  • 1. Data: 2022-10-26 11:12:43
    Temat: Przekazanie mieszkania
    Od: cef <c...@i...pl>

    Nie sprawdzałem niczego jeszcze w googlach, ale zapytam
    albo poproszę o wskazówki co przeczytać, żeby ustalić korzystniejszą
    podatkowo czy finansowo opcję.

    Jest mieszkanie, które ma właścicieli
    ojciec 4/6, syn 1/6, córka 1/6 tak jest w księgach.
    Ojciec zmarł kilka dni temu, ale nic jeszcze nie zrobiono z tym.
    Teoretycznie gdyby ustalić nowych właścicieli to syn i córka po połowie
    będą właścicielami, bo nie ma innych spadkobierców ani testamentu.

    Syn chciałby podarować swoje pół swojemu dorosłemu dziecku
    a córka zmarłego jest skłonna sprzedać swoje pół.
    (wszystko jedno czy bratu czy jego dziecku)
    tak, żeby jedynym właścicielem zostało dziecko syna.

    W jakiej kolejności ustalić to najkorzystniej odnośnie
    opłat notarialnych. Wartość lokalu 200 tys zł.
    Podatku od darowizny nie będzie po złożeniu odpowiednich SD - coś tam

  • 2. Data: 2022-10-26 16:52:57
    Temat: Re: Przekazanie mieszkania
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 26 października 2022 o 11:12:46 UTC+2 cef napisał(a):
> [...]
    > opłat notarialnych. Wartość lokalu 200 tys zł.
    > Podatku od darowizny nie będzie po złożeniu odpowiednich SD - coś tam

    Kolejność darowizn czy sprzedawania nie ma znaczenia (oprócz oczywistych głupot
    sprzedawania/darowania czegoś dwa razy) - taksa będzie taka sama (no ew. z
    dokładnością do tych 3%/2%/1% - ale progi są niskie - ale jak już w pełni, to wiadomo
    że jak najmniej transakcji będzie kosztować najmniej ;).
    Na taksie można zaoszczędzić przenosząc część transakcji do spadku.
    Jeśli "syn" nie ma innych dzieci, to niech się zrzeka spadku.
    Jeśli "córka" nie ma dzieci, też może tak zrobić, a od "syna" dostać "darowiznę
    pieniężną" (pamiętać o SD-Z2).
    Ew. jak ma dzieci, a one też by się zrzekły (oraz jeśli "syn" ma inne dzieci, co by
    się zrzekły - i nie mają dzieci, szczególnie małoletnich), to można tak pokombinować
    - choć robi się skomplikowanie, z rodziną to wiadomo, że najlepiej wychodzi się na
    zdjęciu ;P
    Zakładam, że w spadku nie ma już nic więcej cennego.

  • 3. Data: 2022-10-26 18:46:05
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    zdjęciu ;P
    > Zakładam, że w spadku nie ma już nic więcej cennego.

    Nie bardzo rozumiem te kombinacje. Po kolei formalnie to by było tak:
    syn S z córką C przejmują spadek po zmarłym ojcu i mają po 50% lokalu
    (nic tam innego oprócz mieszkania nie ma)
    to się pewnie da zrobić bez sądu (tylko poświadczenie dziedziczenia
    u notariusza) A potem córka C sprzeda swoje pół bratu (czyli S) i
    bedzie jeden właściciel S (syn zmarłego) I potem on to podaruje swojemu
    dziecku D.
    Czy to jest jakieś mnożenie operacji powodujące wielokrotną taksę?
    Czy stawić się we trójkę S,C, D u notariusza i ustalić to wszystko na
    raz np darowiznami/transakcjami,
    żeby dziecko syna przejeło nieruchomość w 100% a potem syn S ewentualnie
    zrobi darowiznę pieniężną dla C żeby grało w kasie.

    Bo nie bardzo wiem czy to się liczy od wartości
    raz czy od kolejnych operacji na tym mieniu.

  • 4. Data: 2022-10-26 19:37:16
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 26 października 2022 o 18:46:09 UTC+2 cef napisał(a):

> [...]
    > zrobi darowiznę pieniężną dla C żeby grało w kasie.
    >
    > Bo nie bardzo wiem czy to się liczy od wartości
    > raz czy od kolejnych operacji na tym mieniu.

    Taksę masz zawsze od wartości każdej "operacji".
    Sprzedajesz udział 1/6 - taksa od 1/6 wartości mieszkania.
    Tak samo darowujesz - choć tutaj kwestią uznaniową bardzo jest, jaką wartość
    wpisać...
    No chyba że od darowizny mieszkania też jest PCCP - nie wiem - wtedy może czepić się
    US.

    Tyle że taksa nie jest liniowa.

