  • 1. Data: 2008-10-02 11:39:58
    Temat: Skuteczność zastrzeżenia umieszczonego na fakturze
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Sklep komputerowy na wystawianych przez siebie fakturach umieszcza
    następującą klauzulę:
    "Na wszystkie topwary sprzedawane do celów związanych z działalnością
    gospodarczą strony wyłączają odpowiedzialność dostawcy z tytułu rękojmi
    za wady fizyczne (art.558 § 1 kodeksu cywilnego)".
    Kontrahent nie jest uprzednio (tj. przed zakupem) informowany o
    wyłączeniu odpowiedzialności. Dowiaduje się dopiero w momencie wczytania
    się w treść faktury.
    Pytanie:
    Czy ww. zastrzeżenie, na które kupujący nie ma żadnego wpływu przed
    zawarciem umowy, jest skuteczne?

  • 2. Data: 2008-10-02 14:38:48
    Od: "Le5zek" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wombi" <w...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > faktury.
    > Pytanie:
    > Czy ww. zastrzeżenie, na które kupujący nie ma żadnego wpływu przed

    Po przeczytaniu ww. artykulu KC dowiesz sie ze jest skuteczne.
    A powyzszego sklepu nalezy unikac.

    --
    Le5zek Grelak
    'I thought I was someone else, someone good.'

  • 3. Data: 2008-10-02 15:14:59
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Le5zek pisze:
    > Użytkownik "wombi" <w...@o...eu> napisał w wiadomości
    >
    > Po przeczytaniu ww. artykulu KC dowiesz sie ze jest skuteczne.
    > A powyzszego sklepu nalezy unikac.

    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Po pierwsze: przeczytałem art. 558
    k.c. I jest tam napisane "strony mogą" a nie "druga strona może
    narzucić" Po drugie: uważasz, że wszystko co Ci ktoś podetknie, bez
    uprzedniego uzgadniania z Tobą, jest dla Ciebie wiążące?

  • 4. Data: 2008-10-02 17:15:17
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 2 Paź, 13:39, wombi <w...@o...eu> wrote:

    > Czy ww. zastrzeżenie, na które kupujący nie ma żadnego wpływu przed
    > zawarciem umowy, jest skuteczne?

    Nie bardzo wiem jak ów sprzedawca będzie chciał udowodnić w
    ewentualnym postępowaniu, że to była treść umowy. Oczywiście moim
    zdaniem takie zastrzeżenie nie ma żadnego znaczenia, a służy tylko
    zbyciu mniej kumatych nabywców.

  • 5. Data: 2008-10-02 21:26:30
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 02 październik 2008 17:14
    (autor wombi
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gc2ohh$ig3$1@news.onet.pl>):

> [...]
    > narzucić" Po drugie: uważasz, że wszystko co Ci ktoś podetknie, bez
    > uprzedniego uzgadniania z Tobą, jest dla Ciebie wiążące?

    No to tam nie kupuj, nie rozumiem w czym rzecz. Dają Ci do podpisania
    fakturę z takim zastrzeżeniem, to nie podpisujesz i odchodzisz od lady,
    skoro Ci nie pasuje.

    --
    Tristan

  • 6. Data: 2008-10-02 22:52:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 02.10.2008 przypadek <p...@g...pl> napisał/a:
    > Nie bardzo wiem jak ów sprzedawca będzie chciał udowodnić w
    > ewentualnym postępowaniu, że to była treść umowy. Oczywiście moim

    Wombi się pod tym podpisze?

    > zdaniem takie zastrzeżenie nie ma żadnego znaczenia, a służy tylko
    > zbyciu mniej kumatych nabywców.

    Niestety nie. Akurat nieco bardziej kumaty sprzedawca się trafił. Tylko
    nie wiem, dlaczego nazywa siebie dostawcą - będzie element dostawy, może
    okazać się, że jednak nie wyłączył rękojmi.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2008-10-03 06:22:18
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Marcin Debowski pisze:

    > Wombi się pod tym podpisze?

    Nie napisałem tego od razu: sprzedawca nie wymaga podpisu kupującego na
    fakturze.

    > Niestety nie. Akurat nieco bardziej kumaty sprzedawca się trafił. Tylko
    > nie wiem, dlaczego nazywa siebie dostawcą - będzie element dostawy, może
    > okazać się, że jednak nie wyłączył rękojmi.

    W sieci znalazłem dwa orzeczenia. Dotyczą wprawdzie odsetek ale moim
    zdaniem argumentacja w nich przedstawiona ma pełne zastosowanie do
    opisanego przeze mnie przypadku.

    "W orzeczeniu SA w Łodzi z 11 lutego 1993 roku (IACr 2/93, OSA
    1993/6/35)wyrażony został pogląd, że niedopuszczalne jest zamieszczenie
    w fakturze klauzuli zawierającej postanowienie o wysokości odsetek za
    opóźnienie w spełnieniu świadczenia pieniężnego przekraczającej odsetki
    ustawowe, jeżeli postanowienia te nie wynikają z umowy zawartej przez
    strony przed doręczeniem lub równocześnie z doręczeniem faktury i
    traktowanie tej klauzuli jako oferty, która zostaje przyjeta wraz z
    przyjęciem faktury i towaru przez jego nabywcę.
    Podobne stanowisko zajął SA w Gdańsku w wyroku z dnia 29 stycznia 1993
    roku (IACr 12/93, OSA 1993/6/42), w którym stanął na stanowisku, że
    jednostronne umieszczenie przez sprzedawcę na fakturze odcisku pieczęci
    o treści "Strony ustalają odsetki umowne w wysokości 1,5% dziennie" i
    wydanie tej faktury kupującemu przy biernej postawie tego ostatniego co
    do tych zastrzeżeń, nie może oznaczać uzupełnienia umowy zawartej w
    następstwie uprzednio prowadzonych rokowań."

  • 8. Data: 2008-10-03 06:51:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 03.10.2008 wombi <w...@o...eu> napisał/a:
    > Nie napisałem tego od razu: sprzedawca nie wymaga podpisu kupującego na
    > fakturze.

    No to się zgodzę, że trudno będzie przyjąć, że ma to do czegokolwiek
    zobowiązywać.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2008-10-03 17:37:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "wombi" <w...@o...eu> napisał w wiadomości

    Wg mnie powyższe zastrzeżenie umieszczone li tylko na fakturze sprzedaży
    nie ma żadnej mocy prawnej. Dla prawnej skuteczności takiej klauzuli
    musiałaby ona być umieszczona w umowie kupna-sprzedaży albo w innym
    dokumencie dostarczonym nabywcy przed zawarciem przez niego umowy albo
    najpóźniej w chwili zawarcia takiej umowy. Faktura sprzedaży dokumentuje
    już wcześniej zawartą umowę, toteż zawarte w niej klauzule nie mają dla juz
    zawartej umowy mocy wiążącej. Równie dobrze sprzedawca mógłby tego typu
    oświadczenie wysłać do nabywcy pocztą po kilku dniach od sprzedaży. Ma to
    taką samą moc prawną.