    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pożyczka a wszelkie formalności
    Date: Fri, 21 Sep 2007 10:29:36 +0200

    On Thu, 20 Sep 2007, krzysiek wrote:

    > Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał

    [...]
    > witam
    >
    > rzeczywiście namieszałem w tym podatku; dzięki za poprawienie mnie JUREQ
    > dodam tylko, że zwolnienie z podatku od pożyczki do 5.000,00zł (lub
    > 25.000,00zł), o którym piszesz, oznacza, że i tak pożyczkobiorca będzie
    > musiał pofatygować się do US i złożyć na formularzu deklarację podatkową;
    > oczywiście US wyda decyzję zwalniającą z podatku,

    Hm... możesz poświecić wiedzą, z czego wynika, że to *US* będzie tym
    zwalniającym, i to w formie decyzji?
    Z ustawy wynika, że zwolnienie następuje z mocy ustawy - tam nie ma
    zapisu "decyzją naczelnika US następuje zwolnienie".
    Czyli albo jest odesłanie z ustawy delegacją do rozporządzenia (to
    miło by było wywiedzieć się którego :)), albo stwierdzenie zwolnienia
    wynika z samego przepisu *bez* niczyjej ingerencji, czyli podatnik
    może dokonać go samodzielnie, żeby nie napisać "samowolnie" :)

    > ale zwolnienie z obowiążku
    > złożenia deklaracji nie ma, bo to zwolnienie przedmiotowe, a nie podmiotowe;

    Ale IMO rodzaj zwolnienia jest bez znaczenia.
    Jak coś jest przedmiotowo zwolnione dajmy na to z VAT, to podatnik
    również nie musi uzyskiwać decyzji naczelnika, tylko tego VATu nie
    nalicza i tyle, a podstawą nienaliczania jest właśnie numer artykułu
    z ustawy.
    Inaczej mówiąc, na to aby było jak piszesz (że podatnik jednak musi
    zlożyć deklarację) powinien być przepis!
    Jest taki?

    pzdr, Gotfryd