    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pożyczka a wszelkie formalności
    Date: Thu, 20 Sep 2007 12:01:03 +0000 (UTC)

    Dnia Wed, 19 Sep 2007 19:01:22 +0200, krzysiek napisał(a):

    > 1) spisanie umowy pożyczki w formie pisemnej winno nastąpić wówczas, gdy
    > wartość pożyczki wynosi co najmniej 500,00zł - jest to forma jedynie dla
    > celów dowodowych (np. przed sądem); jej niedochowanie nie czyni zawartą
    > pożyczkę nieważną;
    > tak dla własnego bezpieczeństwa spisz umowę pożyczki, choćby żeby potem
    > nie było wątpliwości że te pieniądze mu pożyczyłeś a nie że darowałeś 2)
    > od każdej wysokości pożyczki należy opłacić podatek tzw. podatek od
    > czynności cywilnoprawnych, ale dokładnie nie wiem czy to jest 2% czy 1%
    > wartości pożyczki

    2%.

    A art 9.10.d już skasowali?

    Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:

    10) pożyczki udzielane:

    d) na podstawie umowy zawartej między innymi podmiotami niż osoby,
    o których mowa w lit. b i c, jeżeli łączna kwota lub wartość
    pożyczek otrzymanych w okresie kolejnych 3 lat nie przekracza 5
    000 zł od jednego podmiotu, a od wielu podmiotów łącznie nie
    więcej niż 25 000 zł,

    > 3) odpowiedzialnym są obie strony solidarnie, ale obowiązek spoczywa na
    > tym, kto taką pożyczkę uzyskał

    To albo solidarnie (czyli odpowiedzialność spoczywa na obu) albo odpowiada
    tylko pożczkobiorca. I solidarnie i odpowiedzialność na jednym się nie da.
    Podpowiem: solidarna odpowiedzialność pożyczkodawcy i pozyczkobiorcy za
    PCC wyleciała przy ostatniej nowelizacji.

    > 4) pożyczkę zgłasza się w Urzędzie Skarbowym i może ją zgłosić albo
    > pożyczkodawca albo pożyczkobiorca, z tym że po obu stronach umowy jest w
    > tym zakresie obowiązek ustawowy;

    Jak piszę wyżej: po ostatniej nowelizacji czyli od 01.01.2007 już nie.
    Zgłasza tylko pożyczkobiorca.