  • 1. Data: 2007-09-19 10:39:12
    Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej - NIEMOZLIWE???
    Od: "KoKol" <b...@b...org>

    Witam!

    Mam takie pytanie, czy to prawda ze niedawno sie zmienilo prawo i przepisy i
    nie mozna (nie ma takiej opcji) jak zawieszenie dzialalnosci ?
    Poinformowano mnie ze jedyne wyjscie to zamknac dzialalnosc i ewentualnie
    kiedys ja otworzyc ponownie (czyli jak by start firmy na nowo)... To jakis
    absurd ? Przeciez wiele osob chce zawiesic dzialalnosc nawet dla
    podtrzymania nazwy firmy itp.

    Jak to jest , mozna zawieszac dzialalnosc czy nie ? Bo pan urzedas popatrzyl
    na mnie dziwnie i powiedzial ze nie ma takiej opcji i tylko mozna
    wyrejestrowac dzialanosc (czyli ja zakonczyc).

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2007-09-19 10:49:03
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    KoKol pisze:
> [...]
    > kiedys ja otworzyc ponownie (czyli jak by start firmy na nowo)... To jakis

    Prawo się nie zmieniło, jedynie interpretacja - teraz ZUS ściga
    osoby, które "zawiesiły" działalność i żąda zaległych składek.

    > absurd ? Przeciez wiele osob chce zawiesic dzialalnosc nawet dla
    > podtrzymania nazwy firmy itp.

    Podejrzewam, że nikt nikomu imienia i nazwiska nie ukradnie przez
    okres nieprowadzenia działalności :)

    > Jak to jest , mozna zawieszac dzialalnosc czy nie ? Bo pan urzedas popatrzyl
    > na mnie dziwnie i powiedzial ze nie ma takiej opcji i tylko mozna
    > wyrejestrowac dzialanosc (czyli ja zakonczyc).

    Tak właśnie jest.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-09-19 11:17:59
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KoKol" <b...@b...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > popatrzyl na mnie dziwnie i powiedzial ze nie ma takiej opcji i tylko
    > mozna wyrejestrowac dzialanosc (czyli ja zakonczyc).

    witam

    prawo polskie od chwili pojawienia sie ustawy o działalności gospodarczej z
    1989r., obecnie juz nieobowiązującej, nie przewidywało nigdy takiej
    instytucji jak zawieszenie działalności gospodarczej; w praktyce tak się
    działo, ale nie oznaczalo to że działalność nie istnieje, co skutkowało tym
    że wszystkie podatki i składki do ZUS nalezało odprowadzać

    pzdr

  • 4. Data: 2007-09-19 12:37:51
    Od: "macso" <m...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > popatrzyl na mnie dziwnie i powiedzial ze nie ma takiej opcji i tylko
    > mozna wyrejestrowac dzialanosc (czyli ja zakonczyc).

    przechodziłem przez to jakiś czas temu
    w latach 2001-2004 prowadziłem działalność od lipca do końca roku
    a przez pierwsze 6 miesięcy roku nie.
    Trochę to trwało, ale w efekcie nie płaciłem żadncyh skłądek za te 6
    miesięcy.
    Wyrejestrowywało się firmę w ZUS a nie w UM i spokój

    macso

  • 5. Data: 2007-09-19 14:46:11
    Od: "Dariusz Domagała" <b...@i...pl>

    > Wyrejestrowywało się firmę w ZUS a nie w UM i spokój

    Ale do czasu. Bo zgodnie z najnowszymi interpretacjami
    mozna nie placic tylko spolecznego a zdrowotne jak najbardziej
    sie nalezy. Wiec w momencie jak NFZ sie pokapuje to przez ZUS
    (ma na to 10 lat) scignie i upomni sie o swoje + odsetki.

