  • 31. Data: 2023-05-03 20:25:26
    Temat: Re: Projekt ustawy o zakazie fotografowania
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 May 2023 16:42:43 +0200, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > trzecie posiadające odpowiednie uprawnienia. Pola eksploatacji są
    > wyliczone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych i obejmują
    > następujące kategorie: prawo do zwielokrotnienia utworu (np. kopiowanie,
    > nagrywanie, drukowanie); prawo do publicznego wykonania utworu (np.
    > wystawienie na scenie, prezentacja w telewizji, odtwarzanie w radiu);
    > prawo do publicznego udostępnienia utworu w taki sposób, aby każdy mógł
    > mieć do niego dostęp w miejscu i czasie, jakie mu odpowiadają (np. na
    > stronie internetowej, w serwisie streamingowym);

    A biblioteki z ksiązkami?
    A biblioteki internetowe ?

    IMO - nie ma w ustawie listy pól eksploatacji.
    One sie rodzą w życiu. Co prawda pare razy są wymienione,
    ale to raczej po to, aby podkreslic odrebnosc niektórych.

    > prawo do wprowadzania zmian w utworze (np. adaptacja, przeróbka);

    To są prawa autorskie, a nie pola eksploatacji.

    > prawo do rozpowszechniania
    > utworu (np. dystrybucja, sprzedaż). Twórca ma prawo decydować, na jakich
    > polach eksploatacji jego utwór będzie wykorzystywany, a także może
    > udzielać licencji na korzystanie z niego innym podmiotom.

    IMO - te pola są po to, aby twórca otrzymywał wynagrodzenie.

    A jakby nie chciał, to patrz art 41.5.
    Zawsze jednak moze zażądac wysokiego wynagrodzenia :-)

    Ustawa wymaga, aby pola eksploatacji byly wymienone w licencji.
    Ale widziałem juz "obejmuje wszystkie pola eksploatacji znane w chwili
    podpisania umowy".

    > Jednakże, aby
    > móc wykorzystać utwór w sposób określony w którymś z pól eksploatacji,
    > konieczne jest uzyskanie odpowiednich uprawnień od twórcy lub od
    > podmiotu, który te uprawnienia od niego nabył.

    > Utwory zależne to pojęcie używane w prawie autorskim, które odnosi się
    > do utworów powstałych w oparciu o utwór pierwotny. Utwory zależne mogą
    > być tworzone na różne sposoby, np. przez adaptację, przeróbkę,
    > aranżację, tłumaczenie lub zbiór w całość.

    A jak z fotografiami budynków?
    Obrazów ?

    > Utwór zależny zawsze jest
    > powiązany z utworem pierwotnym i nie może istnieć bez niego.

    W jakim sensie?
    Fotografie będą istniec po zburzeniu budynku. Czy po znisczeniu
    obrazu.
    Zniszczyc ksiązki moze trudniej, ale film na ich podstawie będzie
    istnial dalej. Albo antologie w innych ksiązkach.

    A nagrania z koncertów?

    > W przypadku
    > utworów zależnych prawa autorskie należą do twórcy utworu pierwotnego
    > oraz do twórcy utworu zależnego, ale zależnie od okoliczności udział
    > każdego z nich może być różny.

    Jeszcze są fotografie z modelkami - wymagają jej/jego zgody
    (i ewentualnie wynagrodzenia),
    ale czy rodzice nie powinni miec praw autorskich do wyglądu
    modelki/modela? :-)

    > Przykładem utworu zależnego jest film
    > powstały na podstawie powieści - w tym przypadku prawa autorskie do
    > filmu należą do twórców filmu, ale zawsze muszą zachować prawa autorskie
    > do pierwotnej powieści.

    No i zasadniczo kupują od autora te prawa.
    Po czym dokonują "adaptacji", żeby więcej zarobić :-)

    No i fajnie, ale potem taki film chcemy wydac na DVD ...
    potrzebna kolejna zgoda i wynagrodzenie dla autora książki?

    > Podobnie, tłumacz przekładający utwór z jednego
    > języka na inny tworzy utwór zależny, ale nadal musi respektować prawa
    > autorskie oryginalnego utworu.

    Tłumacz, czy wydawca?

    > W prawie autorskim istnieją szczególne
    > regulacje dotyczące utworów zależnych, które określają m.in. warunki, na
    > jakich można je tworzyć i rozpowszechniać, jakie należą się z tego
    > tytułu wynagrodzenia oraz jakie prawa ma twórca pierwotnego utworu.
    >
    > Rozpowszechnianie zdjęcia budynku zaprojektowanego przez architekta może
    > podlegać różnym regulacjom praw autorskich, w zależności od kraju i
    > kontekstu, w którym zdjęcie jest publikowane.

