  • 11. Data: 2009-03-16 19:01:30
    Temat: Re: Rozwiazanie spoldzielni mieszkaniowej
    Od: kuba <j...@g...com>

    Cavallino pisze:

    > Jakaś podpórka w przepisach, że do zmiany właściciela nieruchomości nie
    > jest wymagany akt notarialny?

    Forma aktu notarialnego jest wymagana dla umowy zobowiązującej do
    przeniesienia własności nieruchomości (art. 158 KC).
    W wypadku opisanym przez wątkodawcę dochodzi ex lege do przekształcenia
    spółdzielczego prawa własnościowego w prawo odrębnej własności. Podstawą
    jest cytowany przeze mnie przepis ust. o spółdzielniach mieszkaniowych.

    pozdrawiam
    kuba

  • 12. Data: 2009-03-16 19:55:29
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    > spółdzielczego prawa własnościowego w prawo odrębnej własności. Podstawą
    > jest cytowany przeze mnie przepis ust. o spółdzielniach mieszkaniowych.

    Przepis czytałem, ale nie bardzo wiem, dlaczego uważasz, że de facto
    utworzenie nowej nieruchomości nie wymaga formy aktu notarialnego.
    Nie spotkałem się jeszcze aby odbyło się to w jakikolwiek inny sposób.
    Również przy wykupach za złotówkę (czyli też przekształcenie prawa a odrębną
    własność) akt notarialny jest niezbędny.

    Dlatego pytam o podpórkę w przepisach.

  • 13. Data: 2009-03-16 20:47:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Mar 2009, Cavallino wrote:

    > Jakaś podpórka w przepisach, że do zmiany właściciela nieruchomości nie jest
    > wymagany akt notarialny?

    Uwaga - gdybam w zakresie ostatniego zdania "kuby".
    Czy rozwiązanie sp-ni nie powinno mieć formy aktu notarialnego?

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2009-03-16 22:52:01
    Od: kuba <j...@g...com>

    Cavallino pisze:

> [...]
    > Również przy wykupach za złotówkę (czyli też przekształcenie prawa a
    > odrębną własność) akt notarialny jest niezbędny.

    Ale tu nie ma mowy o żadnej podpórce :)
    Forma aktu notarialnego musi być zachowana wtedy, gdy wymaga tego
    przepis szczególny, a tak nie jest w tym przypadku. Zresztą formę to
    można nadać tylko czynności prawnej, a w tym przypadku przekształcenie
    następuję <<z mocy prawa>>. Przy wykupach za złotówkę zawierana jest
    umowa - stąd wymóg co do formy. Ustanowienie odrębnej własności lokalu
    też następuje co do zasady na podstawie czynności prawnej.

    Jeśli chodzi o sytuację kiedy utworzenie nowej nieruchomości nie wymaga
    formy aktu notarialnego, to np.: ustanowienie odrębnych własności lokali
    przez zniesienie współwłasności na podst. orzeczenia sądu. Jeśli chodzi
    o przejście prawa własności bez udziału notariusza - np. przy
    wywłaszczeniu albo przepadku.

    pozdrawiam
    kuba

  • 15. Data: 2009-03-16 22:56:29
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    > przejście prawa własności bez udziału notariusza - np. przy wywłaszczeniu

    Wyczerpujące.
    Thx.

    P.S.
    Prawnik?

    To może podpowiesz mi coś o sprawie o którą niedawno pytałem (a odpowiedzi
    nie było)?
    Czyli o to jakie skutki może wywołać próba ugodowa przed sądem powszechnym,
    jeśli istnieje zapis na sąd polubowny i ew. jak się przed nimi bronić?

  • 16. Data: 2009-03-17 08:49:16
    Od: kuba <j...@g...com>

    Cavallino pisze:

> [...]
    > Czyli o to jakie skutki może wywołać próba ugodowa przed sądem
    > powszechnym, jeśli istnieje zapis na sąd polubowny i ew. jak się przed

    Nimi tzn. kim/czym - zapisami, próbami ugodowymi, sądami polubownymi?
    Może przypomnisz kontekst? Na pierwszy rzut oka to 1165 KPC.
    A w jakiej pozycji występujesz w tej sprawie? Jeśli jesteś konsumentem,
    to zapis na sąd polubowny jest z reguły niedozwolonym postanowieniem
    wzorca umownego i jako taki jest bezskuteczny.

    kuba

  • 17. Data: 2009-03-17 09:00:46
    Od: kuba <j...@g...com>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Uwaga - gdybam w zakresie ostatniego zdania "kuby".
    > Czy rozwiązanie sp-ni nie powinno mieć formy aktu notarialnego?

    Nie :)

    pozdrawiam
    kuba

  • 18. Data: 2009-03-17 09:18:14
    Temat: Re: Próba ugodowa (było: Rozwiazanie spoldzielni mieszkaniowej)
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Nimi tzn. kim/czym - zapisami, próbami ugodowymi, sądami polubownymi?

    Próbami ugodowymi.
    Mam podstawy przypuszczać, że pozew do sądu polubownego może się mojemu
    byłemu kontrahentami nie udać, bo sąd zniknąłbył w międzyczasie i już raz
    odrzucił pozew, więc przeciwnik próbuje to obejść w sądzie powszechnym.
    A że sprawa się ciągnie latami, przeciwnik nie chce ugody, więc chciałbym to
    już skończyć, może być przez przedawnienie.

    > Może przypomnisz kontekst? Na pierwszy rzut oka to 1165 KPC.
    > A w jakiej pozycji występujesz w tej sprawie?

    Pozwanego.

    >Jeśli jesteś konsumentem, to zapis na sąd polubowny jest z reguły
    >niedozwolonym postanowieniem wzorca umownego i jako taki jest bezskuteczny.

    Nie, nie jestem konsumentem w tej sprawie.

  • 19. Data: 2009-03-17 09:40:41
    Od: kuba <j...@g...com>

    Cavallino pisze:

> [...]
    > A że sprawa się ciągnie latami, przeciwnik nie chce ugody, więc
    > chciałbym to już skończyć, może być przez przedawnienie.

    Jeżeli zapis na sąd polubowny jest ważny i skuteczny to sąd odrzuci taki
    pozew, z tym że - uwaga - działa to na zarzut podniesiony przed wdaniem
    się w spór co do istoty sprawy (podobnie jak przedawnienie).

    Pewne problemy wywołuje natomiast to, co napisałeś o "zniknięciu sądu" -
    w takich przypadkach co do zasady zapis na sąd polubowny traci moc (art.
    1168 KPC).

    Co do przedawnienia, to ciężko mi cokolwiek powiedzieć, skoro nie wiem,
    co to za roszczenie i kiedy stało się wymagalne. Natomiast pamiętaj, że
    podjęcie czynności zmierzających do dochodzenia roszczenia przerywa bieg
    przedawnienia.

    pozdrawiam
    kuba

  • 20. Data: 2009-03-17 09:54:14