    Subject: Re: Okazanie dokumentów policjantowi
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Sat, 13 Feb 2016 21:00:04 +0100

    W dniu 13-02-16 o 20:31, witek pisze:

    > Nie rozumiem dlaczego to nie policjant zaczal wydziwiac chcac dokumenty
    > to reki mimo, ze nie ma (w tym momencie) do tego podstawy, a wlasnie
    > kierowca, ktory odmowil bo mial do tego prawo.

    Drogi Witku! Twój brak zrozumienia tej sytuacji nie zmieni konstatacji,
    że policjant ma prawo "przeszukać" kierowcę w celu wzięcia jego
    dokumentów do ręki, a kierowca policjanta nie. Po cholerę piętrzyć
    proste sytuacje?

    Normalnie ludzie dają ten dokument do ręki ufając, że policjant go nie
    "zje". Bywa, że policjant nie chce tego do ręki. Jak legitymujesz
    przykładowo świadków zdarzenia, to pytasz o tożsamość, potem rzucasz
    okiem na dowód i tyle. Nie bierzesz go do ręki.

    No ale jak na drodze spotkasz "mądralińskiego" który przez szybę Ci
    zaczyna pokazywać dowód rejestracyjny, to nie dziw się, że włączają się
    komplikatory i policjant zaczyna robić "wszystko".

    Tak więc po prostu z praktyki odradzam wydziwianie. po co nawzajem sobie
    utrudniać i tak skomplikowane życie?

    A i jeszcze jest w prawie, że policjant ma prawo wydawać polecenia
    legitymowanemu, a legitymowany policjantowi nie, ale nie chce mi się z
    wieczora wikłać w wywód, z czego by polecenie wydania dowodu osobistego
    miało wynikać.