  • 1. Data: 2008-10-02 00:05:21
    Temat: Włamanie do komputera
    Od: Rafał Zawierta <n...@z...info>

    Witam.

    W firmie X, w pewnym dziale pracował sobie informatyk (nazwijmy go A).
    Odchodząc, zostawił na serwerze kilka pamiątek po sobie. Teraz jego
    następca kasuje co może, ale i tak tamten pierwszy się loguje (serwer do
    kasacji, ale nie o tym wątek).

    Sprawa wygląda tak, że jest 100% pewności (loginy, adresy ip,
    prowokacyjne emaile i smsy) że to A się loguje na ten komputer i robi
    tam syf (wyłącza usługi, modyfikuje pliki). Czy sam fakt (bo to można
    udowodnić), że gość loguje się na ten komputer, mimo, że nie jest do
    tego upoważniony, podchodzi pod jakikolwiek paragraf? Gość robi poważne
    kłopoty, a ponieważ jest namierzony, może warto jakoś oficjalnie go pogonić.

    Żeby było ciekawiej, A pracuje dalej w firmie X, tylko w innym
    departamencie, i szkody wyrządza będąc na okresie wypowiedzenia (które
    sam złożył). Działy firmy X są całkowicie niezależne, ale pracodawca
    jest ten sam.

    Pozdrawiam
    R.

  • 2. Data: 2008-10-02 00:43:51
    Temat: Re: Włamanie do komputera
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Rafał Zawierta pisze:

> [...]
    > tego upoważniony, podchodzi pod jakikolwiek paragraf? Gość robi poważne
    > kłopoty, a ponieważ jest namierzony, może warto jakoś oficjalnie go

    Samo logowanie nie - chyba że obchodzi zabezpieczenia (co wg. mnie nie
    ma miejsca w przypadku gdy nowy admin nie zmienił haseł starego i ten
    stary po prostu się loguje).

    Natomiast "robienie syfu" to tak na początek Art. 268a KK lub
    ewentualnie Art. 269a KK.

  • 3. Data: 2008-10-02 02:59:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Rafał Zawierta wrote:
> [...]
    > Odchodząc, zostawił na serwerze kilka pamiątek po sobie. Teraz jego
    > następca kasuje co może, ale i tak tamten pierwszy się loguje (serwer do

    A "jego następca" do zwolnienia. Co to za admin sierota?

  • 4. Data: 2008-10-02 19:46:24
    Od: Rafał Zawierta <n...@z...info>

    Andrzej Lawa pisze:
    > Rafał Zawierta pisze:
    >
    > Samo logowanie nie - chyba że obchodzi zabezpieczenia (co wg. mnie nie
    > ma miejsca w przypadku gdy nowy admin nie zmienił haseł starego i ten
    > stary po prostu się loguje).
    Nowy admin skasował konta starego, ale stary zostawił sobie ukryte konta
    w systemie.

    > Natomiast "robienie syfu" to tak na początek Art. 268a KK lub
    > ewentualnie Art. 269a KK.

    Ok.

    Pozdrawiam
    R.

  • 5. Data: 2008-10-02 20:22:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Rafał Zawierta pisze:
    > Nowy admin skasował konta starego, ale stary zostawił sobie ukryte konta
    > w systemie.

    No to ten nowy to dupa a nie administrator.

    I ponieważ stary admin ma nadal "komplet kluczy", ciężko nazwać to
    włamaniem.

  • 6. Data: 2008-10-02 20:50:44
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Rafał Zawierta wrote:

    > Nowy admin skasował konta starego, ale stary zostawił sobie ukryte konta
    > w systemie.

    No to nowy admin robi remanent, zostawia konta, ktore wie, ze maja byc,
    zmiea hasla, pozostale blokuje - czy jakos tak :)

  • 7. Data: 2008-10-02 21:22:45
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > No to ten nowy to dupa a nie administrator.
    >
    > I ponieważ stary admin ma nadal "komplet kluczy", ciężko nazwać to
    > włamaniem.

    To manie kluczy upowaznia do wlazenia?

  • 8. Data: 2008-10-02 21:24:30
    Od: Rafał Zawierta <n...@z...info>

    Czy dupa admin czy nie to inna sprawa, ale powiedzmy stary znał sie na
    unixach a nowy zna sie na drukarkach - ot polityka firmy. Ale to OT.

    Raczej zmierzam do tego, że nowy admin wymienił wszystkie zamki, ale na
    jego teren ktoś mu włazi przez celowo źle przykręconą deskę w płocie.

    Tak czy owak, włam czy nie - robienie syfu na kompie pozostaje.

    R.

  • 9. Data: 2008-10-02 22:19:43
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Rafał Zawierta pisze:
    > Raczej zmierzam do tego, że nowy admin wymienił wszystkie zamki, ale na
    > jego teren ktoś mu włazi przez celowo źle przykręconą deskę w płocie.

    Nie. Wchodzi przez drzwi od zaplecza, do których nadal ma klucze i
    zamków nikt tam nie wymienił.

    > Tak czy owak, włam czy nie - robienie syfu na kompie pozostaje.

    Fakt.

    Teraz kwestia udowodnienia.

  • 10. Data: 2008-10-02 22:24:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marian pisze:

    > To manie kluczy upowaznia do wlazenia?

    Czytaj uważnie, co piszę.

    Nie jest to włamanie, bo nie przełamuje żadnych zabezpieczeń.

    A i klucze uzyskał od osoby upoważnionej (siebie).