  • 1. Data: 2005-04-27 16:56:46
    Temat: Przekazanie praw autorskich?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Czy jezeli w umowie o dzielo zlecone jest wykonanie jest wykonanie
    jakiegos dziela, oraz przekazanie do wykonanego dziela praw autorskich,
    to czy wszystko jest w porzadku?

    Przeczytalem tu, ze prawa autorskie sa niezbywalne. Ale nie wiem czy
    wszystko dobrze zrozumialem.

    Czy taka umowa jest wazna, czy nie?
    Jak traktowac teraz dochod z takiej umowy ktory otrzymalem?

    Co powinienem zrobic, jest z tymi umowami jest cos nie tak?
    Czy US moze sie przyczepic do takiej umowy, kwestionujac jej waznosc?

  • 2. Data: 2005-04-27 17:18:39
    Temat: Re: Przekazanie praw autorskich?
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > Jak traktowac teraz dochod z takiej umowy ktory otrzymalem?
    >
    > Co powinienem zrobic, jest z tymi umowami jest cos nie tak?

    chodzi o to np jezeli dla kogos wykonujesz oprogramowanie to przeniesienie
    praw autporskich
    oznacza ze oni moga z tym programem zrobic co chca, powiedzmy zajac sie jego
    redystrybucja,
    ale nie moga podawac sie za jego autorow.

    > Czy US moze sie przyczepic do takiej umowy, kwestionujac jej waznosc?

    koszt uzyskania przychodu w przypadku umowy o dzielo:
    -bez przeniesienia praw autorskich 20 %
    - z przeniesieniem 50 %

    P.

    --
    http://www.love-office.com/forum/
    ... miłość, seks, kłopoty małżeńskie, pamiętnik ...

  • 3. Data: 2005-04-27 17:57:14
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Przemek R... napisał(a):

> [...]
    > redystrybucja,
    > ale nie moga podawac sie za jego autorow.

    Oczywiscie, tylko czy ktos nie przyczepi sie do tego sformulowania, ze
    brakuej tu slowa 'majatkowe'?

    > koszt uzyskania przychodu w przypadku umowy o dzielo:
    > -bez przeniesienia praw autorskich 20 %
    > - z przeniesieniem 50 %

    No wlasnie glownie o to mi chodzi, zeby mi US nie zakwestionowal 50%
    kosztu uzyskania przychodu.

  • 4. Data: 2005-04-27 20:01:54
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Wed, 27 Apr 2005 19:57:14 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

    > No wlasnie glownie o to mi chodzi, zeby mi US nie zakwestionowal 50%
    > kosztu uzyskania przychodu.

    Przemek ma rację - ztym że nie przeniesienie praw autorskich - a
    majątkowych praw autorskich.
    Prawa uatorskie są niezbywalne z mocy prawa.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 5. Data: 2005-04-27 20:42:28
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Mieczysław <m...@o...pl> naskrobał/a w

    > Prawa uatorskie są niezbywalne z mocy prawa.

    Osobiste.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Jak nie wiadomo o co chodzi, to na pewno chodzi o statystyki.

  • 6. Data: 2005-04-27 22:16:57
    Od: "chillin" <n...@n...pl>

    > Czy jezeli w umowie o dzielo zlecone jest wykonanie jest wykonanie
    > jakiegos dziela, oraz przekazanie do wykonanego dziela praw autorskich, to
    > czy wszystko jest w porzadku?

    W porządku w jakim sensie?

    > Przeczytalem tu, ze prawa autorskie sa niezbywalne. Ale nie wiem czy
    > wszystko dobrze zrozumialem.

    Osobiste prawa autorskie - niezbywalne.
    Prawa autorskie majątkowe - zbywalne (możliwe jest ich przeniesienie na inny
    podmiot prawa, np. na firmę lub os. fizyczną) W przypadku przeniesienia praw
    autorskich majątkowych, prawa autorskie osobiste, zostają przy twóry. Czyli
    nabywca praw do utworu (np. oprogramowania) może rozporządzać dalej prawami
    autoskimi (sprzedać, udzielić licencji (pr. aut. zależne)), ale nie może
    twierdzić, że jest autorem takiego utworu.

    > Czy taka umowa jest wazna, czy nie?

    Czy umowa jest ważna - zbyt ogólne pytanie. Oględnie rzecz ujmując - jeżeli
    strony uważają, że umowa jest ważna - to pewnie tak jest.
    Zbyt ogólnie pytasz. Jeżeli przeniosłeś autorskie pr. majątkowe w umowie o
    dzieło, to nie jest to zabronione. Patrz swoboda umów.

    > Jak traktowac teraz dochod z takiej umowy ktory otrzymalem?

    Znowu zbyt ogólnie pytasz ;)
    Dochód opodatkowuje się od um. o dzieło odprowadzając zaliczkę wys. 20%
    podstawy - tu: najprawdopodobniej dochód obliczasz odjmując od przychodu 50%
    kosztów uzyskania.
    Jeżeli przedmiotem tej umowy jest wykoanie utworu (np. napisanie
    oprogramowania) to masz koszta 50%.

    > Co powinienem zrobic, jest z tymi umowami jest cos nie tak?
    > Czy US moze sie przyczepic do takiej umowy, kwestionujac jej waznosc?

    Coś nie tak? Czyli...? :)
    Może być coś nie tak - jeżeli umowa nie dotyczy pr. autorskich, a Ty
    policzyłeś w PIT rocznym 50% kosztów. To US może zweryfikować.
    Niezupełnie US może kwestionować ważność umowy - raczej uznanie przez
    płatnika lub Ciebie jej podatkowych konsekwencji.
    Czy nie lepiej Ci zwrócić się do właściwego US? Albo zapytać w biurze
    rachunkowym...? Zawsze możesz rozliczyć się tak jak uważasz, przesłać pit do
    US
    a po 2.05 możesz to wyliczenie zweryfikować i dokonać korekty :)

    chillin