  • 1. Data: 2007-01-26 19:38:36
    Temat: Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia - jak?
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Witajcie

    Zainteresowal mnie ten temat, znalazlem odpowiednie paragrafy:

    Znalazlem w KP Art. 55.
    § 11. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie określonym w § 1
    także wtedy, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia
    podstawowych obowiązków wobec pracownika; w takim przypadku pracownikowi
    przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres
    wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas określony
    lub na czas wykonania określonej pracy - w wysokości wynagrodzenia za
    okres 2 tygodni.

    § 2. Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę bez
    wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie, z podaniem przyczyny
    uzasadniającej rozwiązanie umowy. Przepis art. 52 § 2 stosuje się
    odpowiednio.

    i w zwiazku z tym mam kilka nurtujacych pytan:

    1. Jakie to sa te ciezkie naruszenia podstawowych obowiazkow wobec
    pracownika? :)
    2. Czy podana przyczyna musi opisywac konkretne przypadki, czy wystarczy
    oprzec sie na paragrafach jakis?
    3. Co w przypadku gdy pracodawca nie przyjmie wypowiedzenia?
    4. Co w przypadku gdy pracodawca przyjmie wypowiedzenie, a pozniej sie
    tego wyprze i zwolni takiego pracownika dyscyplinarnie?
    5. Czy takie oswiadczenie nalezy przygotowac w dwoch egzemplarzach, i
    wymagac od pracodawcy podpisu jednego z nich (ktory bedzie kopia dla
    zainteresowanego)?
    6. Rozumiem ze takie rozwiazanie umowy ma skutek natychmiastowy, tzn
    dzis daje oswiadczenie i dzis juz nie jestem pracownikiem?

    To narazie tyle :) Licze na ciekawa dyskusje :)

    Jacek

  • 2. Data: 2007-01-26 19:41:49
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    castrol napisał(a):
> [...]
    > wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas określony
    > lub na czas wykonania określonej pracy - w wysokości wynagrodzenia za

    I znalazlem jeszcze cos ciekawego:

    Art. 943.
    § 2. Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub
    skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i
    długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego
    zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu
    poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z
    zespołu współpracowników.

    § 4. Pracownik, który wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo
    dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż
    minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
    § 5. Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno
    nastąpić na piśmie z podaniem przyczyny, o której mowa w § 2,
    uzasadniającej rozwiązanie umowy.

    I kilka pytan:

    1. Rozumiem ze sytuacja z mobbingiem ma sie podobnie do sytuacji z
    ciezkim naruszeniem praw pracownika przez pracodawce - czyli skutkuje
    dokladnie tym samym - czyli rozwiazaniem umowy bez wypowiedzenia?
    2. Czy tutaj tez dokladnie musimy opisac jakiego rodzaju mobbing nas
    dotykal?

    Jacek

  • 3. Data: 2007-01-26 20:36:37
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:45ba58bd$1@news.home.net.pl castrol
    <j...@w...wp.pl> pisze:

    > 1. Jakie to sa te ciezkie naruszenia podstawowych obowiazkow wobec
    > pracownika? :)
    Np. uporczywe niewypłacanie wynagrodzenia, narażenie zdrowia i/lub życia
    pracownika poprzez zlecenie mu prac do których nie ma on kwalifikacji lub
    rażące naruszenia przepisów BHP.

    > 2. Czy podana przyczyna musi opisywac konkretne przypadki, czy wystarczy
    > oprzec sie na paragrafach jakis?
    Przyczyna zawsze musi być konkretna.

    > 3. Co w przypadku gdy pracodawca nie przyjmie wypowiedzenia?
    Jakiego wypowiedzenia? Pytałeś o rozwiązanie stosunku pracy bez
    wypowiedzenia.
    Zresztą wszystko jedno - co pracodawca ma do przyjmowania lub nie? To bez
    znaczenia.

    > 4. Co w przypadku gdy pracodawca przyjmie wypowiedzenie, a pozniej sie
    > tego wyprze i zwolni takiego pracownika dyscyplinarnie?
    Niczego się nie wyprze. Należy po prostu we właściwy sposób złożyć
    oświadczenie woli.

    > 5. Czy takie oswiadczenie nalezy przygotowac w dwoch egzemplarzach, i
    > wymagac od pracodawcy podpisu jednego z nich (ktory bedzie kopia dla
    > zainteresowanego)?
    Można, ale niekoniecznie. Polecony za potwierdzeniem odbioru i tyle.