    Darek

  • 6. Data: 2007-09-19 22:04:33
    Od: "macso" <m...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Dariusz Domagała" <b...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:fcrd1g$l5o$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    > sie nalezy. Wiec w momencie jak NFZ sie pokapuje to przez ZUS
    > (ma na to 10 lat) scignie i upomni sie o swoje + odsetki.

    ja nie płaciłem całkiem legalnie za zgodą ZUS
    choć teraz fakt zdrowotne trzeba płacić
    nawet jak się ma umowę o pracę to trzeba płacić zdrowotne z działalności

    macso

  • 7. Data: 2007-09-20 00:01:17
    Od: "Barbara" <b...@w...pl>

> [...]
    > na mnie dziwnie i powiedzial ze nie ma takiej opcji i tylko mozna
    > wyrejestrowac dzialanosc (czyli ja zakonczyc).

    Jakieś 3-4 lata temu zawiesiłam działalność gospodarczą - wyrejestrowałam
    się w ZUS, złożyłam stosowne pismo w US o zawieszeniu działalności (nie było
    zastrzeżeń - przyjęli, nawet podpowiedzieli, co napisać), nie zgłaszałam
    tylko w Urzędzie Miejskim. Zamierzałam wznowić działalność za kilka
    miesięcy, potem wszystko się zmieniło, odwlekało, pojawiły się problemy,
    potem zaczęłam chorować, trochę to trwało, wciąż miałam nadzieję, że jeszcze
    mi ta działalność będzie potrzebna, więc nie wyrejestrowałam, potem z kolei
    znalazłam kontrakt na rok, a teraz znów pojawiła się szansa, że będę mogła
    zająć się pracą na własny rachunek. Nic nie wiedziałam o zmianie
    interpretacji przepisów, ale jeśli to prawda, to co powinnam w tej sytuacji
    zrobić? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w ciągu najbliższych miesięcy
    znów uruchomię działalność gospodarczą, ale doświadczenia ostatnich lat
    pokazały, że wszystko może się zmienić. Czy w tej sytuacji powinnam się
    liczyć z tym, że ZUS uzna mnie za oszusta, który nie płacił przez kilka lat
    składek (z racji II grupy inwalidzkiej obowiązywały mnie jedynie składki na
    ubezpieczenie zdrowotne)? Czy powinnam natychmiast wyrejestrować
    działalność, a w razie potrzeby uruchomić całą machinę od nowa? Czy może
    mogę poczekać na rozwój mojej sytuacji zawodowej bez obawy, że naliczą mi
    składki za kilka lat?
    Teraz naprawdę boję się iść do US i ZUS...
    Barbara

  • 8. Data: 2007-09-20 04:29:29
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

> [...]
    > sie nalezy. Wiec w momencie jak NFZ sie pokapuje to przez ZUS
    > (ma na to 10 lat) scignie i upomni sie o swoje + odsetki.

    A od kiedy obowiązuje interpretacja, że zdrowotne należy płacic ??

    Pozdrawiam Przemek

  • 9. Data: 2007-09-20 10:22:00
    Od: "Dariusz Domagała" <b...@i...pl>

    > A od kiedy obowiązuje interpretacja, że zdrowotne należy płacic ??

    Rozumiem ze chcesz powiedziec ze prawo nie dziala wstecz :-)
    Ale w przypadku ZUS i NFZ to wszystko mozliwe.

    Tu jest tresc z GOFIN.PL -> www.innersoft.pl/zus_zawieszenie.pdf

    Darek

  • 10. Data: 2007-09-21 08:01:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Sep 2007, Krzysiek wrote:

> [...]
    > działo, ale nie oznaczalo to że działalność nie istnieje, co skutkowało tym
    > że wszystkie podatki i składki do ZUS nalezało odprowadzać

    W kwestii formalnej - był drobny wyjątek, dotyczący słowa "podatki" :),
    obejmujący AFAIR *wyłącznie* podatek ryczałtowy w formie karty, kiedy
    można było zawiesić rozliczanie podatku.
    Jako że statystyczny podatnik najbardziej boi się kontroli US, to
    prawdopodobnie metodą indukcji część podatników uznała że jest to
    równoważne z zawieszeniem samej działalności. A nie było.
    Do tego ZUS też namieszał, bo przez pewien czas stosował kod
    ubezpieczenia opisany jakoś podejrzanie... (i niezgodny wg tego
    opisu z przepisami, które NIE przewidywały takiej formy).

    pzdr, Gotfryd