  • Data: 2002-11-20 22:34:27
    Temat: Re: Odc.3. niusonoweli OEM, czy ostatni?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 19 Nov 2002, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ "kachna.pl" [...]
    >+
    >+ > IMHO głównym problemem jest stwierdzenie,
    >+ > czy programy *mogą* być licencjonowane, czy nie.
    >+
    >+ Wg mnie problemem jest, czy ciagi cyfr (kody programow)
    >+ a le nei ich zapis tylko sam kod - moga byc zawlaszczalne.
    >+ Czy taki wytwor umyslu moze byc przedmiotem WLASNOSCI.
    >+
    >+ Wg mnie nie.

    Wg mnie - niestety tak.
    Jak już pisałem (wczoraj chyba) - wymagane jest "ustalenie"
    utworu. Krótko mówiąc - jakoś musisz go wpakować w materię
    po to, żeby *był chroniony prawem autorskim* !

    "Utwór" jako byt niematerialny nie podlega ochronie - dopóki
    nie powstanie jego "ustalony kształt" - a skoro ustawa
    wyraźnie określa że nie musi to być utwór "dokończony",
    to wniosek jest IMHO prosty (jak wyżej: musi być wyryty
    w materii !! Mogą być od biedy domeny magnetyczne ;)).
    Nie, nie marudź że ci się nie podoba ;), to nie moje
    zmartwienie :) - tak jest zapisane w ustawie !

    Żeby być ścisłym - to ochronie podlega interpretacja
    owego materialnego "ustalenia"....
    .... Już tłumaczę: jak wszyscy wiedzą, raz czasu pojawił
    się pierwszy program udostępniający dekodowanie DVD
    (głównie istotne pod kątem łamania "kodów regionalnych" :))
    Przypadkiem i niechcący był prezentowany jako jedna
    z wartości pt. "duża liczba pierwsza". Ściślej
    rzecz biorąc - przypadkiem owa liczba pierwsza była
    poprawnym zbiorem archiwum (RAR to było, tak ?)
    którego treścią niechcący był ów program...

    Jakby kto chciał potrollowac to jest okazja:
    - prawa autorskie
    - do pirackiego programu
    - którego zapis ("ustalenie") jest liczbą pierwszą.
    :>
    A zapis *każdego* programu może być uznany za prezentację
    *jakiejś* liczby ! :) ("Konkurs: szukamy właściwości
    liczby będącej zapisem krążka z certyfikatem i logo...")

    [...]
    >+ Ale jesli juz sprzeda kopie - pozostaje autorem a nie wlascicielem.

    No to *w tym punkcie* zgadzasz się z Arkiem.
    Jest jeszcze taki drobiazg - słowo "kopia". Aczkolwiek
    taki technokrata jak ja :] *również* ma na końcu języka "kopię"
    to na moje oko wg ustawy to jest "oryginalnie zwielokrotniony
    egzemplarz" :)
    Szczegół, nie będę się kłócił :)

    Pozdrowienia, Gotfryd