  • 1. Data: 2004-07-01 12:55:28
    Temat: Praca - godz. nadliczbowe ustanowione przez pracodawce
    Od: "TanSid" <t...@w...go2.pl>

    Witam

    Szef mojej pani, postanowil, ze wszyscy beda pracowac o 1,5 godz.
    dluzej codziennie (9,5godz./dziennie). 5 dni w tygodniu bez soboty.
    Placi za ten dodatkowe 1,5 godz. dziennie 50% wiecej stawki. Wszystko
    niby dobrze, tyle, ze mojej pani koliduje ten oddatkowe 1,5 godz. z
    innym zajeciem, ktore ma niespelna godz. po standardowym czasie pracy.
    Wolalaby pracowac tak jak dotychczas w sobote, niz 9,5 godz. codziennie
    od poniedzialku do piatku. Niestety jak wspomnialem pracodawca sie
    uparl na 9,5 godz./dzien, 5 dni w tygodniu.

    Znalazlem w sieci taki art.:
    Art. 131 [Maksymalny limit łączonego tygodniowego czas pracy]
    § 1. Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może
    przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym.

    Zgodnie z nim, czas pracy nie jest przekroczony, tylko nadal nie wiem
    czy pracodawca moze zmusic do tych 48 godz. na tydzien, razy 4 tygodnie
    w miesiacu, czy te 8 godz. dodatkowych to tylko jak pracownik sie
    zgodzi? Czy pracownik moze odmowic pracy po wyzej 8 godz.?
    Dzieki za wyjasnienia.

    TanSid

  • 2. Data: 2004-07-01 18:02:15
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    Użytkownik "TanSid" <t...@w...go2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > w miesiacu, czy te 8 godz. dodatkowych to tylko jak pracownik sie
    > zgodzi? Czy pracownik moze odmowic pracy po wyzej 8 godz.?

    regulację pracy w godzinach nadliczbowych znajdziesz w KP, ale zmusić
    pracownika nie moze, chyba że spełnia właśnie warunki określone w kodeksie
    (np. praca w straży pożarnej, praca w ruchu ciągłym itd). Również jesli juz
    podjął taką decyzję to musiał określić to w regulaminie pracy (oczywiście
    jeżeli takowy posiada, tzbn. jeśli zatrudnia powyżej 20 osób) lub zakładowym
    układzie zbiorowym, ewentualnie w umowie o pracę.

    pozdr.
    b.

  • 3. Data: 2004-07-01 18:26:08
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

    Użytkownik "bella" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    zakładowym
    > układzie zbiorowym, ewentualnie w umowie o pracę.

    Piękne. Ale powiedz mi jeszcze co będzie jak pracodawca nie zastosuje się do
    tych ideałów i po prostu każe pracownikowi pracować w nadgodzinach? Co ma
    zrobić pracownik?

    --
    JOHNSON :)

  • 4. Data: 2004-07-01 18:59:52
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@g...pl.nospam> napisał w wiadomości

> [...]
    do
    > tych ideałów i po prostu każe pracownikowi pracować w nadgodzinach? Co ma

    zgłosić sprawę do PIP.

    pozdr.
    b.

  • 5. Data: 2004-07-01 19:59:13
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

    > do
    >
    > zgłosić sprawę do PIP.

    Wbrew temu co myślisz pracodawca ma prawo kazać pracownikowi pracować w
    godzinach nadliczbowych. Jedną z przesłanek są szczególne potrzeby
    pracodawcy - to określenie jest dość ogólne i żadna Inspekcja Pracy go nie
    przeskoczy.
    Praca w godzinach nadliczbowych jest czymś wydatkowym i wcale nie musi
    wynikać z regulaminu pracy, umowy o prace czy układu zbiorowego, gdyż jest
    uregulowana w wystarczającym stopniu w kodeksie pracy.

    --
    JOHNSON :)

  • 6. Data: 2004-07-02 13:19:52
    Od: "bella" <b...@o...pl>

> [...]
    > wynikać z regulaminu pracy, umowy o prace czy układu zbiorowego, gdyż jest
    > uregulowana w wystarczającym stopniu w kodeksie pracy.

    całkowicie się z kolega zgadzam i dlatego pisałam że pracodawca może
    ustanowić pracę w godzinach nadliczbowych ale wg przepisów KP i spełniając
    własnie przesłanki typu "szczególne potrzeby"........ czytaj uwaznie
    następnym razem......... poza tym nie wiem czy się orientujesz, ale istnieje
    dyrektywa dotycząca informowania pracowników o warunkach zatrudnienia, w
    której jest uregulowana kwestia, iż musza być określone warunki pracy w
    nadgodzinach.......A jak wiadomo prawo wspólnotowe ma pierwszeństwo i wcale
    nasz KP nie został tak pieknie i precezyjnie "dopasowany" do tych właśnie
    przepisów europejskich.

    pozdr.
    b.

  • 7. Data: 2004-07-03 12:50:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Jul 2004, Johnson wrote:

    >+ Użytkownik "bella" <b...@o...pl>
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Wbrew temu co myślisz pracodawca ma prawo kazać pracownikowi pracować w

    To prawda.

    >+ Jedną z przesłanek są szczególne potrzeby
    >+ pracodawcy - to określenie jest dość ogólne i żadna Inspekcja Pracy go nie
    >+ przeskoczy.

    To prawda.

    >+ Praca w godzinach nadliczbowych jest czymś wydatkowym i wcale nie musi
    >+ wynikać z regulaminu pracy, umowy o prace czy układu zbiorowego

    Źle: NIE MOŻE. Gdzieś widziałem albo wyrok albo rozważania prawnicze
    pod tym tytułem: pracodawca NIE MOŻE ZAPLANOWAĆ pracy w nadgodzinach
    i już. Nadgodziny mają miejsce tylko przy "nadzwyczajnych" przypadkach
    a niedobory kadrowe takim czymś nie są... awaria, nawet "tylko" zewnętrzna
    kontrola - i owszem. Mozna by rozważać czy roczny remenent to też "nadzwy-
    czajne". Ale CO TYDZIEŃ ?? Nijak !

    pozdrowienia, Gotfryd