    > 6. Rozumiem ze takie rozwiazanie umowy ma skutek natychmiastowy, tzn dzis
    > daje oswiadczenie i dzis juz nie jestem pracownikiem?
    Oświadczenie woli jest skuteczne z chwilą, gdy strona miała możnośc się z
    nim zapoznać.

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2007-01-26 20:43:07
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    castrol wrote:
    > 2. Czy podana przyczyna musi opisywac konkretne przypadki, czy wystarczy
    > oprzec sie na paragrafach jakis?

    Nie wiem czy rozumiem.

    "Paragraf XX w zw. z art. XX zakazuje molestowania seksualnego. Nie
    zdarzył się żaden konkretny przypadek molestowania seksualnego. Ale i
    tak się zwalniam."

    O to chodzi?

    > 3. Co w przypadku gdy pracodawca nie przyjmie wypowiedzenia?

    Nie znam takiego pojęcia "nie przyjmie". Wyjaśnisz?

    > 4. Co w przypadku gdy pracodawca przyjmie wypowiedzenie, a pozniej sie
    > tego wyprze

    Wtedy pracownik wylegitymuje się potwierdzeniem doręczenia
    wypowiedzenia, a pracodawca wyjdzie na głąba.

    > 5. Czy takie oswiadczenie nalezy przygotowac w dwoch egzemplarzach, i
    > wymagac od pracodawcy podpisu jednego z nich (ktory bedzie kopia dla
    > zainteresowanego)?

    Jest to jedna z możliwości. Przy czym "prosić" a nie "wymagać".

    -------------------+
    -------------------+

  • 5. Data: 2007-01-26 20:58:40
    Od: "Verizon Newsgroups" <z...@v...net>

    > Jest to jedna z możliwości. Przy czym "prosić" a nie "wymagać".

    "Prosic", to mozna przy przyjmowaniu do pracy.

    veri

  • 6. Data: 2007-01-26 21:02:34
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Verizon Newsgroups wrote:
    > "Prosic", to mozna przy przyjmowaniu do pracy.

    I przy kupowaniu bułek. Zmierzasz do czegoś?

    -------------------+
    -------------------+

  • 7. Data: 2007-01-26 21:12:28
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Paweł Sakowski napisał(a):

    > Wtedy pracownik wylegitymuje się potwierdzeniem doręczenia
    > wypowiedzenia, a pracodawca wyjdzie na głąba.

    A jesli pracownik chce mu wreczyc osobiscie?

    Jacek

  • 8. Data: 2007-01-26 21:14:25
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Jotte napisał(a):

    > Np. uporczywe niewypłacanie wynagrodzenia, narażenie zdrowia i/lub życia
    > pracownika poprzez zlecenie mu prac do których nie ma on kwalifikacji lub
    > rażące naruszenia przepisów BHP.

    Niewyplacanie nadgodzin, praca na pol czarno co rowna sie z
    nieoplacaniem skladek ZUS podpada pod razace naruszenia? :)

    > Jakiego wypowiedzenia?

    Chodzilo mi oczywiscie o oswiadczenie :)

    > Niczego się nie wyprze. Należy po prostu we właściwy sposób złożyć
    > oświadczenie woli.

    Czyli rozumiem ze osobiscie lepiej nie skladac takiego oswiadczenia?

    > Można, ale niekoniecznie. Polecony za potwierdzeniem odbioru i tyle.

    Ok, rozumiem.

    Jacek

  • 9. Data: 2007-01-26 21:22:58
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Paweł Sakowski napisał(a):

    > "Paragraf XX w zw. z art. XX zakazuje molestowania seksualnego. Nie
    > zdarzył się żaden konkretny przypadek molestowania seksualnego. Ale i
    > tak się zwalniam."
    >
    > O to chodzi?

    Niee :) Chodzi oto czy w oswiadczeniu nalezy napisac np. rozwiazuje
    umowe z powodu nieplacenia skladek ZUS, czy konkretnie nalezy zacytowac
    paragraf ktory pracodawca notorycznie lamie.

    > Nie znam takiego pojęcia "nie przyjmie". Wyjaśnisz?

    Np wyprze sie ze pracownik cokolwiek mu oswiadczyl.

    > Wtedy pracownik wylegitymuje się potwierdzeniem doręczenia
    > wypowiedzenia, a pracodawca wyjdzie na głąba.

    Czyli lepiej takiego oswiadczenia osobiscie nie skladac bo nie bedzie
    sie mialo zadnego potwierdzenia przyjecia tego oswiadczenia?

    Jacek

  • 10. Data: 2007-01-26 21:26:57
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    castrol wrote:

    > A jesli pracownik chce mu wreczyc osobiscie?

    To rozsądnie będzie zatroszczyć się o jakiś dowód doręczenia.