  • 1. Data: 2004-01-26 20:21:06
    Temat: Podział majątku a rozwód
    Od: "Rufio" <b...@c...pl>

    Czy w czasie rozprawy rozwodowej sąd dokonuje podziału majątku?
    A może trzeba zakładać osobno sprawę o podział?
    Rozstajemy się bez orzekania o winie, porozumieliśmy się we własnym zakresie
    co do podziału majątku i chce zostawić mieszkanie żonie. Mieszkanie jest
    spółdzielcze własnościowe. Na mnie są rachunki za prąd, telefon i czynsz.
    Jak przeprowadzić żeby żona formalnie została właścicielką mieszkania?

    Rufio

  • 2. Data: 2004-01-26 20:25:25
    Temat: Re: Podział majątku a rozwód
    Od: "MG" <m...@o...pl>

    > Czy w czasie rozprawy rozwodowej sąd dokonuje podziału majątku?
    > A może trzeba zakładać osobno sprawę o podział?

    Sąd MOŻE (a więc nie musi) orzec w wyroku rozwodowym (a więc w wyniku
    przeprowadzonych w toku postępowania rozwodowego czynności) o podziale
    majątku, o ile:

    1. jeden z małżonków o to wnioskuuje

    2. nie spowoduje to nadmiernej zwłoki w postępowaniu.

    Powyższe wynika z regulacji zawartej w przepisie art. 58 § 3 kro.

    Jak więc widać jest możliwe dokonanie podziału majątku w post. rozwodowym przy
    spełnieniu dwóch przytoczonych przesłanek. Kwestia zaistnienia tej drugiej
    zależy właściwie od ocennego stanowiska sądu, przed którym toczy się rozprawa
    rozwodowa. Trzeba więc złożyć wniosek i mieć nadzieje, że sąd go uwzględni. A
    jak nie uwzględni - to niestety trzeba dochodzić sądowego podziału majątku w
    odrębnym postępowaniu

    Pozdrowienia

    MG

  • 3. Data: 2004-01-26 20:40:35
    Od: "Rufio" <b...@c...pl>

> [...]
    uwzględni. A
    > jak nie uwzględni - to niestety trzeba dochodzić sądowego podziału majątku

    Dzięki za szybką odpowiedź.
    Zatem czy wystarczy na rozprawie złożyć taki wniosek ( bo w pozwie nic o
    tym nie napisaliśmy) ?

    Rufio

  • 4. Data: 2004-01-26 20:42:23
    Od: "MG" <m...@o...pl>

    > Dzięki za szybką odpowiedź.
    > Zatem czy wystarczy na rozprawie złożyć taki wniosek ( bo w pozwie nic o
    > tym nie napisaliśmy) ?
    >
    > Rufio

    O ile się orientuję (ale procedura nie jest narazie moją ulubioną dziedziną)
    to wnioski tego typu można składać aż do zamknięcia przewodu sądowego, ale im
    szybciej to zrobicie tym większe prawdopodobieństwo że sąd uwzględni. Chodzi
    tu o tą drugą przesłankę - jeżeli złożycie wniosek tuż przed zamknięciem
    przewodu sądowego to sąd na bank uzna że jego rozpatrzenie spowoduje nadmierną
    zwłokę. Polecam lekturę art. 125 do 130 (z małą jedyneczką) kpc - znajdziesz
    tam wymogi formalne jakim powinno odpowiadać pismo procesowe, w którym masz
    zawrzeć taki wniosek. Jest to o tyle ważne, że niezachowanie podstawowych
    wymogów formalnych może doprowadzić do odwleczenia jego rozpatrzenia (poprzez
    konieczność wezwania Cie do uzupełnienia braków) a nawet do zwrotu pisma co
    oznacza w praktyce, że nie wywoła ono żadnych skutków.

    Pozdr.

    MG