  • 1. Data: 2004-06-05 11:45:03
    Temat: PRACOWNICA W CIĄŻY
    Od: "Marcin" <y...@p...onet.pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów,

    Podejrzewam, ze ten temat czasami sie tu pojawia, ale bede wdzieczny za pomoc
    jakakolwiek.
    Sprawa wyglada nastepujaco:
    - pracownica jest zatrudniona na OKRES PROBNY (2 miesiace). w dniu jutrzejszym
    wygasa zawarta umowa. Droga nieoficjalna dowiedzialem sie, ze jest w ciazy.
    Osoba ta jak dotychczas nie przedstawila zadnych dokumentow potwierdzajacych
    ten fakt. Moze oczywiscie to zrobic w dniu jutrzejszym.

    Czy jesli przdstawi te dokumenty, to sa jakiekolwiek podstawy prawne do tego,
    abym nie mogl nie przedluzac jej umowy (czyli nie podpisywac kolejnej)?

    Bede wdzieczy za artykul na ktory moge sie powolac podczas rozmowy.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2004-06-05 11:57:07
    Temat: Re: PRACOWNICA W CIĄŻY
    Od: "Opix" <f...@v...pl>

    Użytkownik "Marcin" <y...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    wiadomość ze pracownica jest w ciązy nie stanowi podstawy do jej
    zwolnienia .prawo pracy.

    --
    pozdrawiam

    Opix

  • 3. Data: 2004-06-05 11:58:26
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > abym nie mogl nie przedluzac jej umowy (czyli nie podpisywac kolejnej)?

    Jeśli pracownica jest przed 3 miesiącem ciąży, to pracodawca nie ma obowiązku
    przedłużania umowy (paragraf 3).

    Kodeks pracy:

    Art. 177
    § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę w okresie
    ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego pracownicy, chyba że zachodzą
    przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z jej winy i
    reprezentująca pracownicę zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na
    rozwiązanie umowy.

    § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym, nie
    przekraczającym jednego miesiąca.

    § 3. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania określonej
    pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc, która uległaby
    rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega przedłużeniu do dnia
    porodu.

    § 31. Przepisu § 3 nie stosuje się do umowy o pracę na czas określony zawartej
    w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w
    pracy.

    § 4. Rozwiązanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem w okresie
    ciąży lub urlopu macierzyńskiego może nastąpić tylko w razie ogłoszenia
    upadłości lub likwidacji pracodawcy. Pracodawca jest obowiązany uzgodnić z
    reprezentującą pracownicę zakładową organizacją związkową termin rozwiązania
    umowy o pracę. W razie niemożności zapewnienia w tym okresie innego
    zatrudnienia, pracownicy przysługują świadczenia określone w odrębnych
    przepisach. Okres pobierania tych świadczeń wlicza się do okresu zatrudnienia,
    od którego zależą uprawnienia pracownicze.

    § 5. Przepisy § 1, 2 i 4 stosuje się odpowiednio także do pracownika-ojca
    wychowującego dziecko w okresie korzystania z urlopu macierzyńskiego.

  • 4. Data: 2004-06-05 12:05:27
    Od: "Marcin" <y...@p...onet.pl>

    > wiadomość ze pracownica jest w ciązy nie stanowi podstawy do jej
    > zwolnienia .prawo pracy.

    Ciaza nie jest powodem, dla ktorego nie chce przedluzac jej umowy o prace. Po
    prostu nie spelnia pokladanych nadziei na stanowisku, ktore zajmuje.
    Decyzje o rezygnacji z jej uslug podjalem juz wczesniej, ale chce sie upewnic,
    ze w takim przypadku moge nie przedluzyc umowy- zaznaczam, ze na drodze
    oficjalne nic o jej ciazy nie wiem

    Marcin

  • 5. Data: 2004-06-05 12:32:12
    Od: "Marcin" <y...@p...onet.pl>

> [...]
    upewnic,
    > ze w takim przypadku moge nie przedluzyc umowy- zaznaczam, ze na drodze

