  • 1. Data: 2002-12-23 15:55:27
    Temat: Niezaplacony podatek od darowizny
    Od: r...@l...localdomain (Roland Zerek)

    Witam.

    Co grozic moze osobie, ktora ok. 1997 roku (ponad 5 lat temu) dostala od
    rodzicow mieszkanie, ale nie zaplacila podatku od darowizny. Nie wiem
    jakie inne ew. naleznosci powinny byc uiszczone, ale ona tego nie
    dokonala.

    Czy groza jakies powazne konsekwencje, jesli w tej sprawie toczy sie
    jakies postepowanie?

    TIA

    --
    Roland Zerek

  • 2. Data: 2002-12-23 18:56:20
    Temat: Re: Niezaplacony podatek od darowizny
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Mon, 23 Dec 2002, Roland Zerek wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ Co grozic moze osobie, ktora ok. 1997 roku (ponad 5 lat temu) dostala od
    >+ rodzicow mieszkanie, ale nie zaplacila podatku od darowizny.

    Proponuję pl.soc.prawo.podatki
    Rozumiem że to przed przedawnieniem w takim układzie...
    Do rozważenia jest czy podatek się należał, trzeba znaleźć czy i jaka
    kwota była 5 lat temu zwolniona, od ilu osób była to darowizna
    itp... Ja ci nie powiem bo nie wiem :]

    [...]
    >+ Czy groza jakies powazne konsekwencje, jesli w tej sprawie toczy sie
    >+ jakies postepowanie?

    Urząd wszczął ?
    Na mój gust może wyjść:
    - podatek
    - odsetki karne (no... za 5 lat sporo się uzbiera, pewnie
    więcej niż kwota podatku)
    - w zależności od kwoty "uszczuplenia" kara w postaci mandatu
    (wymierza urząd) lub grzywna (wymierza sąd).
    IMHO kiepsko wygląda :(

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-12-23 19:10:29
    Od: Kaja <k...@B...poczta.onet.pl>

    Mon, 23 Dec 2002 15:55:27 +0000 (UTC),Roland Zerek, napisał/a:

> [...]

    > dokonala.

    > Czy groza jakies powazne konsekwencje, jesli w tej sprawie toczy sie

    Z tego co wiem,to dzieci nie płacą podatków od darowizny (najbliższa
    rodzina).

    --
    Życzę Zdrowych i Wesołych Świąt
    oraz Szczęśliwego Nowego, 2003 Roku

  • 4. Data: 2002-12-23 23:04:40
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Dec 2002, Kaja wrote:
    [...]
    >+ Z tego co wiem,to dzieci nie płacą podatków od darowizny (najbliższa
    >+ rodzina).

    Z tego co wiem to najbliższa rodzina jak najbardziej płaci
    ów podatek. Inna sprawa że limit kwoty wolnej od podatku
    jest w takim przypadku dość wysoki: jakoś tak 2* po
    dwiewięć tysięcy coś tam (z tytułu "mieszkania na
    własne potrzeby"), a zdaje się że dodatkowo da się
    upchnąć podobna kwotę w ramach "zwykłej" darowizny.

    Ale:
    - mieszkanie nie musi być kawalerką i kwotę da się przekroczyć,
    nowe mieszkanie za niecałe 40kzł wcale wielkie nie wyjdzie
    - zeznałem że nie wiem jak było 5 lat temu; jeśli przepisy
    były te same co dziś - to limity były *na pewno* znacznie
    niższe (limity "zeszłoroczne" da się znaleźć, starszych nie mam).

    BTW: temat kwalifikuje się na *.podatki :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-12-24 00:40:37
    Od: "Maciek" <s...@p...fm>

    Hej,
    Zacznijmy od tego że wszystkie sprawy podatkowe przedawniają się z upływem 5
    lat.
    Jeśli więc od chwili powstania obowiązku podatkowego do dziś minęło 5 lat -
    śpij spokojnie.
    Jeśli natomiast urząd zdążył wszcząć postępowanie - będziesz miał koszmary
    :-(
    --
    Pozdrawiam, Maciek

  • 6. Data: 2002-12-24 02:47:21
    Od: Kaja <k...@B...poczta.onet.pl>

    Tue, 24 Dec 2002 00:04:40 +0100,Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne,
    napisał/a:

> [...]

