    From: wombi <w...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Skuteczność zastrzeżenia umieszczonego na fakturze
    Date: Fri, 03 Oct 2008 08:22:18 +0200

    Marcin Debowski pisze:

    > Wombi się pod tym podpisze?

    Nie napisałem tego od razu: sprzedawca nie wymaga podpisu kupującego na
    fakturze.

    > Niestety nie. Akurat nieco bardziej kumaty sprzedawca się trafił. Tylko
    > nie wiem, dlaczego nazywa siebie dostawcą - będzie element dostawy, może
    > okazać się, że jednak nie wyłączył rękojmi.

    W sieci znalazłem dwa orzeczenia. Dotyczą wprawdzie odsetek ale moim
    zdaniem argumentacja w nich przedstawiona ma pełne zastosowanie do
    opisanego przeze mnie przypadku.

    "W orzeczeniu SA w Łodzi z 11 lutego 1993 roku (IACr 2/93, OSA
    1993/6/35)wyrażony został pogląd, że niedopuszczalne jest zamieszczenie
    w fakturze klauzuli zawierającej postanowienie o wysokości odsetek za
    opóźnienie w spełnieniu świadczenia pieniężnego przekraczającej odsetki
    ustawowe, jeżeli postanowienia te nie wynikają z umowy zawartej przez
    strony przed doręczeniem lub równocześnie z doręczeniem faktury i
    traktowanie tej klauzuli jako oferty, która zostaje przyjeta wraz z
    przyjęciem faktury i towaru przez jego nabywcę.
    Podobne stanowisko zajął SA w Gdańsku w wyroku z dnia 29 stycznia 1993
    roku (IACr 12/93, OSA 1993/6/42), w którym stanął na stanowisku, że
    jednostronne umieszczenie przez sprzedawcę na fakturze odcisku pieczęci
    o treści "Strony ustalają odsetki umowne w wysokości 1,5% dziennie" i
    wydanie tej faktury kupującemu przy biernej postawie tego ostatniego co
    do tych zastrzeżeń, nie może oznaczać uzupełnienia umowy zawartej w
    następstwie uprzednio prowadzonych rokowań."