  • 1. Data: 2009-10-05 12:37:17
    Temat: Poczta Polska a obowiązek udzielenia informacji o nadawcy listu poleconego
    Od: wombi <w...@o...eu>

    W skrzynce pocztowej adresata listonosz zostawia awizo. Na świstku nie
    ma wskazanego nadawcy. Adresat chce dowiedzieć się przed odbiorem kto
    jest nadawcą listu.
    Pytanie: Czy jest jakiś wyraźny przepis, który zobowiązuje Pocztę Polską
    do udzielenia takiej informacji adresatowi?

    P.s. Wiem, że brak odbioru i tak - w określonych sytuacjach - spowoduje
    skutek doręczenia.

  • 2. Data: 2009-10-05 13:38:42
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    wombi pisze:
> [...]
    > do udzielenia takiej informacji adresatowi?
    >
    > P.s. Wiem, że brak odbioru i tak - w określonych sytuacjach - spowoduje

    Pewnie w prawie pocztowym jest coś na ten temat. Jest o tym co zrobić
    gdy adresat odmówi przyjęcia przesyłki i kiedy jest to odmowa a kiedy
    nie (sprawdziłam kiedyś, było mi to akurat potrzebne) ale się głębiej
    nie wczytywałam.

    Z praktyki - sama jestem często nadawcą listów poleconych Zdarzało mi
    się dostać parokrotnie zwrot z dopiskiem "adresat odmówił odbioru".
    Zakładam, że jak odmówił, to nie w ciemno.

    Z drugiej strony - jak obieram polecony to gdy pytam skąd, pani w
    okienku zawsze mówi. Nigdy nie miałam kłopotów z uzyskaniem takiej
    informacji.
    Ba, panie na mojej poczcie czasem bez pytania mówią np. "to z sądu,
    odbiera Pani?".

    Na pewno nie udzieli Ci nikt takiej informacji przez telefon, musisz
    stawić sie osobiście na poczcie i wylegitymować (albo być "osobiście
    znany" pani w okienku).

    Czy to pytanie z ciekawości czy już ci odmówiono podania takiej
    informacji, że szukasz paragrafów?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2009-10-05 14:06:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maddy wrote:

    > Z praktyki - sama jestem często nadawcą listów poleconych Zdarzało mi
    > się dostać parokrotnie zwrot z dopiskiem "adresat odmówił odbioru".
    > Zakładam, że jak odmówił, to nie w ciemno.

    taaa,
    przyszedl kiedys list do mojej mamy, ta stwierdziała, że ja już tam od
    10 lat nie mieszkam i ona listow poleconych do mnie nie odbiera, wiec
    listonosz wmalował na kopercie adresat odmowil odbioru.
    Dobrze, ze znajomi na poczcie pracują bo byłaby afera.

  • 4. Data: 2009-10-05 14:16:01
    Od: "Imiennika" <i...@v...pl>

    > listonosz wmalował na kopercie adresat odmowil odbioru.
    > Dobrze, ze znajomi na poczcie pracują bo byłaby afera.

    Sąsiadka tak miała. Ma znaczenie co listonosz pisze, bo potem szczególnie sąd
    to czyta i jest różnica czy odmówił odbioru czy nie mieszka

  • 5. Data: 2009-10-05 15:29:15
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Maddy pisze:
    > wombi pisze:
    > Czy to pytanie z ciekawości czy już ci odmówiono podania takiej
    > informacji, że szukasz paragrafów?

    Na razie jeszcze nikt nie odmówił ale chce być przygotowany na każdą
    ewentualność.

    Szukałem w ustawie Prawo pocztowe i w rozporządzeniach ale nic w nich
    nie było o takim uprawnieniu adresata.

