  • 1. Data: 2016-02-11 20:51:44
    Temat: Okazanie dokumentów policjantowi
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Na forum samochodowym toczy się dyskusja co rozumieć przez "okazanie"
    dokumentów. Skoro policjant ma obowiązek okazania legitymacji (ale nie
    dawania jej do ręki kontrolowanemu) to czy np. kierowca w czasie
    kontroli może też nie dawać policjantowi dokumentów do ręki, a np.
    pokazać je z odległości albo przez szybę?
    Jak rozumieć słowo "okazać"? Nie pytam w sensie językoznawstwa, ale w
    sensie prawnym.
    Jacek

  • 2. Data: 2016-02-12 10:34:48
    Temat: Re: Okazanie dokumentów policjantowi
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 11 Feb 2016 20:51:44 +0100, Jacek
    <k...@a...com> wrote:
> [...]
    > pokazać je z odległości albo przez szybę?
    > Jak rozumieć słowo "okazać"? Nie pytam w sensie językoznawstwa, ale

    Tak btw, gdyby doszło do sporu sądowego na 100% zostanie wykazane
    (przez sąd), że okazanie nie może uniemożliwiać zapoznanie się przez
    funkcjonariusza dokonującego czynności (spisania) z danymi na
    okazywanym dokumencie. No bo takie zachowanie uniemożliwiałoby po
    prostu wykonywanie obowiązków funkcjonariusza z mocy przepisów.
    Jeśli okaziciel tylko krótko "macha" dokumentem, to na pewno nie jest
    to okazanie o jakie chodzi.
    Na miejscu funkcjonariusza poprosiłbym o potrzymanie przez chwilę
    nieruchomo tak aby umożliwić spisanie danych. Może być przez szybę,
    jeśli okaziciel się brzydzi bliższego kontaktu z funkcjonariuszem :).

    --
    Marek

  • 3. Data: 2016-02-12 10:39:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-02-12 o 10:34, Marek pisze:
> [...]
    > nieruchomo tak aby umożliwić spisanie danych. Może być przez szybę,
    > jeśli okaziciel się brzydzi bliższego kontaktu z funkcjonariuszem :).

    Pewnie jest gdzieś zapisane, że policjant nie tylko może "sczytać" dane
    (tak jak może tylko obywatel, któremu policjant "okazuje" swoją
    legitymację), ale i sprawdzić oryginalność dokumentów, do czego wymagane
    jest jednak "okazanie organoleptyczne" :)

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2016-02-12 13:03:33
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-02-12 o 10:39, Liwiusz pisze:

> [...]
    > legitymację), ale i sprawdzić oryginalność dokumentów, do czego wymagane
    > jest jednak "okazanie organoleptyczne" :)

    A ma do tego niezbędną wiedzę i narzędzia?

    Bo na przykład Straż Graniczna miała szkolenia z rozpoznawania
    fałszywych paszportów wraz ze wzornikami.

  • 5. Data: 2016-02-12 13:24:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-02-12 o 13:03, nadir pisze:

    > A ma do tego niezbędną wiedzę i narzędzia?

    No wiesz, to tak jak z narzędziem gwałtu u każdego mężczyzny.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2016-02-12 16:29:48
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

> [...]
    > legitymację), ale i sprawdzić oryginalność dokumentów, do czego wymagane
    > jest jednak "okazanie organoleptyczne" :)

    Czy to znaczy, że muszę wypuścić z rąk dokument,
    czy może on być tszymany pszez obie strony?
    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 7. Data: 2016-02-12 17:35:44
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Feb 2016, nadir wrote:

    > A ma do tego niezbędną wiedzę i narzędzia?

    Jeśli przepis coś stwierdza, a nie stwierdza wymogu "wiedzy
    i narzędzi", to jest egzekwowalny bez tego wymogu.
    Wbrew przekonaniu potocznemu, jakoby brak metrowego liniału
    zwalniał wyprzedzającego jednoślad od zachowania metrowego
    odstępu, parkującego od zachowania 15m od przystanku czy
    brak prędkościomierza rowerzystę od nieprzekraczania 40km/h

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2016-02-12 18:11:51
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2016-02-12 o 16:29, Stokrotka pisze:

    > czy może on być tszymany pszez obie strony?
    Tak ponoć wynaleziono drut miedziany, jak obie strony "tszymały" szeląga.
    Jacek

  • 9. Data: 2016-02-12 19:44:17
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 2/12/2016 3:39 AM, Liwiusz wrote:
> [...]
    > legitymację), ale i sprawdzić oryginalność dokumentów, do czego wymagane
    > jest jednak "okazanie organoleptyczne" :)

    No właśnie tego nie potrafię znaleźć.
    Ma prawo legitymować, coś się może odbywać przez okazanie dokumentów.
    I nie znalazłem zapisu nakazującego wręczenie dokumentów do ręki.

  • 10. Data: 2016-02-12 19:45:49
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 2/12/2016 9:29 AM, Stokrotka wrote:

    > Czy to znaczy, że muszę wypuścić z rąk dokument,
    > czy może on być tszymany pszez obie strony?

    Nie ma podstawy do trzymania dokumentu przez policjanta.

    wyjątkiem jest zatrzymanie dokumentu (wynikające z innych przepisów) ale
    nie trzymanie dokumentu