    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rozwiazanie spoldzielni mieszkaniowej
    Date: Mon, 16 Mar 2009 23:52:01 +0100

    Cavallino pisze:

    > Przepis czytałem, ale nie bardzo wiem, dlaczego uważasz, że de facto
    > utworzenie nowej nieruchomości nie wymaga formy aktu notarialnego.
    > Nie spotkałem się jeszcze aby odbyło się to w jakikolwiek inny sposób.
    > Również przy wykupach za złotówkę (czyli też przekształcenie prawa a
    > odrębną własność) akt notarialny jest niezbędny.
    >
    > Dlatego pytam o podpórkę w przepisach.

    Ale tu nie ma mowy o żadnej podpórce :)
    Forma aktu notarialnego musi być zachowana wtedy, gdy wymaga tego
    przepis szczególny, a tak nie jest w tym przypadku. Zresztą formę to
    można nadać tylko czynności prawnej, a w tym przypadku przekształcenie
    następuję <<z mocy prawa>>. Przy wykupach za złotówkę zawierana jest
    umowa - stąd wymóg co do formy. Ustanowienie odrębnej własności lokalu
    też następuje co do zasady na podstawie czynności prawnej.

    Jeśli chodzi o sytuację kiedy utworzenie nowej nieruchomości nie wymaga
    formy aktu notarialnego, to np.: ustanowienie odrębnych własności lokali
    przez zniesienie współwłasności na podst. orzeczenia sądu. Jeśli chodzi
    o przejście prawa własności bez udziału notariusza - np. przy
    wywłaszczeniu albo przepadku.

    pozdrawiam
    kuba