  • 1. Data: 2005-01-29 16:36:52
    Temat: Re: Pomylka zusu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " Michal" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ctgeu1$rtg$1@inews.gazeta.pl...

    Do ZUS-u. I to jak na piśmie. Bo takie roszczenia się przedawniają. jako
    jego spadkobierca masz szansę otrzymać tylko za okres dwu lub trzech lat do
    tyłu. Nie mam pod ręką ustawy. W każdym razie za 7 lat nie dostaniesz
    wyrównania.

  • 2. Data: 2005-01-29 16:51:13
    Temat: Pomylka zusu
    Od: " Michal" <z...@g...pl>

    Witam,
    Pierwszy raz pisze na tej grupie. Mam nastepujacy problem: niedawno zmarl
    moj ojciec ktory otrzymywal emeryture. Jako jego syn ktory uczy sie
    otrzymuje z zusu rente rodzinna. Na dycezji w sprawie renty rodzinnej ktora
    otrzymalem znajduje sie przeliczenie jego emerytury i wynika z niego ze
    powinnien otrzymywac prawie 400 zlotych wiecej niz otrzymywal. Z pism ktore
    posiadam wychodzi ze moj ojciec mogl przez 7 lat otrzymywac zmiejszona
    emeryture przez blad w obliczeniach popelniony przez zus. Wiec, gdzie
    powinnienem sie udac z tym problemem zeby go rozwiazac? Do jakiegos
    prawnika - specjalisty od zusu czy cos takiego? Czy od razu udac sie do
    zusu? I jaki jest stosunek zusu do takich pomylek?
    Ps. Wykluczylem blad na decyzji w sprawie renty poniewaz porownalem
    emeryture z tej decyzji z emerytura osoby ktora pracowala w tej samej firmie
    podobny okres czasu, i obie emerytury sa te same.
    Pozdrowienia, Michal

  • 3. Data: 2005-01-29 18:18:00
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    samej firmie
    > podobny okres czasu, i obie emerytury sa te same.

    Czyli z tej analizy wnioskujesz, że obydwie emerytury zostały ustalone
    w zaniżonej wysokości? Chyba zbyt pochopnie. A może renta rodzinna
    jest w zawyżonej wysokości?

    Nie znam dokładnie zasad ustalania renty rodzinnej po osobie, która
    pobierała emeryturę.

    Jednak ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość świadczenia jest
    kwota bazowa przyjęta do obliczenia świadczenia.

    Do ustalenia emerytury Twojego ojca przyjęto kwotę bazową obowiązującą
    w czasie ustalania jego emerytury. Następnie emerytura była
    waloryzowana odpowiednimi wskaźnikami.

    Być może, do ustalenia podstawy wymiaru Twojej renty została przyjęta
    aktualna kwota bazowa (1829,24 zł - obowiązuje od 01.03.1004 r.) i
    dlatego Twoja renta rodzinna wynosi więcej niż 85% ostatnio pobieranej
    emerytury Twojego ojca.
    Radzę porównać decyzje przyznające te 2 świadczenia.
    Dla wyjaśnienia: kwota bazowa przeważnie ma większy wskaźnik wzrostu
    niż waloryzacja już przyznanych świadczeń.

    Ale zawsze, jeżeli masz wątpliwości co do prawidłowości decyzji,
    możesz udać się do ZUS i w informacji emerytalno-rentowej poprosić o
    wyjaśnienie.

    wa

  • 4. Data: 2005-01-29 18:36:57
    Od: " michal" <z...@g...SKASUJ-TO.pl>

    wektor <w...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Ale zawsze, jeżeli masz wątpliwości co do prawidłowości decyzji,
    > możesz udać się do ZUS i w informacji emerytalno-rentowej poprosić o

    Wiec tak:
    -wedlug mojej analizy wniostkuje ze emerytura ktora dostawal byla zanizona
    -rente rodzinna ustala sie: 85% razy emerytura (na jedna osobe)
    -na emeryturze moj ojciec byl dlugo od okolo 2 polowy lat 80., na dokumencie:
    "Raport ustalenia uprawnien do swiadczenia" ktory dostalem jest zapisane takie
    cos "Data obowiazywania zmiany: 31.08.1996" a na decyzji w sprawie renty
    rodzinnej odwoluja sie do swiadcznia jakie przyslugiwaloby 31.08.1996.
    -dokumenty jakie mam do porwnania to Decyzja w sprawie renty rodzinnej i
    decyzje o waloryzacji emerytur z 2004 i 2003. Na decyzjach o waloryzacji
    Podstawa wymiaru rozni sie od tej podanej na decyzji o rente o 800 zl a sama
    emerytura o 400 zl
    Pozdrowienia

  • 5. Data: 2005-01-29 19:06:36
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,

    radziłabym najpierw poprosić o wyjaśnienie w informacji
    emerytalno-rentowej w ZUS, a w następnej kolejności zwrócić się do
    prawnika lub doświadczonej osoby zajmującej się przygotowywaniem
    wniosków o renty/emerytury w dużej instytucji lub przedsiębiorstwie.

    Trzeba dokładnie przeanalizować i porównać kolejne decyzje o
    przyznaniu/waloryzacji świadczeń, na odległość nie jest to możliwe.

    Jeżeli ZUS popełnił pomyłkę to trzeba złożyć pozew do sądu okręgowego
    (sądu pracy i ubezpieczeń społecznych) - adres jest podany na odwrocie
    decyzji wydawanych przez ZUS.

    wa