    Oczywiście tak jak napisałeś będzie najprościej.
    Z ew. modyfikacją, że lepiej jak już córka C sprzeda swoją połowę dziecku D.
    Kasę na tą sprzedaż oczywiście ojciec może dziecku dać (przelewem !!! - i SD-Z2).

    Ale jeszcze można wykorzystać to, że od spadku nie ma taksy notarialnej od wartości
    spadku.
    I jeśli syn zrzeknie się spadku i nie ma innych dzieci, to taksa będzie mniejsza o te
    ok. 2/6.
    A jak jeszcze się uda zrzeczenie spadku przez córkę, to nie będzie taksy w sumie od
    4/6.

    Od tych 1/6+1/6, które już są w posiadaniu syna i córki, oczywiście taksy nie da się
    uniknąć.

  • 5. Data: 2022-10-26 19:58:28
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 26.10.2022 o 18:46, cef pisze:

    > Nie bardzo rozumiem te kombinacje.

    jak ojciec się zrzeknie spadku to przechodzi on na jego dzieci z automatu

    [...]
    > a potem syn S ewentualnie
    > zrobi darowiznę pieniężną dla C żeby grało w kasie.

    z tym to bym uważał, wymienienie się darowiznami może być ryzykowne jeżeli
    alternatywa to
    2% pcc - jak ktoś się dokopie to będzie nieciekawie

    jeżeli ciotka daruje synowi 50% mieszkania a wzruszony ojciec zrobi darowizne
    siostrze to
    jest to imho o wiele łatwiejsze do obrony...

  • 6. Data: 2022-10-26 20:38:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.10.2022 o 11:12, cef pisze:
> [...]
    > Teoretycznie gdyby ustalić nowych właścicieli to syn i córka po połowie
    > będą właścicielami, bo nie ma innych spadkobierców ani testamentu.
    Jeśli poza mieszkaniem jest inny majątek, to tańsze wydaje mi się
    podzielenie się w ten sposób, że córka bierze pieniądze, a syn
    mieszkanie. Po prostu bedzie niższa taksa notarialna.
    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2022-10-26 21:35:23
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    4/6.

    > Od tych 1/6+1/6, które już są w posiadaniu syna i córki, oczywiście taksy nie da

    Aaaa, ok - teraz kapuję o co chodzi.
    To chyba najlepiej będzie tak, że S się zrzeknie spadku tych 2/6 -
    dziecko D jest jedno
    więc dostanie to w spadku a tę 1/6 syn podaruje dziecku D a córka C musi
    przyjąć spadek i potem sprzeda albo daruje temu dziecku D swoje pół.
    Czyli w sumie taksa byłaby od 4/6 bo tyle będzie dziecku D przekazane?
    1/6 darowizna od S potem 2/6 w spadku od zmarłego - i 3/6 od C
    tylko trzeba sprawdzić
    czy taniej sprzedać czy darować
    Zakładam, że to jedna wizyta u notariusza załatwi.

  • 8. Data: 2022-10-26 23:09:57
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 26.10.2022 o 19:58, m4rkiz pisze:

> [...]
    >
    > jeżeli ciotka daruje synowi 50% mieszkania a wzruszony ojciec zrobi
    > darowizne siostrze to jest to imho o wiele łatwiejsze do obrony...

    Zwracam uwagę, że darowizna od ciotki jest opodatkowana podatkiem od
    darowizny.

    Jeżeli pani C nie ma dzieci, to niech ona odrzuci spadek, który w
    całości odziedziczy pan S a następnie dokona darowizny mieszkania
    wnukowi D (swojemu synowi, bez podatku) oraz darowizny pieniężnej pani C
    (swojej siostrze, bez podatku).

    Oczywiście to pod warunkiem, że rodzeństwo ma do siebie zaufanie co do
    "obiecanej darowizny".

    MJ

  • 9. Data: 2022-10-27 09:49:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 26 października 2022 o 23:10:00 UTC+2 Michał Jankowski napisał(a):

> [...]
    > (swojej siostrze, bez podatku).
    >
    > Oczywiście to pod warunkiem, że rodzeństwo ma do siebie zaufanie co do

    Dlatego pisałem, że lepiej by wnuk kupił od ciotki jej część, oczywiście za kasę od
    ojca (przelewem + SD-Z2!).

  • 10. Data: 2022-10-28 08:49:39
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Dlatego pisałem, że lepiej by wnuk kupił od ciotki jej część, oczywiście za kasę od
    ojca (przelewem + SD-Z2!).

    A to da się na jednym posiedzeniu kolejnymi aktami załatwić?
    Najpierw poświadczenie dziedziczenia, potem darowizna dziecku przez ojca
    i potem sprzedaż tej połowy córki?
    I dziecko wychodzi od notariusza jako właściciel 100% z kwitami do zmian
    w księgach wieczystych?
    Czy któryś z tych aktów wymaga jakiegoś czasu do uprawomocnienia się czy
    cos?