  • 1. Data: 2002-04-08 22:57:21
    Temat: Re: Nietypowy sposob antykoncepcji
    Od: Lukasz Rewerenda <o...@k...gliwice.pl>

    In article <P...@d...am.
    torun.pl>,
    in pl.soc.seks-moderowania Piotr Kasztelowicz wrote:

    > o ile mi wiadomo nigdzie. Pozbawianie plodnosci w Polsce jest
    > scigane prawem karnym w zwiazku z tym zabiegi takie mozna wykonywac
    > tylko za granica.

    Zeby ta implikacja byla prawdziwa, wypadaloby tam dodac slowko
    'legalnie', bo nielegalnie to pewnie wielu odpowiednio
    wykwalifikowanych medykow bez oporow wykona.

    > Tak bylo w dotychczasowych kodeksach karnych,
    > jesli w toku jakiejs nowelizacji sie zminenilo niech mnie ktos poprawi

    A swoja droga ciekawi mnie, co tez przyswiecalo tworcom tego prawa,
    jakie idee? Moja plodnosc to moja sprawa, podobnie jak moja noga,
    reka, palec, tluszcz na brzuchu, ktory moge sobie kazac odessac itp.
    Co 'panstwu' do mojego ciala?... Czy przeciecie spiodla miedzy
    polkulami mozgowymi na moje zyczenie, a bez wskazan medycznych,
    byloby przestepstwem? A odciecie palca? Moj palec, przeciez, no
    i moje nasieniowody... Czy ja czegos nie rozumiem, czy tez
    jest to przepis godzacy w moje podstawowe prawa?

    Ciekawi mnie to autentycznie, wiec wysylam tez na pl.soc.prawo,
    moze mi jurysci zawodowi wytlumacza :-) I tam tez ustawiam
    follow-up.

    LR

  • 2. Data: 2002-04-09 12:12:16
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Ciekawi mnie to autentycznie, wiec wysylam tez na pl.soc.prawo,
    > moze mi jurysci zawodowi wytlumacza :-) I tam tez ustawiam

    Prawo karne chroni określone dobra: życie, zdrowie itp.
    Naruszenie wyżej wymienionych dóbr jest zagrożone określoną sankcją karną.
    Jeżeli sprawca jest jednocześnie ofiarą swoich działań to nie znam normy w
    polskim systemie prawa, która by to penalizowała. Natomiast sytuacja jest
    bardziej skomplikowana kiedy poprosisz kogoś aby zrobił Ci "kuku"
    ewentualnie pomógł w odejściu z tego świata. Generalnie uznaje się jednak,
    że zgoda pokrzywdzonego stanowi kontratyp wyłączający przestępczośc czynu
    (np. działalność lekarska czy sport), ale są wyjątki dotyczące eutanazji,
    aborcji, kazirodztwa, obcowania płciowego z nieletnim ponizej lat 15. Jakie
    idee stoją za taką regulacją? W przypadku eutanazji bedzie to pewnie ochrona
    życia jako najwyższego dobra, w przypadku aborcji również, w przypadku
    kazirodztwa normy obyczajowe, a małoletniego - wiek. Jezeli zaś autor posta
    zażada aby lekarz usunął mu nasieniowody to nie bedzie ścigany w ogóle,
    lekarz natomiast bedzie odpowiadał z art.156 KK ponieważ jego działania jako
    lekarza powinny być podjęte w celu leczniczym i dlatego kontratyp w postaci
    zgody poszkodowanego nie bedzie mógł zostać zastosowany, chyba że faktycznie
    miałoby to na celu względy zdrowotne osoby poddanej zabiegowi.

    pozdr.
    T.

  • 3. Data: 2002-04-09 17:54:27
    Od: Lukasz Rewerenda <o...@k...gliwice.pl>

    In article <a8ulpp$jcc$1@news.tpi.pl>, Tomasz wrote:

    > Prawo karne chroni określone dobra: życie, zdrowie itp.
    > Naruszenie wyżej wymienionych dóbr jest zagrożone określoną sankcją karną.
    [..]
    > lekarza powinny być podjęte w celu leczniczym i dlatego kontratyp w postaci
    > zgody poszkodowanego nie bedzie mógł zostać zastosowany, chyba że faktycznie
    > miałoby to na celu względy zdrowotne osoby poddanej zabiegowi.

