  • 1. Data: 2005-01-29 14:08:44
    Temat: patenty i spółki cywilne
    Od: "Franek" <f...@p...onet.pl>

    Dzień dobry!

    Mój znajomy ma ostatnio pewne wątpliwości co do lojalności wspólnika... i
    zastanawia się co mu grozi. Czy moglibyście odpowiedzieć na następujące pytanie?
    Przypuśćmy, że dwaj partnerzy w spółce cywilnej uzyskali zastrzeżenie patentowe
    na wzór użytkowy i są współwłaścicielami tego zastrzeżenia w równym procencie
    (oni, a nie spółka). Jeżeli po pewnym czasie rozstaną się i zlikwidują spółkę,
    to czy każdy z nich będzie mógł dysponować tym zastrzeżeniem na własny użytek
    bez zgody drugiego?
    Mam nadzieję, że tak... będę bardzo wdzięczny za każdą odpowiedź!

    Pozdrawiam wszystkich
    Franek

  • 2. Data: 2005-01-30 19:40:43
    Temat: Re: patenty i spółki cywilne
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

> [...]
    > patentowe
    > na wzór użytkowy i są współwłaścicielami tego zastrzeżenia w równym

    Na poczatek uwaga terminologiczna: jezeli to jest rzczywiście wzór użytkowy,
    to uzyskali prawo ochronne na ten wzór.

    Zakładam, że wiesz, co piszesz i rzeczywiscie na zgłoszenie i na dokumentach
    występują dwaj panowie i że niegdzie nie jest napisane niec o spółce

    >Jeżeli po pewnym czasie rozstaną się i zlikwidują spółkę,

    Odwieczny problem: spółki cywilne a przedmioty praw własności przemysłowej.
    Zawsze po spółkach pozostaje smrod z nazwami, znakami towarowymi, wzorami i
    patentami. Nikt niigdy nie stara sie tego przewidzieć w umowie spółki - a
    szkoda, byłoby duuużo łatwiej.

    > to czy każdy z nich będzie mógł dysponować tym zastrzeżeniem na własny
    > użytek
    > bez zgody drugiego?
    > Mam nadzieję, że tak... będę bardzo wdzięczny za każdą odpowiedź!

    Tak, każdy z wspołuprawnionych ma pełne prawo wykorzystywac wzor na własną
    rekę w swojej indywidualnej działalności - art. 72 w zw. z art 100 ustawy
    prawo własności przemyslowej

    Art. 100. 1. Do wzorów użytkowych i praw ochronnych na wzory użytkowe
    stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 2, przepisy art. 25, 28, 29,
    35-37, 39-52, 55-60, 62, 66-90 i 92.

    Art. 72. 1. Współuprawniony z patentu może, bez zgody pozostałych
    współuprawnionych, korzystać z wynalazku we własnym zakresie oraz dochodzić
    roszczeń z powodu naruszenia patentu.

    2. W razie uzyskania korzyści z wynalazku przez jednego ze współuprawnionych
    każdy z pozostałych współuprawnionych ma prawo, o ile umowa nie stanowi
    inaczej, do odpowiedniej części z jednej czwartej tych korzyści po
    potrąceniu nakładów, stosownie do swego udziału w patencie.

    3. W zakresie nieuregulowanym w ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio, o ile
    umowa o wspólności patentu nie stanowi inaczej, przepisy Kodeksu cywilnego o
    współwłasności w częściach ułamkowych.

    4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do wspólności prawa do
    uzyskania patentu.

    Zwróć uwagę na ustęp drugi art 72 - jeżeli jeden zarabia, to drugi, bez
    kiwnięcia palcem w bucie może żądać jednej ósmej zysków wynikających ze
    stosowania wzoru!

    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 3. Data: 2005-01-31 19:15:25
    Od: "Franek" <f...@p...onet.pl>

    Dziękuję! No to wszystko się jakoś ułoży :-). Szkoda trochę tej jednej ósmej,
    ale dobrze, że tylko tyle.

    Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam
    Franek