  • Data: 2002-11-21 10:39:43
    Temat: Re: Odc.3. niusonoweli OEM, czy ostatni?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 21 Nov 2002, Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    >+ > >+
    >+ > >+ Wg mnie problemem jest, czy ciagi cyfr (kody programow)
    >+ > >+ a le nei ich zapis tylko sam kod - moga byc zawlaszczalne.
    >+ > >+ Czy taki wytwor umyslu moze byc przedmiotem WLASNOSCI.
    >+ > >+
    >+ > >+ Wg mnie nie.
    >+ >
    >+ > Wg mnie - niestety tak.
    >+ > Jak już pisałem (wczoraj chyba) - wymagane jest "ustalenie"
    >+ > utworu. Krótko mówiąc - jakoś musisz go wpakować w materię
    >+ > po to, żeby *był chroniony prawem autorskim* !

    A to przeoczenie z mojej strony. Zabierałem głos wyłącznie
    w sprawie jakie JEST prawo (odnoszę wrażenie że Kasia też).
    Co do p.2 wypisuję się z dyskusji z prostego powodu: mam niedoczas :[
    [...]
    >+ NIKOMU nie przyszloby do glowy sprzedawac "licencji na przeczytanie
    >+ ksiazki",

    Śmiem twioerdzić że jesteś w błędzie; opisy takich propozycji
    (elektronicznie wykonywanych) już widziałem.

    >+ a MS przemysliwa o licencji CZASOWEJ na korzystanie z oprogramowania.

    Akurat żadna nowość - AFAIK IBM z oprogramowaniem do mainfrainme
    to "cały czas" tak robił.
    Formalnie rzecz biorąc - nie sprzedając oprogramowania, ale dzierżawiąc
    go na określony czas. Lege artis wg wałkowanej ustawy, IMHO.
    [...]
    >+ > nie powstanie jego "ustalony kształt" - a skoro ustawa
    >+ > wyraźnie określa że nie musi to być utwór "dokończony",
    >+ > to wniosek jest IMHO prosty (jak wyżej: musi być wyryty
    >+ > w materii !!
    >+
    >+ No dobrze. Ale jesli jest juz "utrwalony" to laczego nie wolno robic kopii ?
    >+ (Z zaznaczeniem ze to nie oryginal utworuu - tylko kopia) ?

    Ależ *wolno* - nawet nie da się zabronić zrobienia jednej sztuki :)
    [...]
    >+ > zmartwienie :) - tak jest zapisane w ustawie !
    >+
    >+ NIe marydze. Wiem ze jest napisane i ze jest ona ZLA.

    Powiem tak - IMHO to wiele rzeczy w naszym prawie mało
    przystaje do moich wyobrażeń. Inna sprawa, że jakby wszystkie
    pozmieniać to dopiero mogłoby być ciekawie ;>
    [...]
    >+ POD POZOREM dziela zabrania siekorzystania z IDEI.

    Raczej w hAmeryce... U nas *jednak* ani protokół ani algorytm
    chroniony nie jest. Chętnych na przepisanie Windowsów jakby
    mało, ale to inna sprawa ;) - mianowicie taka, że *w hAmeryce*
    nie dałoby się tak napisanego systemu sprzedać :] (bo tamtejszym
    prawem patentowym ileś "idei" chronionych jest...)

    Pozdrowienia, Gotfryd