    From: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pożyczka a wszelkie formalności
    Date: Fri, 21 Sep 2007 13:03:30 +0200

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709211020040.1920@athlon64...

    > [...]
    >
    > Hm... możesz poświecić wiedzą, z czego wynika, że to *US* będzie tym
    > zwalniającym, i to w formie decyzji?
    > Z ustawy wynika, że zwolnienie następuje z mocy ustawy - tam nie ma
    > zapisu "decyzją naczelnika US następuje zwolnienie".
    > Czyli albo jest odesłanie z ustawy delegacją do rozporządzenia (to
    > miło by było wywiedzieć się którego :)), albo stwierdzenie zwolnienia
    > wynika z samego przepisu *bez* niczyjej ingerencji, czyli podatnik
    > może dokonać go samodzielnie, żeby nie napisać "samowolnie" :)

    > Ale IMO rodzaj zwolnienia jest bez znaczenia.
> [...]

    szanowny Gotfrydzie

    widać że nie studiowałes prawa, bo gdyby tak było, to byś wiedział
    podstawowe zasady prawa podatkowego - gdy masz zwolnienie podmiotowe, to
    wiadomo że konkretne podmioty nie muszą zgłaszać tego faktu, bo po co -
    nikogo wtedy to interesuje ile wzieli w ramach pożyczki czy udzielili;
    natomiast gdy masz zwolnienie przedmiotowe, czyli tak jak w przypadku
    pożyczki - do okreslonej kwoty - to musisz to zgłosić, bo skąd ma US
    wiedzieć, że nie przekroczyłeś progu wolnego od podatku; zawsze możesz
    wpisac, że pożyczka opiewała na kwote zwolnioną od podatku, jednakże wtedy
    urząd może cię wezwać do przedlożenia oryginału umowy pożyczki, byś
    udowodnił, że akurat sie mieścisz w tym zwolnieniu;
    zawsze możesz tego zaniechać tego obowiązku, nikt cię do tego nie zmusza byś
    przestrzegał prawa - ale wtedy w razie wpadki ponosisz odpowiedzialność,
    także karno-skarbową

    pzdr