  • 1. Data: 2007-09-19 14:39:22
    Temat: Pożyczka a wszelkie formalności
    Od: Jakub Wędrowycz <a_v_t_a_n_d_i_l@_g_a_z_w_y_b.p_l>

    Witam grupę :)

    Jest taka sytuacja, na razie czysto teoretyczna. Znajomy chce pożyczyć ode
    mnie kwotę, powiedzmy 5000 zł. I teraz nasuwa mi się kilka pytań:
    a) czy spisanie umowy jest konieczne, czy nie (z punktu widzenia prawa)?
    b) od jakiej wysokości pożyczki są traktowane jak darowizny i wymagają
    płacenia podatku?
    c) jeśli tak, to kto ten podatek powinien zapłacić?
    d) kto powinien to zgłosić i gdzie, a jeśli nie zostanie zgłoszone, to kto
    ponosi konsekwencje?
    e) jeśli o czymś zapomniałem, to z góry dziękuję za zwrócenie uwagi na
    potencjalne problemy :)

    Pozdrowieństwa,
    Jakub

  • 2. Data: 2007-09-19 17:01:22
    Temat: Re: Pożyczka a wszelkie formalności
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Wędrowycz" <a_v_t_a_n_d_i_l@_g_a_z_w_y_b.p_l> napisał w
    wiadomości news:fcrcci$dkd$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > ponosi konsekwencje?
    > e) jeśli o czymś zapomniałem, to z góry dziękuję za zwrócenie uwagi na

    witam!

    udzielę odpowiedzi na pytania:
    1) spisanie umowy pożyczki w formie pisemnej winno nastąpić wówczas, gdy
    wartość pożyczki wynosi co najmniej 500,00zł - jest to forma jedynie dla
    celów dowodowych (np. przed sądem); jej niedochowanie nie czyni zawartą
    pożyczkę nieważną;
    tak dla własnego bezpieczeństwa spisz umowę pożyczki, choćby żeby potem nie
    było wątpliwości że te pieniądze mu pożyczyłeś a nie że darowałeś
    2) od każdej wysokości pożyczki należy opłacić podatek tzw. podatek od
    czynności cywilnoprawnych, ale dokładnie nie wiem czy to jest 2% czy 1%
    wartości pożyczki
    3) odpowiedzialnym są obie strony solidarnie, ale obowiązek spoczywa na tym,
    kto taką pożyczkę uzyskał
    4) pożyczkę zgłasza się w Urzędzie Skarbowym i może ją zgłosić albo
    pożyczkodawca albo pożyczkobiorca, z tym że po obu stronach umowy jest w tym
    zakresie obowiązek ustawowy; konsekwencje - jak się US nie dowie, bo np. w
    ogóle nie zgłosicie tego faktu, to nic wam nie zrobią, bo niby skąd mieliby
    wiedzieć o zawarciu umowy pożyczki, bo tego faktu nigdzie się nie
    rejestruje; jednakże jeżeli zgłosisz i nie zapłacisz, to będziesz miał na
    głowie kontrolę podatkową i obowiązek zapłaty podatku wraz z odsetkami
    karnymi od dnia, w którym miałeś obowiązek ten podatek uiścić

    w szczegółach odsyłam do Kodeksy cywilnego - przepisy o pożyczce, oraz do
    ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (www.sejm.gov.pl -
    ujednolicone teksty)

    pzdr

  • 3. Data: 2007-09-19 18:22:47
    Od: Jakub Wędrowycz <a_v_t_a_n_d_i_l@_g_a_z_w_y_b.p_l>

    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź :)
    Jakub

  • 4. Data: 2007-09-20 12:01:03
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 19 Sep 2007 19:01:22 +0200, krzysiek napisał(a):

> [...]
    > od każdej wysokości pożyczki należy opłacić podatek tzw. podatek od
    > czynności cywilnoprawnych, ale dokładnie nie wiem czy to jest 2% czy 1%

    2%.

    A art 9.10.d już skasowali?

    Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:

    10) pożyczki udzielane:

    d) na podstawie umowy zawartej między innymi podmiotami niż osoby,
    o których mowa w lit. b i c, jeżeli łączna kwota lub wartość
    pożyczek otrzymanych w okresie kolejnych 3 lat nie przekracza 5
    000 zł od jednego podmiotu, a od wielu podmiotów łącznie nie
    więcej niż 25 000 zł,

    > 3) odpowiedzialnym są obie strony solidarnie, ale obowiązek spoczywa na
    > tym, kto taką pożyczkę uzyskał

    To albo solidarnie (czyli odpowiedzialność spoczywa na obu) albo odpowiada
    tylko pożczkobiorca. I solidarnie i odpowiedzialność na jednym się nie da.
    Podpowiem: solidarna odpowiedzialność pożyczkodawcy i pozyczkobiorcy za
    PCC wyleciała przy ostatniej nowelizacji.

