    Rozumiem, ale to oznacza obsadę nie minimalną tylko niewystarczającą.
    Kalkulacja jest prosta: liczba godzin otwarcia sklepu w roku, liczba godzin
    które maksymalnie można przydzielić pracownikowi i wiadomo ilu pracowników
    minimum potrzeba. Trzeba jeszcze wziąć poprawkę na urlopy, chorobę itp. bo
    maksymalnie "obłożony" godzinami pracy pracownik nie będzie mógł wykonywać
    pracy na zastępstwo.

> [...]
    > tylko MOŻE się należeć) w innym czasie odpoczynek tak jakby była
    > niedziela gdyż pracownik w tygodniu z pracującą niedzielą nie miał 35
    Ja to rozumiem inaczej.
    Mniej niż 35h nie może mieć, bo jest to naruszenie art. 133 §1 (z wyjątkiem
    określonym w art. 132 §2 oraz art. 133 §2, ale i wówczas nie mniej nioż
    24h).
    Natomiast w art. 133 §4 chodzi o to, że pracując w niedzielę odpowczynek
    może pracownikowi przysługiwać w inny dzień, nie musi być też w niedzielę.

    --
    Jotte

  • 15. Data: 2009-09-24 12:53:52
    Od: AdamS <f...@f...pl>

    Dnia Thu, 24 Sep 2009 10:35:37 +0200, Herald napisał(a):

    > Gdzie masz jakiekolwiek przekroczenie skoro za przepracowane nadgodziny,
    > pracownik "wybrał" w innym dniu wolne?

    Sugerujesz, że po odebraniu nadgodziny licznik się zeruje?

  • 16. Data: 2009-09-24 14:21:43
    Od: "Imiennika" <i...@v...pl>

    > Zgodnie z art 151 KP
    > Jak nie liczyć, to i tak przekraczasz wszelkie normy.
    > Limit godzin nadliczbowych (tych normalnych) jest chyba 150 godzin w roku.
    > Ty masz średnio 4x5 godzin=20 na miesiąc.

    To juz karalne, ale trzeba to udokumentować.
    Brat zięcia tak miał, ale PIP nic nie wykrył podczas kontroli bo w papierach czysto

  • 17. Data: 2009-09-25 09:10:38
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 24 Sep 2009 14:53:52 +0200, AdamS napisał(a):

    > Sugerujesz, że po odebraniu nadgodziny licznik się zeruje?

    A co - czas się mnoży czy jak?
    Poniedziałek - 10h
    Worek - 10h
    Środa - 10h
    Czwartek - 10h
    Piątek - na wniosek pracownika, udzielam mu dnia wolnego za nadgodziny
    (4x2h) wypracowane w tym tygodniu.
    Chcesz powiedzieć że mam mu udzielić dnia wolnego i do tego wypłacić
    dodatek za prace w nadgodzinach??
    Może powiesz że wystąpiło "przekroczenie"?
    Jakie? Dobowy wymiar czasu pracy? Tygodniowy? Miesięczny?

    Za pracę w godzinach nadliczbowych pracownikom należy się dodatek pieniężny
    lub odpoczynek. O tym, jaką formę przybierze rekompensata za pracę ponad
    normę decyduje pracodawca.

    Art. 151 Kodeks pracy mówi, iż pracą w godzinach nadliczbowych jest praca
    wykonywana ponad:

    1. obowiązujące pracownika normy czasu pracy, oraz
    2. przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego
    pracownika systemu i rozkładu czasu pracy.

    Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna w razie:

    1. konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub
    zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii
    2. szczególnych potrzeb pracodawcy

    Co do zasady, czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i
    przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5 dniowym tygodniu pracy w przyjętym
    okresie rozliczeniowym.
    Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może
    przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym. Każde
    święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż
    niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin.
    Pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin
    nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin
    nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
    Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku ze szczególnymi
    potrzebami pracodawcy nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika
    150 godzin w roku kalendarzowym.
    Kodeks pracy dopuszcza ustalenie innej maksymalnej liczby godzin
    nadliczbowych w roku. Odpowiedni zapis powinien znaleźć się w układzie
    zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w umowie o pracę, jeżeli
    pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany
    do ustalenia regulaminu pracy.
    Dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy należy
    określić w umowie o pracę dopuszczalną liczbę godzin pracy ponad określony
    w umowie wymiar czasu pracy, których przekroczenie uprawnia pracownika,
    oprócz normalnego wynagrodzenia, do dodatku za godziny nadliczbowe.

    Dodatkowe wynagrodzenie przysługuje pracownikowi jedynie za ten okres, w
    którym wykonywał pracę ponad przepisowe normy czasu pracy.
    Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia,
    przysługuje dodatek w wysokości:
    100% wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających:
    1. w nocy
    2. w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy, zgodnie z
    obowiązującym go rozkładem czasu pracy
    3. w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w
    niedzielę lub w święto, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy
    UWAGA!
    Nie należy się dodatek, jeśli pracownik w zamian za pracę ponad normę
    otrzymał inny dzień wolny
    50% wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w
    każdym innym dniu niż określony powyżej.

