  • 1. Data: 2003-12-16 11:50:15
    Temat: Pobieranie opłat za użycie fotografii obiektów sakralnych i zabytków
    Od: "pb" <r...@g...pl>

    Witam wszystkich.

    Czy Kuria Arcybiskupia/Kościół/Archidiecezja ma prawo zażądać kasy za
    pozwolenie na umieszczenie zdjęcia np. białostockiego Kościoła Farnego na
    kalendarzu? Klient chce miec na nim zdjęcie tego zabytku a w zeszłym roku
    musiał je "autoryzować" za ok. 1000 zł. Dodam, że zdjęcie jest własnością
    klienta.
    Wrzuciłem to pytanie również na grupę pl.comp.dtp i trafiły się głosy o
    ochronie wizerunku obiektu. Była m.in. mowa o Moście Świętokrzyskim, którego
    nie można ponoć ot tak sfotografować i umieścić sobie np na kalendarzu. Jego
    wizerunek jest podobno prawnie chroniony.

    Z góry dzięki za oświecenie w tym temacie. :)

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2003-12-16 18:14:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "pb" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem nie ma takich podstaw. No ale żebyś był pewien, to umieść
    przed tą katedrą zapałkę i wyjaśniaj wszystkim, że jest to zdjęcie zapałki
    na tle tego niezwykle cennego obiektu. A poważnie, to ochrona wizerunku w
    prawie autorskim wiąże się z osobą. Nie słyszałem o możliwości ochrony
    wizerunku jakiegoś przedmiotu (no chyba, że to wojskowa stacja radarowa,
    ale to zupełnie z innego powodu). Po za tym oświeć mnie, skąd ja jako
    fotograf mam wiedzieć, że jakiś półgłówek zastrzegł sobie akurat wizerunek
    jakiegoś mostu. To musiały by być jeszcze w koło tablice, no bo przecież
    nie ma publicznie dostępnego spisu obiektów, których fotografowanie jest
    zastrzeżone.

  • 3. Data: 2003-12-17 05:00:15
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <brnpnr$dk3$3@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > na tle tego niezwykle cennego obiektu. A poważnie, to ochrona wizerunku w

    Art. 33. (PA) Wolno rozpowszechniać:
    1) utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach,
    placach lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego użytku,

    A poza tym jeśli nawet potraktowac to jako obiekt prawa autorskiego to
    podejrzewam że owe prawa autorskie majątkowe wygasły sporo lat temu :)

    --
    Marcin