    Hm... Prawo karne chroni rowniez wlasnosc, prawda? Wiec dlaczego nie
    jest karalne zniszczenie cudzej wlasnosci na prosbe wlasciciela? Czy
    to nie jest niekosekwencja?...

    Wlasciwe moje pytanie brzmi, dlaczego prawo jakosciowo rozroznia
    miedzy np. operacjami plastycznymi, w ktorych cos sie odcina,
    modyfikuje, przeszczepia etc. (np. obrzezaniem) a sterylizacja?
    W imie czego? Nie znam sie na podstawach prawodawstwa, ale
    chyba nie powinno ono ograniczac praw jednostki, jesli to,
    czego sie zakazuje, nie godzi w prawa innych? Prawda to czy
    nieprawda?

    LR

  • 4. Data: 2002-04-09 19:52:10
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On 9 Apr 2002, Lukasz Rewerenda wrote:

    > Hm... Prawo karne chroni rowniez wlasnosc, prawda? Wiec dlaczego nie

    Ale mniej niż życie ludzkie, co przejawia się w możliwości poświęcenia
    własności (cudzej) dla ratowania tegoż życia/zdrowia (stan wyższej
    konieczności).

    > jest karalne zniszczenie cudzej wlasnosci na prosbe wlasciciela? Czy
    > to nie jest niekosekwencja?...

    Nie.

    > Wlasciwe moje pytanie brzmi, dlaczego prawo jakosciowo rozroznia
    > miedzy np. operacjami plastycznymi, w ktorych cos sie odcina,
    > modyfikuje, przeszczepia etc. (np. obrzezaniem) a sterylizacja?

    Dlatego że pozbawienie człowieka zdolności plodzenia stanowi znamię
    kwalifikowanego czynu zabronionego, a pozbawienie go napletka lub paru kg
    tłuszczu nie. Jeśli chodzi ci o ratio legis - spytaj ustawodawcy :)
    Prawdopodobnie z powodu nieodwracalności takiego zabiegu.

    > W imie czego? Nie znam sie na podstawach prawodawstwa, ale
    > chyba nie powinno ono ograniczac praw jednostki, jesli to,
    > czego sie zakazuje, nie godzi w prawa innych? Prawda to czy
    > nieprawda?

    Ależ nikt nie penalizuje tego kto da się wysterylizować, tylko lekarza.
    Lekarz zaś za zapisany w ustawie i kodeksie etycznym zakaz działania na
    szkodę pacjenta - rzadko kiedy sterylizacja jest dobroczynna pod względem
    zdrowotnym (nie jestem seksuologiem, więc nie wiem).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-04-09 21:57:22
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

    > [..]
    >
    > Hm... Prawo karne chroni rowniez wlasnosc, prawda? Wiec dlaczego nie
    > jest karalne zniszczenie cudzej wlasnosci na prosbe wlasciciela? Czy
    > to nie jest niekosekwencja?...

    Konsekwencja przejawia się w szerszej ochronie prawnej zycia ludzkiego niż
    mienia.

    > Wlasciwe moje pytanie brzmi, dlaczego prawo jakosciowo rozroznia
    > miedzy np. operacjami plastycznymi, w ktorych cos sie odcina,
    > modyfikuje, przeszczepia etc. (np. obrzezaniem) a sterylizacja?

    Wiesz, cięzko dyskutować na takim poziomie uogólnienia. W jakim sensie prawo
    rozróżnia? Podaj jakiś artykuł czy ustawę na której się opierasz w tych
    rozróżnieniach.

    pozdr.
    T.

  • 6. Data: 2002-04-10 08:04:41
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Apr 2002, Gwidon S. Naskrent wrote:

    >+ On 9 Apr 2002, Lukasz Rewerenda wrote:
    [...]
> [...]
    >+ tłuszczu nie. Jeśli chodzi ci o ratio legis - spytaj ustawodawcy :)
    >+ Prawdopodobnie z powodu nieodwracalności takiego zabiegu.

