  • 11. Data: 2008-03-11 08:16:25
    Temat: Re: Obowiązek sprzedaży komputera z systemem operacyjnym
    Od: Kamil 'czemu' Bista <t...@c...org>

    ketiv pisze:
    > przykladowo taka toshiba ma w ofercie serie
    > L40 (najtanszych) notebookow ktore sa sprzedawane bez systemu a cala
    > reszta jest standardowo wyposarzona w daną wersję OS i żaden sprzedawca
    > nie bedzie skrobal licencji z obudowy (chyba ze to i tak bedzie wliczone
    > w cene ;) )

    Hm, mój firmowy L40 ma Viste ;P

    --
    k.

  • 12. Data: 2008-03-11 08:31:06
    Od: "TomaSz." <u...@o...pl>

    Z pamiętnika internauty.
    Własność: 'Tristan'
    Wpis z dnia 11-03-2008:

    > a) No i? Są takie pakiety czasami

    Nie mówimy o pakiecie, tylko o OBOWIĄZKU kupienia kompa z oprogramowaniem.

    > b) porównanie złe... po prostu to jest komplet... Tak jak DVD właśnie czy
    > telewizor z oprogramowaniem kupujesz i nie narzekasz, że byś chciał sam
    > sprzęt. Po prostu producent produkuje i sprzedaje kompletne urządzenie.

    Chodziło mi o to, że to ode mnie ma zależeć, jakie filmy będę oglądał na
    DVD czy jaki będę miał system operacyjny na komputerze.

    Zmywarki czy pralki bez oprogramowania bym nie chciał i nie bardzo widzę
    sens sprzedaży takich urządzeń bez niego, bo w warunkach domowych nie
    wgrasz sobie softu.
    A z komputerem jest to możliwe - masz do wyboru dziesiatki systemów
    operacyjnych, a znaczna ich część nic nie kosztuje. Dlaczego ktoś ma mi w
    takiej sytuacji nakazać kupno systemu?

    > Wiadomo, jak się zamawia produkcję na zamówienie, to można w umowie określać
    > detale, ale nie ma się co dziwić, że przy produkcji normalnej urządzenie
    > jest kompletne

    Tak, ale dalej mylisz MOŻLIWOŚĆ z OBOWIĄZKIEM kupna komputera z systemem .

    --
    TomaSz.
    http://www.kociezycie.net

  • 13. Data: 2008-03-11 09:13:06
    Od: Jurek W <j...@k...chip.pl>

    > bzdury

    Nadmiaru taktu Ci nie można zarzucić.

> [...]
    > reszta jest standardowo wyposarzona w daną wersję OS i żaden sprzedawca
    > nie bedzie skrobal licencji z obudowy (chyba ze to i tak bedzie wliczone

    A czy tylko z tzw. markowych komputerów tylko Toshiba istnieje na
    polskim rynku?

    Jurek W

  • 14. Data: 2008-03-11 10:12:03
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > Czy w Polsce występuje obowiązek sprzedaży komputera z systemem
    > operacyjnym?

    Sprzedaż wiązana. Zdaje się, że reguluje to ustawa o ochronie konsumentów...
    Nie można zmuszać klienta, aby kupował dwa produkty, jeśli chce tylko jeden.

  • 15. Data: 2008-03-11 10:32:48
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> pisze:

    > Sprzedaż wiązana. Zdaje się, że reguluje to ustawa o ochronie konsumentów...
    > Nie można zmuszać klienta, aby kupował dwa produkty, jeśli chce tylko jeden.

    Były już jakieś sprawy o *wmuszanie* sprzedaży komputera z systemem operacyjnym?
    [ MS Windows ma największy udział w takich "wmuszeniach" ]

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    o Zobacz: milczenie

  • 16. Data: 2008-03-11 10:52:55
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 11 Mar 2008 11:32:48 +0100, Andrzej Adam Filip napisał(a):

    > Były już jakieś sprawy o *wmuszanie* sprzedaży komputera z systemem
    > operacyjnym? [ MS Windows ma największy udział w takich "wmuszeniach" ]

    Nie, nie było. W Polsce nie, w Italii i owszem.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 17. Data: 2008-03-11 11:20:44
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 11 marzec 2008 09:31
    (autor TomaSz.
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <8...@u...mail.op.pl>):

    > Nie mówimy o pakiecie, tylko o OBOWIĄZKU kupienia kompa z oprogramowaniem.

