  • 1. Data: 2003-11-09 20:58:47
    Temat: Pytanie natury teoretycznej: Warunkowa cesja wierzytelnosci
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Jakie jest zdanie grupowiczow w nastepujacej kwestii:

    Wiadomym jest ze cesja wierzytelnosci jest mozliwa o ile m.in nie sprzeciwia
    sie ustawie. Z tego tez wzgledu niedopuszczalny jest przelew wierzytelnosci
    z art. 444 o ile wierzytelnosc nie jest uznana na pismie albo przyznana
    prawomocnym orzeczeniem.

    Czy w swietle tego Czy jest mozliwa WARUNKOWA cesja wierzytelnosci z art
    444?. Warunek polegalby na wydaniu prawomocnego orzeczenia sadowego
    uznajacego roszczenie uprawnionego co powodowaloby automatycznie przelew
    zasadzonej kwoty.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-11-09 22:34:46
    Od: "P N" <p...@g...pl>

    NoMAD <l...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > 444?. Warunek polegalby na wydaniu prawomocnego orzeczenia sadowego
    > uznajacego roszczenie uprawnionego co powodowaloby automatycznie przelew

    Glowy nie dam i mysle na gorąco ale wg mnie nie da sie obciażyć takiej
    sytuacji warunkiem.Art 449 mowi ze m.in roszczenie z art 444 nie moze byc
    zbyte chyba ze stalo sie wymagalne i ze uznane na pismie albo przyznane
    prawomocnym orzeczeniem.Problem tkwi w tym momencie w art 91 ktory dla
    warunkowo uprawnionego tworzy prawo tymczasowe ktore to moze byc zbywane,
    obciazane i podlega dziedziczeniu.No i w tym momencie pojawia sie przeszkoda
    w postaci art 449 własnie bo nie mozna zbyc wierzytelnosci dopoki nie zasadzi
    jej sąd w tej sytuacji którą podałeś
    Pzdr

  • 3. Data: 2003-11-09 22:49:35
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "P N" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    przeszkoda
    > w postaci art 449 własnie bo nie mozna zbyc wierzytelnosci dopoki nie

    No tak ale w tej sytuacji mozna by mowic o zbyciu prawa tymczasowego, ktore
    przestaloby byc tymczasowym po ziszczeniu sie warunku.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2003-11-09 23:14:30
    Od: "P N" <p...@g...pl>

    > No tak ale w tej sytuacji mozna by mowic o zbyciu prawa tymczasowego, ktore
    > przestaloby byc tymczasowym po ziszczeniu sie warunku.
    >
    > Pozdrawiam

    Ale własnie przeciwko zbyciu tego konkretnego prawa tymczasowego sprzeciwia
    sie ustawa w art 449.Zresztą to juz w ogole w tym momencie jest improwizacja
    z mojej strony,co to bedzie jak taka osoba co dochodzi renty z 444kc nie
    dostanie korzystnego wyroku i co wtedy?ewentualny wierzyciel bedzie mogl
    dochodzic odszkodowania za niewykonanie umowy przelewu od osoby która liczyla
    na pieniadze z renty zasądzone wyrokiem i jest oczywiste ze taka osoba skoro
    dochodzi renty to znaczy ze jest w kiepskiej sytuacji materialnej to oznacza
    ze bedzie mogla byc prawnie złupiona jeszcze bardziej przez ewentualnego
    wierzyciela.Pachnie mi to naruszeniem zasad współżycia
    społecznego:pogorszenie sytuacji życiowej osoby która i tak już jest
    poszkodowana.Biore tu pod uwage charakter roszczeń z tego artykulu 444.
    Pzdr

  • 5. Data: 2003-11-09 23:31:32
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

> [...]
    > społecznego:pogorszenie sytuacji życiowej osoby która i tak już jest
    > poszkodowana.Biore tu pod uwage charakter roszczeń z tego artykulu 444.

