  • 1. Data: 2005-01-29 18:43:51
    Temat: Problem z ratami
    Od: "Grooh" <g...@n...o2.pl>

    Dzień dobry.

    Mam pewien problem dotyczący odsetek za nieterminową spłatę rat.

    Otóż zakupiłem w 2003 dość drogą rzecz (100 000 zł ). Ze sprzedawcą umówiłem
    się iż płatność uiszczę w 2 ratach.

    Pierwsza rata w grudniu 2003 roku - 50 000 zł.

    druga rata w marcu 2004 roku - 50 000 zł.

    Pierwszą ratę wpłaciłem w terminie, jednak drugą, aby była mniejszym
    obciążeniem, rozbiłem sobie na kilka mniejszych wpłat (3), tak aby do marca
    dało to 50 000 zł.

    Na początku tego roku sprzedawca poinformował mnie iż w związku z tym, że
    nie spłaciłem drugiej raty (okazało się iż rzeczywiście zabrakło 2 000)
    naliczył mi odsetki powołując się na jeden z punktów umowy sprzedaży
    (poniżej podaje jego brzmienie). Jednak odsetki zostały naliczone nie od
    brakującej kwoty (2 000) ale od całości drugiej raty (50 000).

    Czy jest to prawidłowe (zgodne z prawem) naliczenie? Czy nie powinienem
    zapłacić tylko odsetek od brakującej kwoty? Czy nie powinien poinformować
    mnie o zaleganiu z płatnością wcześniej (np. po upłynięciu np. miesiąca po
    terminie drugiej raty)?

    Bardzo proszę o pomoc.

    Grooh

    Punkt umowy:

    "Kwota każdej niezapłaconej raty, będzie powiększona o stałą stopę
    procentową określoną na 6% w skali roku"

  • 2. Data: 2005-01-29 18:49:08
    Temat: Re: Problem z ratami
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Grooh wrote:
> [...]
    >
    > Punkt umowy:
    >
    > "Kwota każdej niezapłaconej raty, będzie powiększona o stałą stopę
    > procentową określoną na 6% w skali roku"

    Policz sobie 6% od 2000 zł od marca 2004. zapłać mu i czekaj na
    rozprawę sądową. Z dużym prawdopodobieństwem przegra.

  • 3. Data: 2005-01-29 19:04:32
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Sat, 29 Jan 2005 12:49:08 -0600, na pl.soc.prawo, witek napisał(a):

    > Policz sobie 6% od 2000 zł od marca 2004. zapłać mu i czekaj na
    > rozprawę sądową. Z dużym prawdopodobieństwem przegra.

    a skąd wziąłeś te 6 % ????
    Odsetki ustawowe to :
    12,25 % od 25 września 2003r; 13,5 % od 10 stycznia 2005r.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 4. Data: 2005-01-29 19:06:47
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Mieczysław wrote:

    > a skąd wziąłeś te 6 % ????
    > Odsetki ustawowe to :
    > 12,25 % od 25 września 2003r; 13,5 % od 10 stycznia 2005r.

    z treści umowy, którą podpisał.

  • 5. Data: 2005-01-29 19:09:40
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Mieczysław wrote:

    > a skąd wziąłeś te 6 % ????
    > Odsetki ustawowe to :
    > 12,25 % od 25 września 2003r; 13,5 % od 10 stycznia 2005r.

    A może masz i rację.

    Ja bym to policzył tak:
    ( rata powiększona o 6% - kwota zapłacona w terminie) * odsetki
    ustawowe od marca 2004, czy kiedy tam był termin płatności.

    I teraz powinno być dobrze.

  • 6. Data: 2005-01-29 19:18:34
    Od: "Grooh" <g...@n...o2.pl>

    Użytkownik "Mieczysław" <m...@U...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Zbiór przepisów:
    > www.prawofirm.tk
    > Don't marry for money; you can borrow it cheaper.

    Witam.
    No tak. Ale jest jeszcze coś takiego jak odsetki własne. Nie muszą być takie
    same jak ustawowe, jeśli są wyszczególnione w umowie.
    Chyba ;-)
    Pozdrawiam
    Grooh

  • 7. Data: 2005-01-29 19:30:17
    Od: "Grooh" <g...@n...o2.pl>

> [...]
    > ( rata powiększona o 6% - kwota zapłacona w terminie) * odsetki
    > ustawowe od marca 2004, czy kiedy tam był termin płatności.

    Witam.
    Czyli jeśli dobrze Was zrozumiałem:
    (50 000 * 6% - 48 000) * 12,25/ liczba miesięcy spóźnienia?

    Grooh

  • 8. Data: 2005-01-29 19:42:12
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Grooh wrote:
    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w wiadomości

    > Witam.
    > Czyli jeśli dobrze Was zrozumiałem:
    > (50 000 * 6% - 48 000) * 12,25/ liczba miesięcy spóźnienia?

    Właśnie siedzę i myślę.

    "Kwota każdej niezapłaconej raty, będzie powiększona o stałą stopę
    procentową określoną na 6% w skali roku"

    Umowa mówi, że jeżeli nie zapłacisz raty w terminie, to rata zostaje
    powiększona o 6%.
    Co to jest kwota niezapłaconej raty? Tego niedoprecyzowaliście w umowie.

    I teraz:
    a) cała rata czyli, nieważne ile zapłaciłeś a ile nie, jak nie oddałeś
    do marca 50000, to teraz masz oddać 53000, skoro zapłaciłeś 48 tyś to
    masz mu jeszcze oddać 5 tys.

    b) niezapłaconca cześć raty, czyli 6% od 2000 zł, czyli 2120.

    Tu to chyba sąd może wam pomóc.
    Ja bym rozumiał ten punkt w wersji a) ale sąd może mieć inne zdanie bo
    może przyjąć, że jest to nieuczciwe aby doliczać cokolwiek do kwoty,
    która już została zapłacona.
    Może to porównać przez analogię do odsetek. Nie płaci się ich od częsci
    już zapłaconej.

    Ponieważ wasza umowa nic nie mówi o odstkach za zwłokę to od kwoty
    obliczonej wg punktu a) lub b) powinieneś doliczać odsetki ustawowe za
    każdy dzień zwłoki od marca 2004.

    The end.

  • 9. Data: 2005-01-29 21:18:46
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    witek napisał(a):
    > ( rata powiększona o 6% - kwota zapłacona w terminie) * odsetki
    > ustawowe od marca 2004, czy kiedy tam był termin płatności.

    Wtedy bez sensu byłoby określenie "6% w skali roku". To chyba jednak są
    odsetki...

    KG

  • 10. Data: 2005-01-29 21:36:41
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    kam wrote:

    > Wtedy bez sensu byłoby określenie "6% w skali roku". To chyba jednak są
    > odsetki...

    Właśnie dlatego uważam, że pewne umowy powinni pisać prawnicy.
    Ja się też raz naciąłem, drugi raz byłem mądrzejszy.