    > własne potrzeby"), a zdaje się że dodatkowo da się
    > upchnąć podobna kwotę w ramach "zwykłej" darowizny.

    To znaczy,że mojej córce,po mojej śmierci(!) dowalą podatek :-(
    Niech sama kombinuje.Jak umrę to i tak już mnie nic nie będzie obchodziło.
    Darowizn nie mam zamiaru robić.

    Pozdrawiam!

  • 7. Data: 2002-12-24 03:43:27
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Roland Zerek" <r...@l...localdomain> napisał w
    wiadomości news:slrnb0eg5a.12k.rolandz@localhost.localdomain...
> [...]
    > dokonala.
    > Czy groza jakies powazne konsekwencje, jesli w tej sprawie toczy sie

    Witam
    Wysokość podatku od spadków i darowizn uregulowana jest w
    ustawie z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
    (Dz. U. z 1997 r. Nr 16, poz. 89 ze zm.).
    W skrócie ---
    W przypadku otrzymania od rodziców lokalu mieszkalnego nie wlicza
    się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nie
    przekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej tego lokalu.
    Ulga taka przysługuje wyłącznie osobom, które łącznie spełniają
    następujące warunki:
    nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
    stanowiącego odrębną nieruchomość
    nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym.
    będą zamieszkiwać w otrzymanym lokalu przez 5 lat.
    Pełny tekst znajdziesz na stronach:
    http://www.hetman.com.pl/wiedza/wiedziec47.html
    http://www.adwokat.com.pl/0500/podatki2_05'00.html

    Pozdrawiam, Joker

  • 8. Data: 2002-12-24 21:37:19
    Od: t...@p...onet.pl

    "Maciek" <s...@p...fm> napisał:

> [...]
    > lat.
    > Jeśli więc od chwili powstania obowiązku podatkowego do dziś minęło 5 lat -

    taaak?

    Ordynaca podatkowa art. 70. § 1.:
    Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku
    kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

    pozdrawiam
    wind

  • 9. Data: 2002-12-24 23:03:21
    Od: c...@p...onet.pl

    > taaak?
    >
    > Ordynaca podatkowa art. 70. § 1.:
    > Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku
    > kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

    Tak, tylko, żeby powstało zobowiązanie to w podatku od spadków i darowizn musi
    być doręczona decyzja - US ma na to 3 lub 5 latek (art. 68 ordynacji) . Poza
    tym jest jeszcze art. 6 ust. 4 - szczególny moment powstania obowiązku
    podatkowego w podatku od spadków i darowizn na podstawie którego w przypadku gdy
    nabycie w drodze darowizny nie zostalo zgloszone do opodatkowania, obowiazek
    powstaje z chwila powolania sie przed organem na okolicznosc takiej darowizny.
    Podsumowując - US prawdopodobnie (na tyle na ile mozna sie domyslic z
    lakonicznosci opisu sprawy)wyda dopiero decyzję ustalającą wysokość zobowiązania
    podatkowego ( ma na to 5 lat). Dopiero gdy wyda, czyli powstanie zobowiązanie
    podatkowe będzie można liczyć 5 letni termin przedawnienia zaobowiązania
    (oczywiście od końca roku w którym ono powstało, czyli została doręczona
    decyzja). Mówiąc krótko - nie ma co tutaj liczyć na przedawnienie.

    Pozdrawiam

    Ciacho

  • 10. Data: 2002-12-30 15:51:57
    Od: r...@l...localdomain (Roland Zerek)

    Na szczescie top nie ja moge miec problemy... Dzieki wszystkim za
    odpowiedzi. Wynika z nich, ze jezeli przed uplywem 5 lat mieszkanie
    zostalo sprzedane (zamiana na wieksze - cale pieniadze poszly na nowe
    mieszkanie) to problemy moga byc.

    Poza tym pozostaje dowiedziec sie jak wysoka jest ulga dla czlonkow rodziny...

    ytuacja wciaz jest dla mnie niejasna. Czy oprocz koniecznosci splacenia
    podatku z odsetkami moze grozic cos jeszcze w przypadku przedawnienia?

    Zycze wszystkim grupowiczom szczesliwego Nowego Roku. Oby byl lepszy niz
    ten odchodzacy.

    --
    Roland Zerek