  • Data: 2002-11-21 16:25:00
    Temat: Re: Odc.3. niusonoweli OEM, czy ostatni?
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

    >"Utwór" jako byt niematerialny nie podlega ochronie - dopóki
    >nie powstanie jego "ustalony kształt" - a skoro ustawa
    >wyraźnie określa że nie musi to być utwór "dokończony",
    >to wniosek jest IMHO prosty (jak wyżej: musi być wyryty
    >w materii !! Mogą być od biedy domeny magnetyczne ;)).
    > Nie, nie marudź że ci się nie podoba ;), to nie moje
    >zmartwienie :) - tak jest zapisane w ustawie !

    A ja spotkałam się z nieco inną opiną na ten temat:

    'Ustalenie oznacza jakiekolwiek uzewnętrznienie utworu.
    Dla przyznania ochrony prawa autorskiego nie jest konieczne
    utrwalenie utworu, a więc zapisanie go na jakimkolwiek
    trwałym nośniku (w postaci maszynopisu, nagrania na taśmę,
    zapisania na dyskietce).'
    Źródło: opracowanie 'Programy komputerowe w Prawie Autorskim'
    http://www.oeiizk.edu.pl/informa/jazdzewska/prawa.ht
    ml

    Warto przeczytać całość, a konkretnie fragmenty mówiące o tym,
    kiedy i jakie elementy programu chronią w istocie prawa autorskie,
    a więc coś na temat poruszony przez Bogusława.

    I jeszcze trochę na te tematy - duży i wyczerpujący FAQ:
    http://strony.wp.pl/wp/prawwwo/porprog.htm

    BTW, cytat:
    '22. Rozróżnić trzeba dwie sytuacje: obrotu egzemplarzami
    (cd, dyskietkami z programem) i "odsprzedaży" programu przez jego
    nabywcę (rozumianej jako udzielenie sublicencji).
    Obrót egzemplarzami programu jest zabroniony przed pierwszą oficjalną
    sprzedażą. Potem nie wymaga już niczyjej zgody (dopóki kopie są legalne).
    Natomiast zgoda producenta/ twórcy na "odsprzedaż" (sublicencję)
    samego programu komputerowego nie jest wymagana, chyba że producent/twórca
    w umowie licencyjnej wyraźnie tego zabroni.'

    Inny cytat, tym razem z FAQ magazynu 'Komputer Świat'
    'Musimy pamiętać, że kupując program komputerowy, na własność kupujemy
    tylko nośnik, czyli krążek CD-ROM albo dyskietki, na których zawarta
    jest wersja instalacyjna. Sam program nie staje się naszą własnością,
    kupujemy właściwie tylko prawo do jego użytkowania na swoim komputerze.'

    Z powyższych stwierdzeń wynikałoby, że płacimy za jedno _i_ drugie.
    'Egzemplarz programu' to rzeczywiście *nośnik* z utrwaloną wersją
    instalacyjną. NIC więcej. I to może być własnością nabywcy.
    Drugim składnikiem nabywanego produktu jest prawo do jego używania
    zawarte w umowie-licencji. W sprawie _jej_ odstępowania, przenoszenia
    czy udzielania sublicencji Art.51 Ustawy o P.A. nie wypowiada się.
    Dlatego IMHO kwestionowany zapis w umowach regulujący _przenoszenia_
    tego prawa (a nie obrotu 'w/w 'egzemplarzem programu') nie stoi
    w sprzeczności z tym artykułem. Myślę, że Autorzy (a właściwie ich
    prawnicy) między innymi dlatego unikają w licencjach terminów typu
    'obrót' czy 'sprzedaż'

    I jeszcze nawiązując do 'licencji na czytanie książki':
    Licencja, czyli pozwolenie(prawo), mogące być także hybrydą pozwolenia
    i umowy, może dotyczyć właściwie każdego użytku i określać jego warunki.
    Nie jest związana jedynie z 'utworami' w pojęciu Ustawy.
    Może być przecież licencja na używanie broni czy na prowadzenie pojazdu.
    Bilet do kina jest w istocie prawem do 1-krotnego obejrzenia filmu.
    Od dawna funkcjonują licencje czasowe na używanie programów komputerowych.
    Licencja nie musi być nierozłącznie związana z użytkowanym przedmiotem
    czy 'egzemplarzem'. Może być uzyskiwana/nabywana oddzielnie od niego.
    Możemy 'mieć' motocykl i 'nie mieć' prawa do jeżdzenia nim, lub odwrotnie.
    Licencja czy umowa może także wygasnąć - automatycznie np. po jakimś czasie,
    lub gdy licencjobiorca złamie jej warunki. A przedmiot licencji - np.samochód,
    'egzemplarz programu'(nośnik z jego kopią) mogą wtedy istnieć nadal.

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl