  • 1. Data: 2003-03-30 17:59:30
    Temat: Palenie liści
    Od: Bogusław <c...@w...pl>

    Czy można palić liście na swojej posesji.
    Jeżeli nie to jaki akt prawny o tym mówi.

    --
    Bogusław

  • 2. Data: 2003-03-30 19:10:07
    Temat: Re: Palenie liści
    Od: esta <f...@n...cmok.us>

    Bogusław <c...@w...pl> napisał(a):
    > Czy można palić liście na swojej posesji.
    > Jeżeli nie to jaki akt prawny o tym mówi.
    Jeśli dym rozprzestrzenia się również na posesje sąsiadów to można
    powołać się na art. 144 KC:
    "Właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa
    powstrzymywać się od działań, które, by zakłócały korzystanie
    z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą
    ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości
    i stosunków miejscowych."
    Po drugie "Ustawa o Ochronie Środowiska".

    Tylko.. po co te liście palić, skoro można przeznaczyć na kompost
    lub wyrzucić do kontenera.

    --
    esta

  • 3. Data: 2003-03-30 22:07:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. (Dz. U. z dnia 20 czerwca 2001
    r.)

    Art. 71. Kto:
    1) wbrew zakazowi termicznie przekształca odpady poza instalacjami i
    urządzeniami do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów lub
    2) termicznie przekształca lub dopuszcza do przekształcania odpadów
    niebezpiecznych w spalarniach albo w innych instalacjach, które nie
    spełniają wymagań przewidzianych dla spalarni odpadów niebezpiecznych, albo
    w urządzeniach
    podlega karze aresztu albo grzywny.

    =============================

    Liście są odpadem. Lista odpadów jest zawarta w załączniku nr 1 do tej
    ustawy (symbol Q14):
    "Substancje lub przedmioty, dla których posiadacz nie znajduje już dalszego
    zastosowania (np. odpady z rolnictwa, gospodarstw domowych, odpady biurowe,
    z placówek handlowych, sklepów itp.)"

    =============================
    Art. 44. 1. Termiczne przekształcanie odpadów może być prowadzone w
    spalarniach odpadów niebezpiecznych, spalarniach odpadów komunalnych oraz
    spalarniach odpadów innych niż niebezpieczne i komunalne, z zastrzeżeniem
    ust. 3 i 4.
    2. Spalarnie odpadów powinny być projektowane, budowane, wyposażane i
    użytkowane w sposób zapewniający osiągnięcie takiego poziomu termicznego
    przekształcania, przy którym ilość i szkodliwość dla życia, zdrowia ludzi
    lub dla środowiska odpadów i innych emisji powstających wskutek termicznego
    przekształcania odpadów (pozostałości z termicznego przekształcania odpadów)
    będzie jak najmniejsza.
    3. Dopuszcza się termiczne przekształcanie odpadów niebezpiecznych w
    spalarniach odpadów innych niż niebezpieczne i komunalne lub w innych
    instalacjach, pod warunkiem przestrzegania wymagań przewidzianych dla
    spalarni odpadów niebezpiecznych, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 3.
    4. Dopuszcza się termiczne przekształcanie odpadów innych niż niebezpieczne
    w innych instalacjach niż spalarnie odpadów lub w urządzeniach.
    5. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem
    właściwym do spraw środowiska, kierując się zasadą wyrażoną w ust. 2,
    określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje odpadów inne niż niebezpieczne
    oraz rodzaje instalacji i urządzeń, w których dopuszcza się ich termiczne
    przekształcanie.

    Z rozporządzenia Min. Gospodarki z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie
    rodzajów odpadów innych niż niebezpieczne oraz rodzajów instalacji i
    urządzeń, w których dopuszcza się ich termiczne przekształcanie. (Dz. U. z
    dnia 6 marca 2002 r.) wynika, że odpady z rolnictwa, sadownictwa, upraw
    hydroponicznych, leśnictwa, łowiectwa i rybołówstwa można spalać poza
    spalarniami. Jednak wymieniono tam instalacje, w których można tego
    dokonywać. Nie ma tam przydomowych ogródków. Jest instalacja CO, ale
    dopuszcza się tam tylko spalanie odpadów z gospodarki leśnej - z tego typu
    odpadów..

    ==============================

    Reasumując, palenie liści w ogródku stanowi wykroczenie. Po za tym w
    niektórych wypadkach może dojść do naruszenia innych przepisów. Przede
    wszystkim ewentualne zagrożenie pożarem, które w zależności od skali
    zjawiska jest wykroczeniem lub nawet przestępstwem.

  • 4. Data: 2003-03-31 08:48:29
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    dalszego
    > zastosowania (np. odpady z rolnictwa, gospodarstw domowych, odpady
    [...]
> [...]
    > wszystkim ewentualne zagrożenie pożarem, które w zależności od skali
    > zjawiska jest wykroczeniem lub nawet przestępstwem.

    Nie mam czasau dzis szukac, ale cos mi sie przypomina,
    ze liscie (odpadki roslinne czy tez szczatki roslin) mozna palic poza
    miastami.

    A tak poza tym, to rozpalenie ogniska jest zastosowaniem lisci (suchyvh
    czasci roslin),
    wiec chyba nie jest to cos, do czego wlasciciel nie znajduje zastosowania..

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-03-31 17:01:03
    Od: Kasek <k...@f...onet.pl>

    On Mon, 31 Mar 2003 00:07:07 +0200, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

    >Reasumując, palenie liści w ogródku stanowi wykroczenie.

    Palenie lisci ma miejsce dwa razy do roku i nie jest to
    najgorsze. Najgorsze sa letnie grille w dzien, gdy tem. wynosi
    34 stopnie w cieniu i nie ma wiaterku. Dym wije sie
    w okolicy ogrodkow dzialkowych przez kilka godzin,ze
    nawet o 6:00 rano po wyjsciu przed dom jest jak w wedzarni.

    Gryzacy dym uniemozliwia otwarcie okien, aby wywietrzyc
    nagrzane do 26-28 stopni pomieszczenia.
    Az mnie ciarki przechodza na sama mysl lata z tego powodu.

    Czy mozna na to cos poradzic?

    Czy straz miejska moze podjac interwencje (tzn, czy
    jest kwalifikacja przynajmniej do grzywny z jakiegos
    paragrafu kodeksu wykroczen czy innego aktu prawnego?)

  • 6. Data: 2003-03-31 18:09:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem, to na podobnej zasadzie mozna by ścigać kogoś gotującego obiad
    przy otwartym oknie.