    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Próba ugodowa (było: Rozwiazanie spoldzielni mieszkaniowej)
    Date: Tue, 17 Mar 2009 10:40:41 +0100

    Cavallino pisze:

    > Mam podstawy przypuszczać, że pozew do sądu polubownego może się mojemu
    > byłemu kontrahentami nie udać, bo sąd zniknąłbył w międzyczasie i już
    > raz odrzucił pozew, więc przeciwnik próbuje to obejść w sądzie powszechnym.
    > A że sprawa się ciągnie latami, przeciwnik nie chce ugody, więc
    > chciałbym to już skończyć, może być przez przedawnienie.

    > Pozwanego.

    Jeżeli zapis na sąd polubowny jest ważny i skuteczny to sąd odrzuci taki
    pozew, z tym że - uwaga - działa to na zarzut podniesiony przed wdaniem
    się w spór co do istoty sprawy (podobnie jak przedawnienie).

    Pewne problemy wywołuje natomiast to, co napisałeś o "zniknięciu sądu" -
    w takich przypadkach co do zasady zapis na sąd polubowny traci moc (art.
    1168 KPC).

    Co do przedawnienia, to ciężko mi cokolwiek powiedzieć, skoro nie wiem,
    co to za roszczenie i kiedy stało się wymagalne. Natomiast pamiętaj, że
    podjęcie czynności zmierzających do dochodzenia roszczenia przerywa bieg
    przedawnienia.

    pozdrawiam
    kuba