    Natomiast w Regulaminie świadczenia usług pocztowych z dnia 21 września
    2005 r. (tekst jednolity w zarządzeniu Dyrektora Generalnego Poczty
    Polskiej nr 157 z 28 listopada 2007 r., zmienione zarządzeniami
    Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej nr 87 z dnia 12 sierpnia 2008 r. i
    nr 48 z 02 kwietnia 2009 r.)]

    znalazłem:

    § 27
    1. Pracownicy placówek pocztowych oraz placówek ruchomych udzielają nadawcom
    i adresatom przesyłek rejestrowanych oraz przekazów pocztowych
    informacji wynikających
    z prowadzonej dokumentacji pocztowej, określających dzień nadania
    przesyłki rejestrowanej
    lub przekazu pocztowego, bądź dotyczących nazwiska odbiorcy przesyłki
    rejestrowanej lub
    kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym.
    2. Adresat może uzyskać informacje o nazwisku lub nazwie nadawcy
    przesyłki rejestrowanej
    lub przekazu pocztowego zwróconych z powodu nieodebrania w terminie.
    3. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, udzielane są ustnie lub na
    piśmie,
    po udokumentowaniu uprawnień żądającego przez okres 12 miesięcy od dnia
    nadania
    przesyłki lub przekazu pocztowego.
    4. Możliwe jest również udzielenie adresatowi informacji o nazwisku lub
    nazwie nadawcy przed
    doręczeniem przesyłki lub wydaniem jej w placówce oddawczej. Udzielenie
    takiej informacji
    adresatowi nie jest jednak dozwolone, jeżeli nadawca zażądał zwrotu
    przesyłki lub przekazu
    pocztowego, bądź dokonał zmiany dotychczasowego adresata.
    5. Udzielenie osobom trzecim informacji dotyczących przesyłek i
    przekazów pocztowych jest
    dozwolone wyłącznie w przypadkach określonych przez odrębne przepisy.

    Na pierwszy rzut oka, z punktu 4 zdanie pierwsze wynika, że nadawca może
    się dowiedzieć kto jest nadawcą listu poleconego.
    Z drugiej strony, jeśli na poczcie znajdzie się jakiś domorosły prawnik
    to zwrot "Możliwe jest" będzie interpretował w ten sposób, że udzielenie
    takiej informacji zależało będzie od ładnych oczu adresata :)

  • 6. Data: 2009-10-05 15:34:37
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 05-10-2009 o 17:29:15 wombi <w...@o...eu> napisał(a):

    > Z drugiej strony, jeśli na poczcie znajdzie się jakiś domorosły prawnik
    > to zwrot "Możliwe jest" będzie interpretował w ten sposób, że udzielenie
    > takiej informacji zależało będzie od ładnych oczu adresata :)

    Byłeś kiedyś na poczcie, widziałeś żeby ktoś cytował jakiś rozporządzenia
    ;) ?
    Mi panienki nie umiały fakury wystawić po dniu sprzedaży, "bo im tam w
    ekranie nie wskakuje"...

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2009-10-05 17:53:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Oct 2009, Tomek wrote:

    > Byłeś kiedyś na poczcie, widziałeś żeby ktoś cytował jakiś rozporządzenia ;)
    > ?

    Oczywiście.
    "Rozporządzenie kierownika, że datują tylko własne weksle" ;)
    (to było jeszcze za czasów znaczków skarbowych na wekslu)
    Coś koło miesiąca trwało, niż ichni prawnik odniósł się do czarno
    na białym zacytowanego przepisu z rozporządzenia MF (ale za to
    "pouczyli wszystkich w okregu").

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-10-05 19:34:06
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Mon, 05 Oct 2009 17:34:37 +0200, Tomek napisał(a):

    > Mi panienki nie umiały fakury wystawić po dniu sprzedaży, "bo im tam w
    > ekranie nie wskakuje"...

    to wina firmy, która sadza pracownika w okienku na żywioł i pracownik uczy
    się na żywym organiźnie: kliencie

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    Antyki http://foto.3mam.net/antyki/antyki_2.php