  • 1. Data: 2004-06-05 12:08:55
    Temat: odmowa skladania zeznan
    Od: "Rafal Urbanelis" <r...@p...onet.pl>

    witam,

    na wstepie chcialem powiedziec: jestem prawniczym ignorantem, wiec wybaczcie
    mi wszelkie potkniecia, lub ew. brak elementarnej wiedzy w temacie prawa.

    interesuje mnie prawo odmowy skladania zeznan przez
    podejrzanego/oskarzonego.

    zalozmy ze na komputerze mam zainstalowane oprogramowanie szyfrujace dysk
    twardy i przez to bez znajmosci hasla, policja/prokuratura nie jest w stanie
    zbadac jego zawartosci.
    prokurator/policjant prowadzi sledztwo w sprawie materialow przechowywanych
    na tym dysku i pierwsza rzecza jest pytanie mnie o haslo.

    wiem, ze w USA mam prawo do zachowania milczenia i jesli nie posiadaja
    innych dowodow np. na nielegalne oprogramowanie, piracka muzyke czy
    pornografie dziecieca, nikt nie moze mi NIC w zwiazku z tym zrobic.
    po prostu mam prawo do milczenia, jesli to co powiem moze byc uzyte
    przeciwko mnie.

    wiem, ze na Wyspach Brytyjskich sprawa ma sie zgola odwrotnie:
    --------
    "if you live
    within the United Kingdom this is much more of a problem because of
    the Regulation of Investigatory Powers (RIP) Act. In that country a
    Judge can instruct you to hand over a verifiable plaintext version of
    that file or the key to allow them to decrypt it themselves or you
    may face up to 2 years in prison. Claims by you that you have
    forgotten the passphrase, or the file is something innocuous or
    whatever, may not save you. "
    ---------

    teraz pytania:
    jak sprawa wyglada w Polsce?
    a ktos wie cos o innych krajach Europy?

    z gory dzieki za odpowiedz,
    rafal urbanelis

    ps. sytuacja jest CZYSTO teoretyczna - nie mam na dysku zadnych takich
    materialow - po prostu interesuje mnie temat.

  • 2. Data: 2004-06-05 12:23:29
    Temat: Re: odmowa skladania zeznan
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    Rafal Urbanelis <r...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > twardy i przez to bez znajmosci hasla, policja/prokuratura nie jest w stanie

    Widzę że mamy podobne zainteresowania :)
    Anonimowe karty, self-incrimination...

    Doskonałe FAQ na ten temat jest tutaj:
    http://rechten.uvt.nl/koops/casi-faq.htm

    Zapraszam też na moją stronę o metodach wpłacania na zachowujący
    prywatość system płatności Pecunix:
    http://www.miernik.ctnet.pl/money/pecunix.en.html

    Oraz do anonimowego banku:
    http://www.yodelbank.com/

    ___________________/__ tel: +48888299997 __/ mailto:m...@c...pl
    http://www.miernik.ctnet.pl/

  • 3. Data: 2004-06-05 12:41:14
    Od: "Rafal Urbanelis" <r...@p...onet.pl>

    "Miernik" <m...@c...pl> schrieb im Newsbeitrag
    cal...

    > Widzę że mamy podobne zainteresowania :)

    dzieki :-) doskonale linki.
    pozdrowienia,
    rafal urbanelis

  • 4. Data: 2004-06-05 15:17:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rafal Urbanelis" <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:c9sd4l$1fp$1@news.onet.pl...

    W Polsce również masz prawo do odmowy odpowiedzi na pytania mogące Cię
    narazić na odpowiedzialność karną (gdy jesteś świadkiem() oraz prawo do
    odmowy składania wyjaśnień (jako podejrzany).