    From: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nietypowy sposob antykoncepcji
    Date: Tue, 9 Apr 2002 14:12:16 +0200

    > Zeby ta implikacja byla prawdziwa, wypadaloby tam dodac slowko
    > 'legalnie', bo nielegalnie to pewnie wielu odpowiednio
    > wykwalifikowanych medykow bez oporow wykona.

    > A swoja droga ciekawi mnie, co tez przyswiecalo tworcom tego prawa,
    > jakie idee? Moja plodnosc to moja sprawa, podobnie jak moja noga,
    > reka, palec, tluszcz na brzuchu, ktory moge sobie kazac odessac itp.
    > Co 'panstwu' do mojego ciala?... Czy przeciecie spiodla miedzy
    > polkulami mozgowymi na moje zyczenie, a bez wskazan medycznych,
    > byloby przestepstwem? A odciecie palca? Moj palec, przeciez, no
> [...]

    Prawo karne chroni określone dobra: życie, zdrowie itp.
    Naruszenie wyżej wymienionych dóbr jest zagrożone określoną sankcją karną.
    Jeżeli sprawca jest jednocześnie ofiarą swoich działań to nie znam normy w
    polskim systemie prawa, która by to penalizowała. Natomiast sytuacja jest
    bardziej skomplikowana kiedy poprosisz kogoś aby zrobił Ci "kuku"
    ewentualnie pomógł w odejściu z tego świata. Generalnie uznaje się jednak,
    że zgoda pokrzywdzonego stanowi kontratyp wyłączający przestępczośc czynu
    (np. działalność lekarska czy sport), ale są wyjątki dotyczące eutanazji,
    aborcji, kazirodztwa, obcowania płciowego z nieletnim ponizej lat 15. Jakie
    idee stoją za taką regulacją? W przypadku eutanazji bedzie to pewnie ochrona
    życia jako najwyższego dobra, w przypadku aborcji również, w przypadku
    kazirodztwa normy obyczajowe, a małoletniego - wiek. Jezeli zaś autor posta
    zażada aby lekarz usunął mu nasieniowody to nie bedzie ścigany w ogóle,
    lekarz natomiast bedzie odpowiadał z art.156 KK ponieważ jego działania jako
    lekarza powinny być podjęte w celu leczniczym i dlatego kontratyp w postaci
    zgody poszkodowanego nie bedzie mógł zostać zastosowany, chyba że faktycznie
    miałoby to na celu względy zdrowotne osoby poddanej zabiegowi.

    pozdr.
    T.