  • 1. Data: 2006-04-05 16:54:34
    Temat: Prosze sie nie smiac ;) ...ubezpieczenie zdrowotne dziecka
    Od: "ra9om1ak" <r...@o...pl>

    Witam

    W temacie jestem kompletnym laikiem i nie umialem odpowiedziec na takie
    pytanie, wiec zapytam sie ekspertow - czy dziecko matki samotnie
    wychowujacej dziecko, ktora jest na zasilku wychowawczym jest jakos
    "automatycznie" ubezpieczone, zeby moglo korzystac ze opieki lekarskiej ?
    Matka jest zatrudniona na u osoby fizycznej, ktora nie ma firmy, ta matka
    legitymacje ubezpieczeniowa...tyle wiem. Teraz jest problem, bo po 2 latach
    ktos tam sie obudzil i wykresilili dziecko :/ Wystarczy pokazac owa
    legitymacje ?
    Jezeli dziecko nie jest ubezpieczone w taki sposob, co ta matka powinna
    zrobic, zeby dziecko bylo ubezpieczone ? Placic - gdzie, komu...

    Przepraszam za glupie pytanie, ale nie znam na nie odpowiedzi.

    .: ra9om1ak :.
    radomiak[MALPA]o2.pl
    -+ Kto za mlodu glupim nie byl, ten na starosc nie zmadrzeje +-

  • 2. Data: 2006-04-05 16:59:20
    Od: "Majkaa" <m...@n...pl>

    Użytkownik "ra9om1ak" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > .: ra9om1ak :.
    > radomiak[MALPA]o2.pl
    > -+ Kto za mlodu glupim nie byl, ten na starosc nie zmadrzeje +-

    Dziecko tak jak każdego zgłasza się do ubezpieczenia.
    Robi się to w zakładzie, w którym do ubezpieczenia jest zgłoszony rodzic.

  • 3. Data: 2006-04-05 17:40:36
    Od: "ra9om1ak" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Majkaa" <m...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >>
    > Dziecko tak jak każdego zgłasza się do ubezpieczenia.
    > Robi się to w zakładzie, w którym do ubezpieczenia jest zgłoszony rodzic.

    Czy zaklad pracy wydaje tzw. ksiazeczke rodzinna ? To wystarczy ? A jakie sa
    koszty - ponosi je rodzic w swoim ubezpieczeniu - czy moze dziecko do 18
    roku zycia ma to jakos za darmo ?

    Dziekuje.

  • 4. Data: 2006-04-05 18:36:22
    Od: "Majkaa" <m...@n...pl>

> [...]
    > .: ra9om1ak :.
    > radomiak[MALPA]o2.pl
    > -+ Kto za mlodu glupim nie byl, ten na starosc nie zmadrzeje +-

    To nic nie kosztuje. W oddz. NFZ wyrabia się książeczkę RUM dla każdego
    członka rodziny. Przynajmniej tak jest w moim województwie. W innych może
    NFZ wydawać np. karty lub coś podobnego.

  • 5. Data: 2006-04-05 19:16:06
    Od: "ra9om1ak" <r...@o...pl>

    > To nic nie kosztuje. W oddz. NFZ wyrabia się książeczkę RUM dla każdego
    > członka rodziny. Przynajmniej tak jest w moim województwie. W innych może
    > NFZ wydawać np. karty lub coś podobnego.

    Wybacz, ale nie rozumiem. Co wspolnego ma ksiazeczka RUM-owska, ktorej
    mowiac, juz dawno nie ma - do ubezpieczenia ? Moze sie myle, ale u nas
    ksiazeczke RUM-owska moge wyrobic na kazdego znajomego, ale czy to znaczy,
    ze podlega on ubezpieczeniom ? U nas ksiazeczki RUM-owskie zarzucono i
    wrocono do recept. A co z kolei maja recepty do ubezpieczenia ? Prosze mnie
    poprawic, jezeli myle pojecia.

  • 6. Data: 2006-04-05 19:53:07
    Od: "Majkaa" <m...@n...pl>

> [...]
    > .: ra9om1ak :.
    > radomiak[MALPA]o2.pl
    > -+ Kto za mlodu glupim nie byl, ten na starosc nie zmadrzeje +-

    A u nas właśnie dopiero teraz wprowadzono recepty w książeczki rumowskie.
    W takim razie należy albo w przychodni albo w NFZ dowiedzieć czym legitumuje
    się ubezpieczenie dziecka u Was.

  • 7. Data: 2006-04-05 20:58:00
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    ra9om1ak wrote:
    > Czy zaklad pracy wydaje tzw. ksiazeczke rodzinna ? To wystarczy ? A
    > jakie sa koszty - ponosi je rodzic w swoim ubezpieczeniu - czy moze
    > dziecko do 18 roku zycia ma to jakos za darmo ?

    Ma za darmo.

    Art 13
    Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej
    DU 210/2004 poz. 2135

    Art. 13. 1. Świadczeniobiorcy inni niż ubezpieczeni, którzy:
    1) nie ukończyli 18. roku życia,
    2) są w okresie ciąży, porodu i połogu
    - mają prawo do świadczeń opieki zdrowotnej na
    zasadach i w zakresie określonych dla ubezpieczonych.

  • 8. Data: 2006-04-05 23:07:42
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    Na podstawie Twoich postów zakładam, że matka pracuje u osoby
    fizycznej na podstawie umowy o pracę i podlega obowiązkowo
    ubezpieczeniom E, R, Ch, Zdr i wypadkowemu. Aktualnie korzysta z
    urlopu wychowawczego.
    Po urodzeniu dziecka i nadaniu dziecku PESEL matka powinna była
    poprosić pracodawcę, aby zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego jej
    dziecko: trzeba wypełnić druk ZUS ZCZA, podpis matki, podpis i pieczęć
    pracodawcy i złożyć w ZUS (u większych pracodawców wysyłka
    elektroniczna). Po złożeniu w ZUS deklaracji ZUS ZCZA dziecko może
    korzystać z bezpłatnej opieki lekarskiej.
    Następna sprawa to wydanie legitymacji ubezpieczeniowej dla członków
    rodziny i wpisanie dziecka: w małej firmie (do 19 ubezpieczonych)
    pracodawca sporządza wniosek (gotowe druki do pobrania w ZUS) do ZUS o
    wydanie legitymacji ubezpieczeniowej pracownikowi i ZUS taką
    legitymację wydaje bezpłatnie. Legitymacja jest wystawiona na nazwisko
    pracownika (matki) i wpisuje się do legitymacji osoby uprawnione do
    korzystania z opieki lekarskiej.
    Pracodawca potwierdza w legitymacji uprawnienia pracownika do
    korzystania z ubezpieczenia zdrowotnego (co 6 miesięcy, a ostatnio
    przychodnie wymagają podobno co 1 miesiąc).
    W czasie urlopu wychowawczego zarówno matka, jak i jej dziecko mają
    prawo do korzystania z ubezpieczenia zdrowotnego.

    wa

  • 9. Data: 2006-04-06 02:40:58
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    wektor wrote:
> [...]
    > W czasie urlopu wychowawczego zarówno matka, jak i jej dziecko mają
    > prawo do korzystania z ubezpieczenia zdrowotnego.

    No nareszcie coś konkretnego.