    Pozwole sobie zamiescic kazus ktory byl przyczyna mojego pytania. Pozwolisz
    ze zamieszcze go jako nowy post.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2003-11-10 01:43:51
    Temat: Re: Cesja warunkowa wierzytelnosci z 444 KC (dopuszczalna czy nie?) cdn.
    Od: "P N" <p...@g...pl>

    NoMAD <l...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > samochodem do lekarza, kupuje leki itp a w zamian zawiera umowe cesji np 10%
    > wierzytelnosci przyslugujacej A wobec sprawcy szkody. Umowa zawierana jest
    > pod warunkiem ze sad zasadzi prawomocnym wyrokiem odszkodowanie. Innymi
    > slowy gdy sad zasadzi odszkodowanie dla A osoba B nabedzie 10% odszkodowania
    > od A w zamian za opieke. Gdy sad nie uwzgledni powodztwa A osoba B nie
    > bedzie domagala sie wynagrodzenia za opieke (np. ma dobre serce i wie ze A
    > nie bedzie miala z czego zaplacic w przypadku przegranej)
    >

    > I teraz pytanie: czy taka umowa miedzy A iB jest mozliwa?

    No wiec wierzytelnosc z art 444 po prostu zostala z gory przez ustawodawce
    przekreslona jesli chodzi o ich zbywanie nawet pod warunkiem niezaleznie pod
    jakim tytulem.Tak wiec mamy tu sprzeciw ustawy. Po prostu ustawodawca
    potraktowal te roszczenia jako scisle zwiazane z osobą
    poszkodowanego.Popatrzylem w ksiazke Mojaka "Obrót
    wierzytelnosciami",popatrzylem w komentarz Becka i po prostu stoi tam taka
    wlasnie sucha informacja,nie ma w ogole zadnego teoretyzowania w tym temacie.

    Ja w takiej sytuacji bym ominął w sposób jak najbardziej legalny zakaz z art
    449 w ten sposób,że lepiej dla osoby B by było gdyby zawarła jakąś warunkową
    umowę nienazwaną "o opiekę" że w razie spełnienia sie warunku dostanie 10% z
    przyznanej renty osoby A jako świadczenie wzajemne za tą opiekę.

  • 7. Data: 2003-11-15 22:29:42
    Od: PN<p...@N...wp.pl>

[...]
    dziedziczeniu.A dopoki ta wierzytelnosc nie jest uznana na pismie czy
    tez zasadzona to chyba (?) nie ma takiej mozliwosci zeby nalozyc
    kaganiec w postaci warunku.Poza tym zakladajac ze wiemy
    hipotetycznie ze wyrok bedzie korzystny to nie bardzo mozna to
    obciazyc warunkiem bo warunek stosuje sie tylko do zdarzen
    wprawdzie przyszlych ale za to niepewnych.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2003-11-16 10:23:10
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    Użytkownik "PN" <p...@N...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > obciazyc warunkiem bo warunek stosuje sie tylko do zdarzen
    > wprawdzie przyszlych ale za to niepewnych.

    Nie jestem przekonany do twojej argumentacji. art 449 zakazuje czynnosci
    rozporzadzajacych w postaci przeniesienia wierzytelnosci. Ale nie zakazuje
    czynnosci zobowiazujacych do przyszlego rozporzadzenia

  • 9. Data: 2003-11-16 10:33:46
    Od: "P N" <p...@g...pl>

    NoMAD <l...@W...TO.op.pl> napisał(a):

    > Nie jestem przekonany do twojej argumentacji. art 449 zakazuje czynnosci
    > rozporzadzajacych w postaci przeniesienia wierzytelnosci. Ale nie zakazuje
    > czynnosci zobowiazujacych do przyszlego rozporzadzenia

    Moja wlasciwa odpowiedz ukazala sie w watku w ktorym podales kazus,a ten post
    mial sie nie ukazac.Cos sie pochrzanilo z serwerem gazety.pl bo jak to
    napisalem to szybko probowalem zrobic cancel ale jak widze nie zadzialalo.W
    kazdym razie art.449 stoi na przeszkodzie i zdania nie zmienie:))

  • 10. Data: 2003-11-16 13:44:12
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

> [...]
    zadzialalo.W
    > kazdym razie art.449 stoi na przeszkodzie i zdania nie zmienie:))

    Ok :-)