    > 4) pożyczkę zgłasza się w Urzędzie Skarbowym i może ją zgłosić albo
    > pożyczkodawca albo pożyczkobiorca, z tym że po obu stronach umowy jest w
    > tym zakresie obowiązek ustawowy;

    Jak piszę wyżej: po ostatniej nowelizacji czyli od 01.01.2007 już nie.
    Zgłasza tylko pożyczkobiorca.

  • 5. Data: 2007-09-20 14:35:55
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > PCC wyleciała przy ostatniej nowelizacji.

    > Jak piszę wyżej: po ostatniej nowelizacji czyli od 01.01.2007 już nie.

    witam

    rzeczywiście namieszałem w tym podatku; dzięki za poprawienie mnie JUREQ
    dodam tylko, że zwolnienie z podatku od pożyczki do 5.000,00zł (lub
    25.000,00zł), o którym piszesz, oznacza, że i tak pożyczkobiorca będzie
    musiał pofatygować się do US i złożyć na formularzu deklarację podatkową;
    oczywiście US wyda decyzję zwalniającą z podatku, ale zwolnienie z obowiążku
    złożenia deklaracji nie ma, bo to zwolnienie przedmiotowe, a nie podmiotowe;
    to tak gwoli ścisłości

    przepraszam za zamieszanie

    pzdr

  • 6. Data: 2007-09-21 08:17:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Sep 2007, Jakub Wędrowycz wrote:

> [...]
    > mnie kwotę, powiedzmy 5000 zł. I teraz nasuwa mi się kilka pytań:
    > a) czy spisanie umowy jest konieczne, czy nie (z punktu widzenia prawa)?

    Pytanie: dlaczego umowy pożyczki nie zastąpić wekslem?
    Oczywiście to NIE JEST to samo.
    W szczególności jest mniej korzystne dla biorącego pieniądze, bo ma
    przeciw sobie "automat": nie odda, komornik na głowie.

    > b) od jakiej wysokości pożyczki są traktowane jak darowizny

    Żadnej, to inne podatki :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-09-21 08:29:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Sep 2007, krzysiek wrote:

    > Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał

    [...]
> [...]
    > musiał pofatygować się do US i złożyć na formularzu deklarację podatkową;
    > oczywiście US wyda decyzję zwalniającą z podatku,

    Hm... możesz poświecić wiedzą, z czego wynika, że to *US* będzie tym
    zwalniającym, i to w formie decyzji?
    Z ustawy wynika, że zwolnienie następuje z mocy ustawy - tam nie ma
    zapisu "decyzją naczelnika US następuje zwolnienie".
    Czyli albo jest odesłanie z ustawy delegacją do rozporządzenia (to
    miło by było wywiedzieć się którego :)), albo stwierdzenie zwolnienia
    wynika z samego przepisu *bez* niczyjej ingerencji, czyli podatnik
    może dokonać go samodzielnie, żeby nie napisać "samowolnie" :)

    > ale zwolnienie z obowiążku
    > złożenia deklaracji nie ma, bo to zwolnienie przedmiotowe, a nie podmiotowe;

    Ale IMO rodzaj zwolnienia jest bez znaczenia.
    Jak coś jest przedmiotowo zwolnione dajmy na to z VAT, to podatnik
    również nie musi uzyskiwać decyzji naczelnika, tylko tego VATu nie
    nalicza i tyle, a podstawą nienaliczania jest właśnie numer artykułu
    z ustawy.
    Inaczej mówiąc, na to aby było jak piszesz (że podatnik jednak musi
    zlożyć deklarację) powinien być przepis!
    Jest taki?

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-09-21 11:03:30
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709211020040.1920@athlon64...

> [...]
    > z ustawy.
    > Inaczej mówiąc, na to aby było jak piszesz (że podatnik jednak musi
    > zlożyć deklarację) powinien być przepis!

    szanowny Gotfrydzie

    widać że nie studiowałes prawa, bo gdyby tak było, to byś wiedział
    podstawowe zasady prawa podatkowego - gdy masz zwolnienie podmiotowe, to
    wiadomo że konkretne podmioty nie muszą zgłaszać tego faktu, bo po co -
    nikogo wtedy to interesuje ile wzieli w ramach pożyczki czy udzielili;
    natomiast gdy masz zwolnienie przedmiotowe, czyli tak jak w przypadku
    pożyczki - do okreslonej kwoty - to musisz to zgłosić, bo skąd ma US
    wiedzieć, że nie przekroczyłeś progu wolnego od podatku; zawsze możesz
    wpisac, że pożyczka opiewała na kwote zwolnioną od podatku, jednakże wtedy
    urząd może cię wezwać do przedlożenia oryginału umowy pożyczki, byś
    udowodnił, że akurat sie mieścisz w tym zwolnieniu;
    zawsze możesz tego zaniechać tego obowiązku, nikt cię do tego nie zmusza byś
    przestrzegał prawa - ale wtedy w razie wpadki ponosisz odpowiedzialność,
    także karno-skarbową

    pzdr