    100% dodatek przysługuje także za każdą godzinę pracy nadliczbowej z tytułu
    przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie
    rozliczeniowym. Dodatek ten nie należy się, gdy przekroczenie normy
    nastąpiło w wyniku pracy w godzinach nadliczbowych, za które pracownikowi
    przysługuje prawo do dodatku w wysokości 100%.
    Przekroczenie tygodniowej normy czasu pracy nastąpi wówczas, gdy pracownik
    będzie świadczył pracę w dniu, który zgodnie z harmonogramem pracy jest
    jego dniem wolnym (np. w sobotę). Jeśli pracownik nie otrzyma w zamian
    czasu wolnego, to w przyjętym okresie rozliczeniowym nastąpi przekroczenie
    normy tygodniowej. Pracownik otrzyma więc dodatek 50 lub 100% (w zależności
    od dnia i pory przekroczenia normy).
    Do ustalenia podstawy obliczania dodatku bierze się pod uwagę wynagrodzenie
    pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania - w stawce
    godzinowej lub miesięcznej.
    Jeżeli jednak w umowie o pracę nie wyodrębniono stałego składnika
    wynagrodzenia - do wyliczeń posłuży 60% wynagrodzenia.

    Wynagrodzenie za pracę godzinach nadliczbowych zastąpić można ryczałtem,
    ale tylko u pracowników, którzy swoje obowiązki wykonują stale poza
    zakładem pracy. Wysokość ryczałtu powinna odpowiadać przewidywanemu
    wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych.

    Dni wolne

    W zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych pracodawca może
    udzielić pracownikowi czasu wolnego.
    W zależności od tego, kto wystąpi z inicjatywą zastąpienia dodatku
    pieniężnego czasem wolnym, wyróżniamy:
    Czas wolny = liczba przepracowanych godzin nadliczbowych, gdy z wnioskiem
    wystąpi pracownik
    Czas wolny = liczba przepracowanych godzin nadliczbowych + 50% tych godzin,
    gdy czas wolny udziela pracodawca, bez wniosku pracownika. Udzielenie czasu
    wolnego powinno nastąpić najpóźniej do końca okresu rozliczeniowego; nie
    może to spowodować obniżenia wynagrodzenia należnego pracownikowi za pełny
    miesięczny wymiar czasu pracy.
    Pracownikowi, który wykonywał pracę w dniu wolnym od pracy (np. w sobotę)
    wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu
    pracy, przysługuje w zamian inny dzień wolny od pracy udzielony
    pracownikowi do końca okresu rozliczeniowego, w terminie z nim uzgodnionym.

  • 18. Data: 2009-09-28 06:11:42
    Od: AdamS <f...@f...pl>

    Dnia Fri, 25 Sep 2009 11:10:38 +0200, Herald napisał(a):

> [...]
    > (4x2h) wypracowane w tym tygodniu.
    > Chcesz powiedzieć że mam mu udzielić dnia wolnego i do tego wypłacić

    Nie, chciałem zapytać czy te 8 nadgodzin obniża limit 150 godzin na rok
    bezwzględnie czy też po ich odebraniu dalej mamy 150

    > Może powiesz że wystąpiło "przekroczenie"?
    > Jakie? Dobowy wymiar czasu pracy? Tygodniowy? Miesięczny?

    chodziło mi o roczne przekroczenie 150 godzin?

    > Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku ze szczególnymi
    > potrzebami pracodawcy nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika
    > 150 godzin w roku kalendarzowym.

    ^ pytanie jak na wstępie

> [...]
    > gdy czas wolny udziela pracodawca, bez wniosku pracownika. Udzielenie czasu

    I tu pojawia się coś takiego ze strony pracodawcy - w tym miesiący macie
    odebrac nadgodziny bo wam nie zapłace za nie - czy mozna to traktować
    jako wniosek pracodawcy i odbierać w proporcji 1:1,5 czy jest to
    zmuszenie do złożenia wniosku przez pracownika by odebrac 1:1

> [...]
    > pracy, przysługuje w zamian inny dzień wolny od pracy udzielony
    > pracownikowi do końca okresu rozliczeniowego, w terminie z nim uzgodnionym.

    Czy to oznacza, że bez względu na to kto wystąpił z wnioskiem o
    ndagodziny za pracę w sobotę i bez względu na ilość godzin pracy w
    sobotę należy się cały 8 godzinny dzień wolny?

  • 19. Data: 2009-09-28 19:47:47
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1x1pvw0sbelq7.xw7pnx0he1ws.dlg@40tude.net AdamS
    <f...@f...pl> pisze:

    > Czy to oznacza, że bez względu na to kto wystąpił z wnioskiem o
    > ndagodziny za pracę w sobotę i bez względu na ilość godzin pracy w
    > sobotę należy się cały 8 godzinny dzień wolny?
    Tak. Nawet jak przyjdziesz na 5 minut pracy w dniu wolnym masz za to cały
    dzień wolny.

    --
    Jotte