    Dywagacji ciag dalszy:
    przyjmuje, ze moge nie przedluzac umowy na podstawie art 177 par. 3 kp. Ale co
    powinienem zrobic, kiedy pracownica na informacje o mojej decyzji zareaguje
    stwierdzeniem: ja jestem w ciazy, ale nie mam w tej chwili zadnego dokumentu,
    ktory moglby to potwierdzic- moge go dostarczyc w poniedzialek- (czyli w dniu,
    w ktorym juz nie bedzie obowiazywac umowa wygasajaca w niedziele)
    Czy ustne oswiadczenie ma jakokolwiek moc prawna? Bo logicznie rozumujac, to
    powiedziec mozna wszystko.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 6. Data: 2004-06-05 17:34:53
    Od: Jan Kozlowski <a...@...sygnaturce>

    On So 05 cze 2004 01:45:03p "Marcin" <y...@p...onet.pl> wrote in

> [...]
    > za pomoc jakakolwiek.
    > Sprawa wyglada nastepujaco:
    > - pracownica jest zatrudniona na OKRES PROBNY (2 miesiace). w dniu

    Jak na moj gust to skoro umowa wygasa to nie masz obowiazku podpisywac
    nastepnej. Co innego, gdybys chcial ja rozwiazac.

    [=] http://resnick.da.ru <=> Fidonet: 2:480/112.4 [=]
    [=] e-mail: a...@d...pl <=> GG: 174363 [=]

  • 7. Data: 2004-06-05 19:12:56
    Od: Borszczuk <c...@U...wfmh.org.pl.TW>

    Marcin wrote:

    > przyjmuje, ze moge nie przedluzac umowy na podstawie art 177 par. 3 kp.
    > Ale co powinienem zrobic, kiedy pracownica na informacje o mojej decyzji
    > zareaguje stwierdzeniem: ja jestem w ciazy, ale nie mam w tej chwili

    Mysle ze pogratulowac jak bedzie wychodzila, starczy? Mozesz sie tez
    zawsze jeszcze zglosic na chrzestnego ;)

    --
    Life is a beach and then you dive...

    Marcin

  • 8. Data: 2004-06-07 18:41:26
    Od: Agrida <a...@e...com.pl>

    Użytkownik Marcin napisał:

> [...]
    > abym nie mogl nie przedluzac jej umowy (czyli nie podpisywac kolejnej)?

    Proponuje lekture KP, art. 176 i nastepne - jezeli nic sie ostatnio nie
    zmieniło, to umowa o pracę zawarta na okres próbny, dłuzszy niż 1
    miesiąc ulega przedłuzeniu do dnia porodu, jezeli termin na jaki była
    zawatra upłynie gdy pracownica jest w 3 mies. ciazy.
    Polecam artykuł:
    http://www.infor.pl/dokument.html?P180=I26.2003.040.
    000001800

    Aga

  • 9. Data: 2004-06-07 21:12:55
    Od: "ewa snieg" <y...@g...pl>

    Marcin <y...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    potwierdzajacych

    >Człwieku..przy takim bezrobociu żałujesz dziewczynie macierzyńskiego?potem
    wychowawczego? niech ma swoje 5 minut,ja pracowałam 3 miesiące przed
    urodzeniem i wygrałam z ZUS-em wszystkie swiadczenia! niebądx jak urzędnicy-

  • 10. Data: 2004-06-08 05:36:32
    Od: "Andrzej_K" <n...@n...spam.pl>

    User "ewa snieg" <y...@g...pl> napisał(a)
    w news'ie: news:ca2lon$4uf$1@inews.gazeta.pl

    > wychowawczego? niech ma swoje 5 minut,ja pracowałam 3 miesiące przed
    > urodzeniem i wygrałam z ZUS-em wszystkie swiadczenia! niebądx jak
    > urzędnicy-

    I to jest typowe podejście *naciągacza* , ale Ty
    masz już w tym wprawę. Na PZU przećwiczyłaś.
    (tylko PZU?.)

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    Żyjemy nie tak jak chcemy, lecz tak jak potrafimy.