    From: "Grooh" <g...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Problem z ratami
    Date: Sat, 29 Jan 2005 19:43:51 +0100

    Dzień dobry.

    Mam pewien problem dotyczący odsetek za nieterminową spłatę rat.

    Otóż zakupiłem w 2003 dość drogą rzecz (100 000 zł ). Ze sprzedawcą umówiłem
    się iż płatność uiszczę w 2 ratach.

    Pierwsza rata w grudniu 2003 roku - 50 000 zł.

    druga rata w marcu 2004 roku - 50 000 zł.

    Pierwszą ratę wpłaciłem w terminie, jednak drugą, aby była mniejszym
    obciążeniem, rozbiłem sobie na kilka mniejszych wpłat (3), tak aby do marca
    dało to 50 000 zł.

    Na początku tego roku sprzedawca poinformował mnie iż w związku z tym, że
    nie spłaciłem drugiej raty (okazało się iż rzeczywiście zabrakło 2 000)
    naliczył mi odsetki powołując się na jeden z punktów umowy sprzedaży
    (poniżej podaje jego brzmienie). Jednak odsetki zostały naliczone nie od
    brakującej kwoty (2 000) ale od całości drugiej raty (50 000).

    Czy jest to prawidłowe (zgodne z prawem) naliczenie? Czy nie powinienem
    zapłacić tylko odsetek od brakującej kwoty? Czy nie powinien poinformować
    mnie o zaleganiu z płatnością wcześniej (np. po upłynięciu np. miesiąca po
    terminie drugiej raty)?

    Bardzo proszę o pomoc.

    Grooh

    Punkt umowy:

    "Kwota każdej niezapłaconej raty, będzie powiększona o stałą stopę
    procentową określoną na 6% w skali roku"