    From: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pożyczka a wszelkie formalności
    Date: Wed, 19 Sep 2007 19:01:22 +0200

    Użytkownik "Jakub Wędrowycz" <a_v_t_a_n_d_i_l@_g_a_z_w_y_b.p_l> napisał w
    wiadomości news:fcrcci$dkd$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam grupę :)
    >
    > Jest taka sytuacja, na razie czysto teoretyczna. Znajomy chce pożyczyć ode
    > mnie kwotę, powiedzmy 5000 zł. I teraz nasuwa mi się kilka pytań:
    > a) czy spisanie umowy jest konieczne, czy nie (z punktu widzenia prawa)?
    > b) od jakiej wysokości pożyczki są traktowane jak darowizny i wymagają
    > płacenia podatku?
    > c) jeśli tak, to kto ten podatek powinien zapłacić?
    > d) kto powinien to zgłosić i gdzie, a jeśli nie zostanie zgłoszone, to kto
    > ponosi konsekwencje?
> [...]

    witam!

    udzielę odpowiedzi na pytania:
    1) spisanie umowy pożyczki w formie pisemnej winno nastąpić wówczas, gdy
    wartość pożyczki wynosi co najmniej 500,00zł - jest to forma jedynie dla
    celów dowodowych (np. przed sądem); jej niedochowanie nie czyni zawartą
    pożyczkę nieważną;
    tak dla własnego bezpieczeństwa spisz umowę pożyczki, choćby żeby potem nie
    było wątpliwości że te pieniądze mu pożyczyłeś a nie że darowałeś
    2) od każdej wysokości pożyczki należy opłacić podatek tzw. podatek od
    czynności cywilnoprawnych, ale dokładnie nie wiem czy to jest 2% czy 1%
    wartości pożyczki
    3) odpowiedzialnym są obie strony solidarnie, ale obowiązek spoczywa na tym,
    kto taką pożyczkę uzyskał
    4) pożyczkę zgłasza się w Urzędzie Skarbowym i może ją zgłosić albo
    pożyczkodawca albo pożyczkobiorca, z tym że po obu stronach umowy jest w tym
    zakresie obowiązek ustawowy; konsekwencje - jak się US nie dowie, bo np. w
    ogóle nie zgłosicie tego faktu, to nic wam nie zrobią, bo niby skąd mieliby
    wiedzieć o zawarciu umowy pożyczki, bo tego faktu nigdzie się nie
    rejestruje; jednakże jeżeli zgłosisz i nie zapłacisz, to będziesz miał na
    głowie kontrolę podatkową i obowiązek zapłaty podatku wraz z odsetkami
    karnymi od dnia, w którym miałeś obowiązek ten podatek uiścić

    w szczegółach odsyłam do Kodeksy cywilnego - przepisy o pożyczce, oraz do
    ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (www.sejm.gov.pl -
    ujednolicone teksty)

    pzdr