    W kwestii formalnej (wyłącznie): sądząc z wszelkich dostępnych
    informacji argument o nieodwracalności działa dokładnie
    na odwrót - co prawda nie wiem JAKI RODZAJ sterylizacji miał
    na mysli przedprzedpiśca, ale co poniektóre są w pełni odwracalne
    (nie licząc "wypadków przy pracy"), w odróżnieniu od pozbawiania
    napletka bądź wycinania kilku milionów komórek tłuszczowych (!)
    - otóż komórki tłuszczowe AFAIK rozwijają się głównie w wieku
    dziecięcym a później tylko ROSNĄ !
    Więc jak się je wytnie....
    -:) (no tak, pozostałe jeszcze mogą rosnąć :>, ale TAMTYCH się już
    tak prosto nie odtworzy)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-04-12 16:29:47
    Od: Lukasz Rewerenda <o...@k...gliwice.pl>

    In article <a8vo2q$hft$1@news.tpi.pl>, Tomasz wrote:

    > Wiesz, cięzko dyskutować na takim poziomie uogólnienia. W jakim sensie prawo
    > rozróżnia? Podaj jakiś artykuł czy ustawę na której się opierasz w tych
    > rozróżnieniach.

    Hm, nie znam numeru, ale w KK jest zapisany zakaz wykonywania
    sterylizacji.

    Mnie sie nie podoba, ze ktos, ustawodawca, ustala sobie wedlug
    wlasnego widzimisie, ze pozbawienie plodnosci jest dla mnie
    szkodliwe, a pozbawienie tluszczu lub faldy zwisajacej pod broda
    skory -- jest dla mnie nieszkodliwe. Raz, ze moze byc dokladnie
    na odwrot, a dwa, ze to moja sprawa, czy uwazam plodnosc za cos
    pozadanego czy nie. Moim zdaniem to jest juz przekroczenie
    kompetencji panstwa, ustawodawcy.

    Oczywiscie dyskusja jest czysto akademicka, ale mialem nadzieje
    uslyszec jakie jest oficjane wytlumaczenie tego przepisu. Zdaje
    sie jednak, ze takowego brak. Ludzie przyjmuja na wiare i ida
    robic zabieg nielegalnie.

    LR

  • 8. Data: 2002-04-12 18:03:01
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On 12 Apr 2002, Lukasz Rewerenda wrote:

    > Hm, nie znam numeru, ale w KK jest zapisany zakaz wykonywania
    > sterylizacji.

    Z tym że musi się ona kwalifikować jako ciężki uszczerbek na zdrowiu.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 9. Data: 2002-04-14 21:31:07
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > uslyszec jakie jest oficjane wytlumaczenie tego przepisu. Zdaje
    > sie jednak, ze takowego brak. Ludzie przyjmuja na wiare i ida

    Nie ma przepisu, który nałożyłby na Ciebie sankcję karną gdybyś się
    wysterylizował a jeżeli dokonałaby tego inna osoba to chrobniłby ją
    kontratyp "zgody pokrzywdzonego" nie chroni jedynie lekarza bo on jest od
    LECZENIA. Natomiast różnica miedzy usunieciem organów płciowych a odessaniem
    tłuszczu jest taka jak miedzy organem a tkanką czyli zasadnicza więc nie ma
    tu raczej mowy o czyimś wydzimisie tylko elementarnej wiedzy medycznej.

    pozdr.
    T.

  • 10. Data: 2002-04-15 07:13:46
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 14 Apr 2002, Tomasz wrote:
    [...]
    >+ Natomiast różnica miedzy usunieciem organów płciowych

    Ja w kwestii formalnej (tylko): jesteś pierwszym w tej
    dyskusji który wpadł na pomysł "usuwania organów".
    Była mowa o sterylizacji, ale nie "nieodwracalnej".

    >+ tu raczej mowy o czyimś wydzimisie tylko elementarnej wiedzy medycznej.

    Ermhm... no tak... masz rację... ;>

    >+ pozdr.

    Wzajm. !
    - Gotfryd