  • 21. Data: 2023-04-28 06:42:17
    Temat: Re: Projekt ustawy o zakazie fotografowania
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 27.04.2023 o 22:10, J.F pisze:

    > Obrazki klamią :)

    > A dostawczaka/busika mozesz prowadzic?

    Dostawczaka tak, busika - to już chyba od ilości miejsca zależy. W razie
    czego pytam googla albo gpt a nie ustawę:P

    > I odpuscila, czy sie spotkacie w sądzie :-)

    Jedno odpuściła (za dużo powiedziane, bo wezwanie za parkowanie na
    miejscy wyznaczonym bo zakaz jest tak głupie że... nawet nie wiem jak to
    skomentować). Co do drugiego to powiedziała, że pisze notatkę i zaprosi
    do sądu, ale czekam i czekam... Chyba już randki nie będzie po tym jak
    jej powiedziałem, że spoko i żeby notatkę uważnie pisała, bo ja ja też
    zaproszę, a pewnie niedociągnięcia w jej postępowaniu dało się zauważyć
    (głównie brak zapytania czy to ja w ogóle byłem kierowcą przed magicznym
    "nakładam na pana mandat" oraz stwierdzenie, że ona mnie nie będzie
    słuchać, bo tłumaczy to się każdy). O darciu japy na interesenta nie
    wspomnę, bo to po prostu brak kultury i zdenerwowanie faktem, że z tym
    pierwszą sprawą zrobiła z siebie idiotkę.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 22. Data: 2023-04-28 18:58:36
    Od: "To.Ja" <t...@p...invalid>

    J.F w

    > Dwa rozporządzenia.
    > Jedno dla kierowców, drugie dla drogowców.

    Twierdzisz, że prawo w PL stosuje się wybiórczo?
    Jest np. osobne dla bandytów i osobne dla świętoszków?

    Uzasadnij proszę, że rozporządzenia nie dotyczą wszystkich...

  • 23. Data: 2023-04-28 19:08:06
    Od: "To.Ja" <t...@i...pl>

    Shrek w

    > Jedno odpuściła (za dużo powiedziane, bo wezwanie za parkowanie na
    > miejscy wyznaczonym bo zakaz jest tak głupie że... nawet nie wiem jak to
    > skomentować).

    Wyczuwam konfabulacje...
    Ale zawsze możesz napisać, że pies wezwanie właśnie zeżarł...

    > O darciu japy na interesenta nie wspomnę, bo to po prostu brak kultury i
    zdenerwowanie faktem, że z tym
    > pierwszą sprawą zrobiła z siebie idiotkę.

    I była pojedynczo na patrolu i akcji?
    Znowu konfabulujesz raczej...

    --
    Tomasz

  • 24. Data: 2023-04-28 19:27:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Apr 2023 18:58:36 +0200, To.Ja wrote:
    > J.F w
    >
    > Twierdzisz, że prawo w PL stosuje się wybiórczo?
    > Jest np. osobne dla bandytów i osobne dla świętoszków?
    >
    > Uzasadnij proszę, że rozporządzenia nie dotyczą wszystkich...

    Niby dotyczą wszystkich, tylko jak masz rozporządzenie
    "Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz
    urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na
    drogach."

    a nie jestes projektantem czy wykonawcą dróg lub znaków,
    to po co ci takie?

    Bedziesz sprawdzał, czy znak przepisowych rozmiarów,
    cyferki zgodna ze wzorem, a umieszczony w przepisowym miejscu?

    Owszem, czasem sie moze ta wiedza przydac, tylko jeszcze trzeba trafic
    na odpowiedniego sędziego. Pieszego na przejsciu przejachalem, bo nie
    zdołaem sie zatrzymac, bo znak byl 12m przed przesciem zamiat
    przepisowych 15, i mi 3 metry zabrakło ... moze którys sąd to uzna :-)

    J.

  • 25. Data: 2023-04-28 21:57:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.04.2023 o 19:27, J.F pisze:

> [...]
    > zdołaem sie zatrzymac, bo znak byl 12m przed przesciem zamiat
    > przepisowych 15, i mi 3 metry zabrakło ... moze którys sąd to uzna :-)

    Akurat przykład całkiem niezły znalazłeś. Niewłaściwe oznakowanie
    przejścia może uniewinnić kierowcę. Ale przykładów niewłaściwego
    oznakowania mającego wpływ na popełnienie, bądź nie wykroczenia jest
    sporo. Szereg niewłaściwie poustawianych zakazów zatrzymywania
    przykładowo. Rozbieżności pomiędzy poziomym i pionowym oznakowaniem.

    --
    Robert Tomasik

  • 26. Data: 2023-04-30 16:25:31
    Od: "To.Ja" <t...@p...invalid>

    J.F w
> [...]
    > drogach."
    > a nie jestes projektantem czy wykonawcą dróg lub znaków,

    Jedziesz i widzisz D-42, następnie widzisz E-18a i E-17a, ale przejeżdżasz
    50 metrów i *nie widzisz* D-42...