    Ale jak jest w Polsce?

    > W niektórych krajach,
    > takich jak np. Stany Zjednoczone, fotografowanie budynków znajdujących
    > się w przestrzeni publicznej (np. ulicy) jest uznawane za wolne od
    > ograniczeń praw autorskich. Jednak w innych krajach, w tym w Polsce,
    > może to być inaczej. W Polsce, fotografowanie budynków prywatnych (tzn.
    > należących do osób fizycznych lub prawnych) bez zgody właściciela
    > budynku jest zabronione zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.

    Podasz art?

    Wlasciciel to jednak nie architekt, a o tego pytałem.

    > przypadku budynków należących do jednostek samorządu terytorialnego,
    > istnieją różne interpretacje, ale zwykle publikacja zdjęć wymaga zgody
    > władz miejskich lub gminnych.

    A te interpretacje to gdzie i na jakiej podstawie?

    > Co do samego prawa autorskiego, architekt
    > może mieć prawa autorskie do budynku jako dzieła architektonicznego. W

    Ma.

    > takim przypadku, rozpowszechnianie zdjęcia budynku bez zgody architekta
    > może stanowić naruszenie jego praw autorskich.

    Uzasadnisz?

    > Jednakże, w przypadku,
    > gdy budynek jest już zrealizowany, to autorstwo budynku przysługuje
    > zwykle inwestorowi, a nie samemu architektowi.

    Hm, uzasadnisz?

    Bywa, ze inwestor wprowadza zmiany do projektu, albo zmienia bez
    projektu ... a to patrz wyzej, prawa autorskie autora :-)

    Dotyczy też właściela budynku :-(

    > Dlatego też, zależy to od
    > umowy między inwestorem a architektem, czy autorstwo przysługuje
    > architektowi czy inwestorowi, a w konsekwencji, czy publikacja zdjęć
    > wymaga zgody architekta.

    Uzasadnisz z tymi zdjęciami?

    > W każdym razie, zaleca się zawsze uzyskanie
    > zgody architekta przed publikacją zdjęć budynków zaprojektowanych przez
    > niego, w celu uniknięcia potencjalnych konfliktów z prawem autorskim.

    Jak sie robi album ze zdjeciami ciekawych budynkow ... moze i warto.
    Ale czy trzeba?

    A jak sie fotografuje kulsonow dzielnie broniących schodów,
    albo wille kaczelnika ?

    > Zgodnie z prawem autorskim, publikowanie zdjęć, na których widoczne są
    > budynki lub inne dzieła, może wymagać uzyskania zgody właściciela praw
    > autorskich, ale zależy to od okoliczności.

    Uzasadnisz cytatem?

> [...]
    > zgody na ich publikację. W przypadku, gdy budynki lub inne dzieła
    > stanowią główny temat zdjęcia lub są one tak ważne, że nie sposób ich
    > pominąć, wówczas może być wymagana zgoda właściciela praw autorskich.

    > W Polsce, prawo przewiduje zasadę wolności panoramy, która umożliwia
    > publikację zdjęć lub filmów, na których widoczne są budynki lub inne
    > dzieła znajdujące się w przestrzeni publicznej, takiej jak np. ulice i
    > place. Oznacza to, że jeśli dzieła te są widoczne z przestrzeni
    > publicznej, to ich publikacja jest zwykle wolna od ograniczeń praw

    Uzasadnisz cytatem?

    > W przypadku, gdy budynki lub inne dzieła znajdują się na
    > terenie prywatnym, a zdjęcie zostało zrobione z terenu publicznego,
    > wówczas mogą obowiązywać dodatkowe ograniczenia, a publikacja zdjęcia
    > może wymagać uzyskania zgody właściciela dzieła lub terenu.

    I to tez.

    > Podsumowując, publikacja zdjęć, na których w tle widoczne są budynki lub
    > inne dzieła, może wymagać uzyskania zgody właściciela praw autorskich w
    > niektórych przypadkach, ale w większości sytuacji jest to wolne od
    > ograniczeń prawnych.

    J.

  • 32. Data: 2023-05-04 05:40:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-03, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > trudno "utrwalić budynek".

    Trudno. Ale może być łatwiej niż oznaczyć kogoś tabliczką.

    > Problem jest szerszy, bo przyjmuje sie, ze prawa autorskie do zdjęcia
    > należą do fotografa. A do projektów budynków - do architekta.
    >
    > Album ze zdjęciami budynków - powinno się płacić taniemy architektom?

    Art. 33. Wolno rozpowszechniać:
    1) utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach
    lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego użytku;

    --
    Marcin