  • 11. Data: 2013-02-18 22:33:15
    Temat: Re: Odmowa przyjecia reszty groszowkami
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Feb 2013, c...@p...onet.pl wrote:

    > Czy klient ma prawo odmowic przyjecia reszty w postaci garsci jednogroszowek?

    A to ktoś odmawia przyjęcia reszty JEDYNYMI monetami obiegowymi,
    które ostałyby się w myśl "prawa rzymskiego", podobno stanowiącego
    podstawę prawną naszego systemu?
    :O

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2013-02-18 22:43:23
    Temat: Re: Odp: Odmowa przyjecia reszty groszowkami
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jurek W wrote:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Nie.

    tak

    > Podobnie jak sprzedawca nie ma prawa przyjęcia należności od klienta w
    > takich nominałach.

    ma prawo

    > Chyba, że wysokość należności jest tak duża, że
    > transakcja musi być opłacona za pośrednictwem banku.

    to inna bajka.

  • 13. Data: 2013-02-18 22:44:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Slawek Kotynski wrote:

    > Na podstawie?

    Art. 5. KC
    Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny ze
    społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami
    współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie
    jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.

  • 14. Data: 2013-02-19 15:49:59
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Mr. Misio in news:kfts3m$2j6$1@node2.news.atman.pl
    [........]
    > Bo ja mam towar, mam ekwiwalent w walucie (odpowiednia ilosc srodka
    > platniczego). I sprzedawca odmawia mi sprzedazy produktu, bo mu się nie
    > podobają akurat takie monety.

    paradoksalnie opisuje to Konstytucja: w wolnym kraju jest wolnosc decyzji,
    komu sie sprzedaje. Moze (byle tego nie rozglaszal bo sie go oskarzy o ...)
    nie sprzedawac niczego karłom. Albo jednookim. I nie musi sie z tego
    tlumaczyc. To moze byc chora i przykra sytuacja dla karlow i jednookich -
    ale wlasciciel rozporzadza swoim majatkiem sklepowym, jakim jest towar i
    lada, i kasa fiskalna, itd. Dlatego nagle moze przyjac zasade, ze w srody
    przyjmuje zaplate tylko jednogroszowkami. I nic mu nie zrobisz. Albo: ze
    przyjmuje max siedem jednogroszowek w jednej zaplacie. jest wolnym
    czlowiekiem. Tak samo, jak zakladajac sklep z pieczywem - ma tam tylko bulke
    tartą. mozesz sie oburzac. Tylko tyle. A prawo jego.

  • 15. Data: 2013-02-19 16:18:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-02-19 15:49, 1634Racine pisze:
    > paradoksalnie opisuje to Konstytucja: w wolnym kraju jest wolnosc decyzji

    Druga część jest poprawna, ale pierwsza - nie dotyczy PL. Nieuzasadniona
    odmowa sprzedaży jest karalna.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2013-02-19 17:02:43
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 19.02.2013 15:49, 1634Racine pisze:
    > Mr. Misio in news:kfts3m$2j6$1@node2.news.atman.pl
    > [........]

    A czy w KC nie ma coś o tym że nie można ze swojego prawa czynić uzytku
    sprzecznego z jego coś tam społecznym i przyjętymi zwyczajami?

    p. m.

  • 17. Data: 2013-02-19 17:16:18
    Od: c...@p...onet.pl

    W Anglii mozna dostac ponad 1118 funtow kary za zlosliwe placenie drobnymi.
    http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,11736027.html

    Pan Fitzpatrick po kłótni ze swoim księgowym, Philipem Lawrencem
    postanowił zapłacić należny rachunek w postaci bilonu.
    Podrzucił więc pięć skrzynek z monetami (ważącymi ponad 160 kilogramów)
    w ogrodzie księgowego.
    Ten złożył pozew, uważając, że należny dług nie został należycie zapłacony.
    Sąd przyznał mu rację.

    WM

  • 18. Data: 2013-02-19 19:16:27
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Liwiusz in news:kg053p$lob$1@news.task.gda.pl
    > Druga część jest poprawna, ale pierwsza - nie dotyczy PL.

    "pierwsza" - to znaczy co? że "paradoksalnie opisuje to Konstytucja"?
    oraz:
    mozesz calosc swego sformulowania udowodnic?

    > Nieuzasadniona odmowa sprzedaży jest karalna.

    a to z _czego_ wynika?
    (btw:
    a nawet jesli - kto decyduje o tym, że decyzja odm. sprzedazy jest
    _nieuzasadniona_ ? czyli kto/co decyd. o tym, ze jest uzasadniona))

  • 19. Data: 2013-02-19 19:29:41
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik 1634Racine napisał:

    > (btw:
    > a nawet jesli - kto decyduje o tym, że decyzja odm. sprzedazy jest
    > _nieuzasadniona_ ? czyli kto/co decyd. o tym, ze jest uzasadniona))

    sad zadecyduje w ostatecznosci. Rozstrzygnie spor, jesli nie da sie go
    zalatwic polubownie.

  • 20. Data: 2013-02-20 00:45:39
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Mr. Misio in news:kg0gal$5n0$1@node1.news.atman.pl
    > sad zadecyduje w ostatecznosci. Rozstrzygnie spor, jesli nie da sie go
    > zalatwic polubownie.

    ok, zalozmy,ze nie daje sie polubownie; no i na jakiej _podstawie_ sad
    rozstrzygnie? po "uważaniu"?? w sytuacji "ma prawo/nie ma prawa" sad
    rozstrzyga wedlug widzimisie?
    (przy czym rozwazam tylko hipoteze, ze bezprawna jest odmowa sprzedazy,
    tylko hipoteze)