    > Owszem, czasem sie moze ta wiedza przydac, tylko jeszcze trzeba trafic
    > na odpowiedniego sędziego.

    Dlaczego policjantów w białych czapkach uważasz za idiotów?

    Przykład, który tu wielokrotnie opisywałem:

    Droga 801, godziny poranne, lata temu, ale widzę, że ciągle nic nie zostało
    zrobione w temacie...

    Początek: https://goo.gl/maps/wS7NoaETC359ecQi9

    środek: https://goo.gl/maps/ex2CyXtYcMyAmB3K7

    Koniec, tam gdzie stali i łapali: https://goo.gl/maps/RZ3krKM5YWnUU7b16

    I rozmowa (z grubsza bo to dawno było):
    "dzień dobry, komenda xxx, sierżant zzz, kontrola z powodu przekroczenia
    prędkości o 22 km/h, dozwolone 50, a zmierzona z odległości fff metrów przed
    qq sekundami to 72 km/h, poproszę PJ, OC DR" (tak wtedy trzeba było wozić)

    Dostał, popatrzył, popytał i:

    "W związku z... nakładam mandat... sprawa zostanie skierowana..."

    _Nie przyjmuję_

    "Sprawa zostanie skierowana... Poproszę powód odmowy"

    _Nie ma problemu, choć :D, ale chcę oszczędzić czas, zarówno sobie jak i
    panu i sędziemu... Nie jestem w obszarze zabudowany, wg obowiązującego
    prawa, i to, że jechałem 72 to tylko dlatego, że akurat jadłem kanapkę, bo
    mogłem jechać 90

    Teraz zgadnij jak zareagowali, i dlaczego byłem jeszcze kilka razy
    "haltowany" i za każdym razem było podobnie

    --
    Tomasz

  • 27. Data: 2023-05-01 01:40:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-04-27, Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:

    > Tam jest "fotografowania lub utrwalania wizerunku" więc powiedzą że
    > "fotografowałeś budynek".

    Być może tak, choć tam nie jest to aż tak klarwonie rozgraniczone - można
    interpretować, że fotografowania lub utrwalania dotyczy wizerunku, a nie
    fotografowania (ogólnie) lub utrwalania (wizerunku).

    W każdym razie, nadal pozostaje tajemnicą, zakaz utrwalania jakiego
    wizerunku oznaczonego odpowiednią tabliczką, może wchodzić w grę.

    A jak tam są takie dziwne rzeczy, to nie wiem czy warto się tym
    projektem w ogóle na tym etapie interesować.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2023-05-03 16:20:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 30 Apr 2023 23:40:04 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >
    > W każdym razie, nadal pozostaje tajemnicą, zakaz utrwalania jakiego
    > wizerunku oznaczonego odpowiednią tabliczką, może wchodzić w grę.

    trudno "utrwalić budynek".

    Problem jest szerszy, bo przyjmuje sie, ze prawa autorskie do zdjęcia
    należą do fotografa. A do projektów budynków - do architekta.

    Album ze zdjęciami budynków - powinno się płacić taniemy architektom?

  • 29. Data: 2023-05-03 16:42:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03.05.2023 o 16:20, J.F pisze:
    > Album ze zdjęciami budynków - powinno się płacić taniemy architektom?
    Jest jeszcze pojęcie "pól eksploatacji" i "praw zależnych".

    Pola eksploatacji to pojęcie używane w prawie autorskim, które odnosi
    się do różnych sposobów wykorzystania utworu przez jego twórcę lub osoby
    trzecie posiadające odpowiednie uprawnienia. Pola eksploatacji są
    wyliczone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych i obejmują
    następujące kategorie: prawo do zwielokrotnienia utworu (np. kopiowanie,
    nagrywanie, drukowanie); prawo do publicznego wykonania utworu (np.
    wystawienie na scenie, prezentacja w telewizji, odtwarzanie w radiu);
    prawo do publicznego udostępnienia utworu w taki sposób, aby każdy mógł
    mieć do niego dostęp w miejscu i czasie, jakie mu odpowiadają (np. na
    stronie internetowej, w serwisie streamingowym); prawo do wprowadzania
    zmian w utworze (np. adaptacja, przeróbka); prawo do rozpowszechniania
    utworu (np. dystrybucja, sprzedaż). Twórca ma prawo decydować, na jakich
    polach eksploatacji jego utwór będzie wykorzystywany, a także może
    udzielać licencji na korzystanie z niego innym podmiotom. Jednakże, aby
    móc wykorzystać utwór w sposób określony w którymś z pól eksploatacji,
    konieczne jest uzyskanie odpowiednich uprawnień od twórcy lub od
    podmiotu, który te uprawnienia od niego nabył.