    Straaaaaaaaaszne. A skaner masz obowiązek kupić z programem do skanera. Ba!
    Kamerę kupiłem i też obowiązkowo z oprogramowaniem. Takie życie -- pewne
    zestawy są w zestawie. Czasami można ustalać do jest w zestawie, a czasami
    są pewne pakiety.

    > Chodziło mi o to, że to ode mnie ma zależeć, jakie filmy będę oglądał na
    > DVD czy jaki będę miał system operacyjny na komputerze.

    Nie mówię o oglądaniu filmów a o programie w zestawie z DVD, kamerą czy
    komputerem. Po prostu większość producentów sprzedaje zestaw i już. I nie
    ma w tym nic złego. Takie jest rynek i tak zbudowane jest urządzenie.

> [...]
    > A z komputerem jest to możliwe - masz do wyboru dziesiatki systemów
    > operacyjnych, a znaczna ich część nic nie kosztuje.

    I są to eksperymentalne rozwiązania niedopasowane do sprzętu. Więc nic
    dziwnego, że producent sprzedaje sprzęt z dopasowanymi rozwiązaniami.

    > Dlaczego ktoś ma mi w
    > takiej sytuacji nakazać kupno systemu?

    Bo to składnik urządzenia. Telefon komórkowy też masz z nakazem kupienia
    zwartego w nim systemu i oprogramowania.

    > Tak, ale dalej mylisz MOŻLIWOŚĆ z OBOWIĄZKIEM kupna komputera z systemem .

    Nie mylę. Jeżeli ja produkuję urządzenie, to ja określam co jest w zestawie
    i nie ma co kruszyć kopii o to. Panasonic uznał, że w zestawie z kamerą
    sprzeda mi program i też nie miałem nic do gadania, choć program powędrował
    na półkę. Po prostu producent określa potrzeby większości i tak kształtuje
    zawartość zestawu. I tyle. Próba prawnego gnębienia producentów i zmuszania
    do tworzenia zdegenerowanych zestawów jest chora.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 18. Data: 2008-03-11 11:50:18
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 11 Mar 2008 11:32:48 +0100, Andrzej Adam Filip napisał(a):

    > Były już jakieś sprawy o *wmuszanie* sprzedaży komputera z systemem operacyjnym?
    > [ MS Windows ma największy udział w takich "wmuszeniach" ]

    Nie pamiętam dokładnie, ale były w tej sprawie jakieś postępowania
    "unijne". I jeśli znów mnie pamięć nie zawodzi wynikiem był przyjęty przez
    M$ obowiązek przyjmowania przez sprzedawców zwrotów oprogramowania (i
    zwrotów pieniędzy klientowi). Może ktoś pamięta więcej?

  • 19. Data: 2008-03-11 12:47:23
    Od: "TomaSz." <u...@o...pl>

    Z pamiętnika internauty.
    Własność: 'Tristan'
    Wpis z dnia 11-03-2008:

    > Bo to składnik urządzenia. Telefon komórkowy też masz z nakazem kupienia
    > zwartego w nim systemu i oprogramowania.

    Z telefonem się zgodzę. Z pralką i mikrofalówką też. Generanie z każdym
    urządzeniem, które aby zmienić mu soft, należy użyć programatora chipów.

    Z komputerem nie - z powodów o których pisałem, a które pominąłeś
    milczeniem, tj. darmowe systemy operacyjne są ogólnodostępne i łatwo
    instalowalne.

    --
    TomaSz.
    http://www.kociezycie.net

  • 20. Data: 2008-03-11 12:56:23
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    "TomaSz." <u...@o...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Z komputerem nie - z powodów o których pisałem, a które pominąłeś
    > milczeniem, tj. darmowe systemy operacyjne są ogólnodostępne i łatwo

    A jak myślisz po kiego wuja niektórzy producenci komputerów sprzedają
    preinstalowanego darmowego Linuksa z jakiejś "egzotycznej" dystrybucji
    skoro nawet "linuksiarze" pewnie zaraz przeinstalują swoją ulubioną
    dystrybucje?

    a) żeby klient mógł zrobić *od razu* jakieś proste testy czy sprzęt działa
    b) żeby MS miał znacznie trudniej się czepiać o niby promowanie piractwa
    (programów MS)

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Czego sam nie pragniesz, nie czyń drugiemu.