  • 1. Data: 2003-11-17 23:13:32
    Temat: Pytanie
    Od: "ARAS" <a...@w...pl>

    Witam.Moje pytanie odnosi się do wysyłania óżnych rzeczy przez pocztę
    polską.Wysłałem ostatnio N 6310i i dzisiaj się dowiedziałem że człowiek
    który ją brał zamiast całego kompletu dostał tylko samą ładowarkę.Telefon
    wysłałem listem poleconym (jak większość rzeczy które eysyłam) i niestety
    ktoś na poczcie ma lepkie ręce.Jak się ma do tego nasze prawo.
    PS. czy ja mogę mieć z tego powodu jakieś problemy (mam poświadczenie z
    poczty ,że wysłałem).Pozdrawiam i proszę o info,acha i z góry bardzo
    dziękuję.

  • 2. Data: 2003-11-18 08:02:26
    Temat: Re: Pytanie
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > PS. czy ja mogę mieć z tego powodu jakieś problemy (mam poświadczenie z
    > poczty ,że wysłałem).Pozdrawiam i proszę o info,acha i z góry bardzo

    No to od początku:'
    telefon wysłałeś przesyłką poleconą - zgodnie z prawem pocztowym:

    Przesyłką poleconą jest "przesyłka rejestrowana będącą przesyłką listową,
    przemieszczaną i doręczaną w sposób zabezpieczający ją przed utratą, ubytkiem
    zawartości lub uszkodzeniem".

    Przesyłką listową jest "przesyłka niebędącą paczką pocztową".

    Paczką pocztową jest "przesyłka rejestrowana zawierającą rzeczy, przyjętą przez
    operatora publicznego w celu przemieszczenia i doręczenia".

    Skoro zatem przesyłką służącą do przesyłania rzeczy jest paczka pocztowa to a
    contrario nie jest nia przesyłka polecona (list polecony). Ustalenie to jest
    istotne gdyż zgodnie z art. 58 prawa pocztowego:
    "Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powszechnej usługi pocztowej
    przysługuje odszkodowanie:
    1) za utratę przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie
    wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora
    publicznego za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej;
    2) za utratę paczki pocztowej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie
    wyższej jednak niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie;
    (...)
    4) za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki
    poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości
    utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość
    odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2;
    (...)."

    art. 57 ust. 2 stanowi jednak, że:
    2. Operator publiczny odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie
    powszechnej usługi pocztowej, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie
    nastąpiło:
    (...)
    2) wyłącznie z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata przepisów ustawy
    albo regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych;
    (...)"

    Zatem skoro list polecony nie służy do przesyłania rzeczy to pakując tam
    telefon (rzecz) naruszyłeś ustawę. Radzę wziąć z poczty "Reglamin świadczenia
    powszechnych usług pocztowych" i poczytać o listach poleconych.

    Paweł

  • 3. Data: 2003-11-18 18:36:47
    Od: "ARAS" <a...@w...pl>

> [...]
    świadczenia
    > powszechnych usług pocztowych" i poczytać o listach poleconych.

    Czyli jeżeli wysłałem telefon listem poleconym to nie mam żadnego prawa o
    odszkodowanie?

  • 4. Data: 2003-11-19 07:02:21
    Od: w...@p...onet.pl

    > Czyli jeżeli wysłałem telefon listem poleconym to nie mam żadnego prawa o
    > odszkodowanie?

    Niezupełnie, dlatego piszę cobyś poczytał Regulamin ... ja go nie znam . Poza
    tym Ustawa mówi, że poczta nie ponosi odpowiedzialności jeżeli niewykonanie
    nastąpiło z "wyłącznej przyczyny" naruszenia ustawy lub Regulaminu. I tu jest
    pole do popisu.
    powodzenia
    Paweł