    Utwory zależne to pojęcie używane w prawie autorskim, które odnosi się
    do utworów powstałych w oparciu o utwór pierwotny. Utwory zależne mogą
    być tworzone na różne sposoby, np. przez adaptację, przeróbkę,
    aranżację, tłumaczenie lub zbiór w całość. Utwór zależny zawsze jest
    powiązany z utworem pierwotnym i nie może istnieć bez niego. W przypadku
    utworów zależnych prawa autorskie należą do twórcy utworu pierwotnego
    oraz do twórcy utworu zależnego, ale zależnie od okoliczności udział
    każdego z nich może być różny. Przykładem utworu zależnego jest film
    powstały na podstawie powieści - w tym przypadku prawa autorskie do
    filmu należą do twórców filmu, ale zawsze muszą zachować prawa autorskie
    do pierwotnej powieści. Podobnie, tłumacz przekładający utwór z jednego
    języka na inny tworzy utwór zależny, ale nadal musi respektować prawa
    autorskie oryginalnego utworu. W prawie autorskim istnieją szczególne
    regulacje dotyczące utworów zależnych, które określają m.in. warunki, na
    jakich można je tworzyć i rozpowszechniać, jakie należą się z tego
    tytułu wynagrodzenia oraz jakie prawa ma twórca pierwotnego utworu.

    Rozpowszechnianie zdjęcia budynku zaprojektowanego przez architekta może
    podlegać różnym regulacjom praw autorskich, w zależności od kraju i
    kontekstu, w którym zdjęcie jest publikowane. W niektórych krajach,
    takich jak np. Stany Zjednoczone, fotografowanie budynków znajdujących
    się w przestrzeni publicznej (np. ulicy) jest uznawane za wolne od
    ograniczeń praw autorskich. Jednak w innych krajach, w tym w Polsce,
    może to być inaczej. W Polsce, fotografowanie budynków prywatnych (tzn.
    należących do osób fizycznych lub prawnych) bez zgody właściciela
    budynku jest zabronione zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego. W
    przypadku budynków należących do jednostek samorządu terytorialnego,
    istnieją różne interpretacje, ale zwykle publikacja zdjęć wymaga zgody
    władz miejskich lub gminnych. Co do samego prawa autorskiego, architekt
    może mieć prawa autorskie do budynku jako dzieła architektonicznego. W
    takim przypadku, rozpowszechnianie zdjęcia budynku bez zgody architekta
    może stanowić naruszenie jego praw autorskich. Jednakże, w przypadku,
    gdy budynek jest już zrealizowany, to autorstwo budynku przysługuje
    zwykle inwestorowi, a nie samemu architektowi. Dlatego też, zależy to od
    umowy między inwestorem a architektem, czy autorstwo przysługuje
    architektowi czy inwestorowi, a w konsekwencji, czy publikacja zdjęć
    wymaga zgody architekta. W każdym razie, zaleca się zawsze uzyskanie
    zgody architekta przed publikacją zdjęć budynków zaprojektowanych przez
    niego, w celu uniknięcia potencjalnych konfliktów z prawem autorskim.

    Zgodnie z prawem autorskim, publikowanie zdjęć, na których widoczne są
    budynki lub inne dzieła, może wymagać uzyskania zgody właściciela praw
    autorskich, ale zależy to od okoliczności. Jeśli budynki lub inne dzieła
    są jedynie elementem tła, a zdjęcie dotyczy innej kwestii (np. osoby,
    zwierzęta, krajobraz), to prawdopodobnie nie ma potrzeby uzyskiwania
    zgody na ich publikację. W przypadku, gdy budynki lub inne dzieła
    stanowią główny temat zdjęcia lub są one tak ważne, że nie sposób ich
    pominąć, wówczas może być wymagana zgoda właściciela praw autorskich.

    W Polsce, prawo przewiduje zasadę wolności panoramy, która umożliwia
    publikację zdjęć lub filmów, na których widoczne są budynki lub inne
    dzieła znajdujące się w przestrzeni publicznej, takiej jak np. ulice i
    place. Oznacza to, że jeśli dzieła te są widoczne z przestrzeni
    publicznej, to ich publikacja jest zwykle wolna od ograniczeń praw
    autorskich. W przypadku, gdy budynki lub inne dzieła znajdują się na
    terenie prywatnym, a zdjęcie zostało zrobione z terenu publicznego,
    wówczas mogą obowiązywać dodatkowe ograniczenia, a publikacja zdjęcia
    może wymagać uzyskania zgody właściciela dzieła lub terenu.

    Podsumowując, publikacja zdjęć, na których w tle widoczne są budynki lub
    inne dzieła, może wymagać uzyskania zgody właściciela praw autorskich w
    niektórych przypadkach, ale w większości sytuacji jest to wolne od
    ograniczeń prawnych.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 30. Data: 2023-05-03 16:48:14
    Od: "To.Ja" <t...@p...invalid>

    Marcin Debowski w

    > Być może tak, choć tam nie jest to aż tak klarwonie rozgraniczone - można
    > interpretować, że fotografowania lub utrwalania dotyczy wizerunku, a nie
    > fotografowania (ogólnie) lub utrwalania (wizerunku).

    Tak to jest jak się dyskutuje ze swoimi wyobrażeniami, a na dodatek w szkole
    na lekcjach języka polskiego grało się w "statki"

    Jeszcze raz przeczytaj co napisał wątkotwórca, zwróć uwagę na znaki
    przestankowe...
    Możesz nie dziękować :P

    --
    Tomasz