    Date: Thu, 29 Sep 2016 10:51:31 +0200
    From: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podzielnik ciepła - dane wysyłane zdalnie

    W dniu 2016-09-29 10:23, WS pisze:

    > To tez nie do konca tak...
    > Podzielniki stosuje sie glownie w starych blokowiskach, gdzie w sumie nie bardzo
    wiadomo jak podzielic koszty ogrzewania na poszczegolne mieszkania.

    > Dokladnie mierzy sie koszt dla calego bloku (licznik zuzytego ciepla) i dalej jest
    kilka mozliwosci:

    > 1) jak bylo za komuny - proporcjonalnie do powierzchni mieszkania
    > glowna wada: nie opaca sie oszczedzac ciepla, koszty wychodza wysokie, za to brak
    podzielnikow, mozliwosci kombinowania itp

    > 2) liczniki ciepla w kazdym mieszkaniu - tak jest w nowobudowanych mieszkaniach, w
    starych praktycznie niewykonalne - trzeba by miec jedno wejscie i wyjscie CO, czyli
    totalna przerobka instalacji w kazdym mieszkaniu, albo oddzielny licznik na kazdy
    pion w kazdym mieszkaniu (u mnie by 5 trzeba bylo ;) ) a prawdziwy licznik jest dosc
    drogi - przeplywomierz, termometr na wejsciu, wyjsciu, komp liczacy zuzycie...

    > 3) podzielniki - idea dzialania polega z grubsza na wyznaczaniu proporcji zuzycia
    ciepla przez poszczegolne mieszkania i to najczesciej sie stosuje - u mnie w
    polaczeniu z czesciowa oplataod metrazu/stala (?) co troche "wyruwnuje" rachunki

    > I tak czego by nie zalozyc, to ktos bedzie niezadowolony - problem pomiaru zyzycia
    ciepla w bloku jest nierozwiazywalny ;). Nawet dokladne liczniki pokaza tylko cieplo
    pobrane z CO przez mieszkanca, a idzie ono np. w czesci na grzanie mieszkan obok itp.
    Tak to juz jest w komunie...

    1) koszt montażu + koszt przeliczeń wg wydumanego algorytmu
    niepotrzebnie powiększa rachunek
    2) nie jest prawdą, że nie opłaca się oszczędzac ciepła. Teoretycznie,
    po zainstalowaniu podzielników w bloku spada zużycie, ale jak się
    okazało, np w bloku w którym mieszkam, podobnie spadło, po wymianie
    tylko zaworów, a odpadają dodatkowe koszty z obsługą i instalacja
    podzielników.
    3) podzielniki liczą głupoty, na podstawie których i wydumanych
    algorytmów ktoś coś wylicza, co ma się nijak do rzeczywistości, to już
    opłata z metra jest sprawiedliwsza i nastręcza mniej problemów.

    dlatego uważam, namawianie ludzi do zakładania podzielników jako zwykłe
    naciąganie. Wystarczy wymienić zawory, nikt nie lubi jak mu jest za
    ciepło, ale starych zaworów często nie dało się zakręcić, ponieważ w
    większości są popsute.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl