  • 1. Data: 2002-12-23 11:11:25
    Temat: przekroczenie terminu wplaty...
    Od: "canada" <k...@o...pl>

    Kolezanka miala niedawno kontrole w autobusie komunikacji podmiejskiej
    (listopad-poniedzialek). Bilet miala ulgowy ale....zapomniala wczesniej
    podbic legitymacji. Oczywiscie rozumeim, ze jest to traktowane jako przejazd
    bez biletu. Mandat w wyskokosci 90 zl zaplacila w sobote (5 dni) na poczcie.
    Niedawno otrzymala kolejne wezwanie o zaplate kolejnych 60 zl za
    przkroczenie terminu wplaty poniewaz pieniadze wplynely na ich konto po 11
    dniach (tempem poczta nie grzeszy). Wg pouczenia na uiszczenie zaplaty miala
    7 dni liczac dzien w ktorym pieniadze znalazly sie na ich koncie. Ale czy
    taki zapis jest wogole zgodny z prawem??? Z tego co wiem poczta ma 14 dni na
    przekazanei srodkow wiec teoretycznie nawet jakby w poniedzialek zaplacila
    to i tak moglyby nie zdazyc na czas.
    Natomiast wszytkie urzedy obowiazuje data stempla pocztowego.
    Powoluja sie na Kodeks cywilny
    art. 476 [Opoznienei dluznika ;zwloka] " Dluznik dopuszcza sie zwloki, gdy
    nie spelnia swiadczenia w terminie, a jezeli termin nie jest oznaczony, gdy
    nie spelnia swiadczenia niezwlocznie po wezwaniu przez wierzyciala. Nie
    dotyczy to wypadku, gdy opoznienie w spelnieniu swiadczenia jest nastepstwem
    okolicznosci, za ktore dluznik odpowiedzialnosc NIE PONOSI."
    i zaraz dalej na
    art 481[Opoznienie swiadczen pienieznych] par 1 " Jezeli dluznik opoznia sie
    ze spelnieniem swiadczenia pienieznego, wierzyciel moze zadac odsetek za
    czas opoznienia, chociazby nie poniosl zadnej szkody i chociazby opoznienie
    bylo nastepstwem okolicznosci, za ktore dluznik odpowiedzialnosci nie
    ponosi"

    Dla mnie to jest taka mala paranoja ale nie jestem prawnikim i moze tu
    czegos nie rozumiem, pomijajac fakt ze opoznienie 4 dni wyraznnie nie z winy
    dluznika ma kosztowac 60 zl!!! Chamstwo swoja droga ale czy przypadkiem nie
    jest to jeszcze naciaganie?????

    --
    pozdrawiam
    canada

  • 2. Data: 2002-12-23 12:17:10
    Temat: Re: przekroczenie terminu wplaty...
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "canada" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Kolezanka miala niedawno kontrole w autobusie komunikacji podmiejskiej

    > Natomiast wszytkie urzedy obowiazuje data stempla pocztowego.

    Od kiedy to "komunikacja" jest urzedem?
    I nie wszystkie urzedy, tylko te dla ktorych przepisy tak stanowia.
    Np. zaplata podatku - data obciazenia rachunku bankowego dluznika.

    Karol

  • 3. Data: 2002-12-23 13:51:41
    Od: "canada" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "canada" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Od kiedy to "komunikacja" jest urzedem?

    napisalem : "Natomiast wszytkie urzedy obowiazuje data stempla pocztowego."
    byc moze nie wszystkie, ale slyszalem, ze jest orzeczenie SN, ze jako data
    wplaty rozumiana jest data obciazenia rachunku bankowego (lub jak w tym
    przypadku data stempla)

  • 4. Data: 2002-12-23 14:40:27
    Od: "Daniel /Dan/ Sniegon" <d...@p...pl>

> [...]
    przejazd
    > bez biletu. Mandat w wyskokosci 90 zl zaplacila w sobote (5 dni) na

    Hmmm a dlaczego nie podbila potem legitymacji i nie wyjasnila sprawy
    z tego co pamietam jest wtedy pobierana jakas drobna oplata 4-5 zl i to
    wszystko.
    Tez tak kiedys wpadlem w Katowicach (zapomnialem wogole legitki)
    i na 2gi dzien lacznie z legitymacja i tym mandatem poszedlem do glownej
    siedziby i tam wszystko od reki zalatwilem.

    Pozdrawiam
    Dan

  • 5. Data: 2002-12-23 14:48:26
    Od: "canada" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Daniel /Dan/ Sniegon" <d...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Hmmm a dlaczego nie podbila potem legitymacji i nie wyjasnila sprawy
    > z tego co pamietam jest wtedy pobierana jakas drobna oplata 4-5 zl

    Niestety to juz jest zalezy od wewnetrznych przepisow i o ile w Poznanskim
    MPK tez tak jest to to byla jakas linia podmiejska...

    --
    canada

  • 6. Data: 2002-12-23 18:42:20
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Mon, 23 Dec 2002, canada wrote:

> [...]
    >+
    >+ napisalem : "Natomiast wszytkie urzedy obowiazuje data stempla pocztowego."

    Chyba dalej nie łapiesz: urząd to jest instytucja powołana
    do bycia urzędem moca ustawy (może rozporządzeniem też się da).
    Komunikacja miejska z p. widzenia prawa jest firmą prowadzącą
    działalność gospodarczą na tej samej podstawie co cukiernik,
    złotnik, sklep monopolowy czy szewc (celowo powrzucałem
    do worka również DG wymagajace koncesji).
    *Firma*[1] a nie *urząd*.
    Płacisz urzędowi podatkowemu - wpłacasz w terminie i nie
    twoje zmartwienie kiedy dotrze. Płacisz Karolowi albo mi
    - to nas to nie ochodzi ile czasu twój "bank przesyła"
    bo *u nas* ma być na czas !

> [...]
    >+ > I nie wszystkie urzedy, tylko te dla ktorych przepisy tak stanowia.
    >+ > Np. zaplata podatku - data obciazenia rachunku bankowego dluznika.

    pozdrowienia, Gotfryd.
    [1] z zastrzeżeniem że dla DG nie będących spółką samo określenie
    "firma" jest naciągane, a parę S.C. chyba komunikację prowadzi.

  • 7. Data: 2002-12-23 20:07:48
    Od: "canada" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik" <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl> napisał w
    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .

    > Chyba dalej nie łapiesz:

    lapie, lapie...chodzilo mi tylko o to, ze nie napisalem, ze komunikacja jest
    urzedem. Pisalem w nowym akapicie w znaczeniu - przyrownania do innych
    "normalnych" instytucji. Prosze wybaczyc niescislosc.
    Zastanawia mnie jednak fakt rozbieznosci w obu artykulach....
    Czyli jednak placic???

    --
    pozdrawiam
    canada

  • 8. Data: 2002-12-25 16:35:57
    Temat: Odp: przekroczenie terminu wplaty...
    Od: "Filip 'Kafarov" <k...@S...wikings.pl>

    Użytkownik canada <k...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:au7q8b$dtb$...@n...tpi.pl...

    > Czyli jednak placic???

    boze...... wytlumaczyli Ci jak krowie na stole, a Ty dalej swoje......
    zawsze jestes tak odporna na wiedze ?

  • 9. Data: 2002-12-25 17:17:10
    Od: "canada" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Filip 'Kafarov" <k...@S...wikings.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik canada <k...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:au7q8b$dtb$...@n...tpi.pl...

    > boze...... wytlumaczyli Ci jak krowie na stole, a Ty dalej swoje......
    > zawsze jestes tak odporna na wiedze ?

    Prosze wybaczyc moja "opornosc na wiedze" ale wynika ona z uzasadnionej
    niecheci to tego typu instytucji, a w/w kwota stanowi czesto dzienny zarobek
    osob zmuszonych do kozystania z jej uslug.
    Chodzi mi o to, ze powoluja sie na dwa rozbiezne artykuly, wg ktorych z
    jednego wynika, ze nie ponosi odpowiedzialnosci, a z drugiego, ze tak.
    Chyba, ze ja tego nie rozumiem. A ze staram sie podtrzymac dyskusje to
    dlatego, ze moim zdaniem jest to szczyt chamstwa i wyzysku, ktore szerzy sie
    w naszym kraju, a instytucje takie jak ta zeruja na zawilosci polskiego
    prawa. Przyjmujac mimo wszytsko, ze jednak ich zadanie jest uzasadnione mam
    jeszcze jedno pytanie:

    Termin zwloki wynosil 4 dni. Upomnienie natomiast wplynelo po ok. 1,5
    miesiaca. Odsetki ustawowe to 16%. Jak to zatem mozliwe, ze od kwoty 90zl
    naliczono 60zl kary. Moze w tej kwestii da sie cokolwiek wywalczyc?

    --
    pozdr
    canada

  • 10. Data: 2002-12-26 08:55:36
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Wed, 25 Dec 2002, canada wrote:
    [...]
    >+ Termin zwloki wynosil 4 dni.

    A co to jest za "termin zwłok(i)" ? ;)
    Termin zapłaty ?

    >+ Upomnienie natomiast wplynelo po ok. 1,5
    >+ miesiaca.

    BTW: *zdaje mi się* że odsetki liczy się od wezwania do
    zapłaty, moge się mylić - może ktoś skomentuje.
    Niezależnie od ww:

    >+ Odsetki ustawowe to 16%. Jak to zatem mozliwe, ze od kwoty 90zl
    >+ naliczono 60zl kary. Moze w tej kwestii da sie cokolwiek wywalczyc?

    A jest na pewno tak jak piszesz ?

    Część firm przy karach umownych (a chyba tak należałoby
    traktować "opłatę specjalną za jazdą bez biletu" :))
    stosuje technikę w stylu:
    - kwota zapłaty: X
    - zapłata w ciagu n dni: 0,7 X (gdzie n zazwyczaj 5..7)
    - zapłata na miejscu świadczenia: 0,6 X

    W takim układzie niezapłacenie 50 zł "od ręki" skutkuje
    zapłaceniem 80 zł po dwu tygodniach... proporcje mniej
    więcej pasują :|

    Współczynniki bywają oczywiście różnie dobrane :) ale
    tak jest np. w KZK GOP (odpowiednio: 80, 56, 50 zł):
    http://www.kzkgop.com.pl/cennik/oplaty/

    pozdr. - Gotfryd