  • 1. Data: 2009-04-14 20:44:40
    Temat: Niespójne wyroki SN
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Co się dzieje w sytuacji kiedy jest kilka wyroków SN wydanych w
    podobnych sprawach, jednak jeden z nich (najnowszy) jest inny niż
    poprzednie.

    Sądy niższej instancji mogą zadecydować na który wyrok się powołać?

    Obowiązuje prawo precedensu, czyli najnowszy jest ważniejszy?
    (najnowszym wyroku i uzasadnieniu nie ma odniesień do poprzednich
    wyroków - czyli nie jest to jakiś wyrok zmieniający, same wyroki dzieli
    różnica kilku miesięcy)

    A może sprawa znowu musi trafić do SN który stwierdzi jak w końcu jest?

    Konkretnie chodzi o wyroki:
    (na wstępie pragnę zaprosić wszystkich którzy chcą podyskutować na temat
    wyprzedzania i skręcania na pl.misc.samochody gdzie już flame jest
    odpowiednio rozbuchany - tu pogadajmy o wyrokach SN ogólnie)

    II KKN 28/98
    (mówiący o tym że skręcający, sygnalizując zamiar manewr skrętu w lewo,
    ma prawo sądzić że będzie wyprzedzany tylko z prawej strony)

    II KK 421/02
    (mówiący że wyprzedzający musi wyprzedzając uwzględnić konieczność
    wyhamowania przed miejscem, gdzie pojazd który zamierza wyprzedzić,
    mógłby skręcić w lewo)

    III KK 151/05
    "Wymóg zachowania szczególnej ostrożności, określony w art. 22 ust. 1
    p.r.d., przez zmieniającego kierunek jazdy w lewo, nie obejmuje
    obowiązku upewnienia się w chwili wykonywania tego manewru, czy nie
    zajeżdża on drogi nieprawidłowo (z lewej strony) wyprzedzającemu go"

    i jeden wyrok z poprzednimi niespójny

    SN IV KK 416/05
    "Na kierowcy zamierzającym wykonać manewr zmiany kierunku jazdy w lewo
    ciąży [...] wynikający z zasady szczególnej ostrożności (art. 22
    ust. 1 [...]),obowiązek upewnienia się, przez spojrzenie w lusterko
    wsteczne lub boczne, czy znajdujący się za nim pojazd nie uniemożliwia
    bezpiecznego wykonania tego manewru."

    Różnica jest taka że w III KK 151/05 rozpatrywana była sprawa skrętu na
    skrzyżowaniu, w ostatnim przypadku skrętu w lewo poza skrzyżowaniem, ale
    w miejscu gdzie wyprzedzanie było zabronione znakiem zakazu (skręt w
    lewo na stacje benzynową).

    Ale w zasadzie sprawa podobna - w obu przypadkach skręcający w lewo, był
    w trakcie skręcania wyprzedzany przez łamiącego zakaz wyprzedzania.

  • 2. Data: 2009-04-14 22:23:06
    Temat: Re: Niespójne wyroki SN
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    Tomasz Pyra pisze:
    > Co się dzieje w sytuacji kiedy jest kilka wyroków SN wydanych w
    > podobnych sprawach, jednak jeden z nich (najnowszy) jest inny niż
    > poprzednie.

    W bufecie przy kawie jeden z sędziów będzie pomstował na kolegów
    słowami: "A mówiłem żeby nie dawać tego do zielonych zeszytów!" ;-)))))))
    /serio, serio - cytat autentyczny/

> [...]
    > (najnowszym wyroku i uzasadnieniu nie ma odniesień do poprzednich
    > wyroków - czyli nie jest to jakiś wyrok zmieniający, same wyroki dzieli

    W Polsce nie ma systemu precedensow, sady nie sa zwiazane *wyrokami*
    innych sadow. Inna sprawa, ze nie zyjemy w prozni i poglady wyrazane
    przez SN i inne sady mimo wszystko nie pozostaja zupelne obojetne na
    orzecznictwo innych sadow.
    Jest cos takiego jak "linia orzecznicza SN-u". Ale jedna linia moze sie
    zmienic, inna trwac i sie umacniac, zawsze moze byc jakis wylom w tej
    linii orzeczniczej, itd.... Jak mowi porzekadlo "Niezbadane sa wyroki
    boskie oraz Sadow Rejonowych" ;-) ale jest tez wiele spraw, gdzie
    moznaby podstawic do tego i Sad Najwyzszy. Nie ma reguły.

    Poza tym SN w drodze *uchwal* (podejmowanych w roznym skladzie, im
    wiekszy sklad tym wysza ranga) rozstrzyga zagadnienia prawne
    i w zasadzie jak znajdziesz uchwale to mozesz ja przyjac jako dosc dosc
    istotna interpretacje prawa.

> [...]
    > wyprzedzania i skręcania na pl.misc.samochody gdzie już flame jest
    > odpowiednio rozbuchany - tu pogadajmy o wyrokach SN ogólnie)

    Ogolnie pogadalismy wyzej, zanalizowales dokladnie stany faktyczne
    kazdej ze spraw i dokladnie przeczytales uzasadnienia?
    Milego czytania ;-)

> [...]
    >
    > Ale w zasadzie sprawa podobna - w obu przypadkach skręcający w lewo, był
    > w trakcie skręcania wyprzedzany przez łamiącego zakaz wyprzedzania.

    Dobranoc ;-)

    --
    pozdr
    luck

  • 3. Data: 2009-04-15 05:08:52
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    > Sądy niższej instancji mogą zadecydować na który wyrok się powołać?

    W Polsce nie ma precedensów. Wyroki Sądów wyższej instancji (włącznie z SN)
    nie wiążą Sądów niższej instancji. Jedyną wiążącą wszystkich interpretacją
    prawa są uchwały SN.

    pozdr

  • 4. Data: 2009-04-15 06:18:28
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

    > W Polsce nie ma precedensów.

    A rejestr klauzul niedozwolonych? ;)
    W sumie to działa jak precedensy - jest wyrok Sądu i wyrok ten dotyczy
    wszystkich spraw na przyszłość a nie tylko tej jednej
    Gan

  • 5. Data: 2009-04-15 07:31:14
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    Tomasz Pyra wrote:
    [...]
> [...]
    >
    > Ale w zasadzie sprawa podobna - w obu przypadkach skręcający w lewo, był
    > w trakcie skręcania wyprzedzany przez łamiącego zakaz wyprzedzania.

    Ogolenie algorytm skretu w lewo powinien wygladac nastepujaco:
    1) nie ma zakazu skretu
    1a) dojechac do lewej krawedzi jezdni (albo miec wlaczonego zoltego
    koguta na dachu)
    2) upewnic sie czy nikt mnie nie wyprzedza
    3) wlaczyc kierunkowskaz (od tego momentu nikt nie powinien mnie
    wyprzedzac "z lewej" - niezaleznie od tego, czy zakaz wyprzedzania jest,
    czy go nie ma)
    4) skrecam

    Na szczescie jej jeszcze kilka instancji do ktorych mozna sie odwlac od
    wyroku SN (o sadzie ostatecznym tu nie wspominam)

    POzdro

    Maseł

  • 6. Data: 2009-04-15 08:28:14
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Maseł pisze:

> [...]
    > 3) wlaczyc kierunkowskaz (od tego momentu nikt nie powinien mnie
    > wyprzedzac "z lewej" - niezaleznie od tego, czy zakaz wyprzedzania jest,

    Większość sprawa dotyczy nieprawidłowego wykonania pkt 2.

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars

  • 7. Data: 2009-04-15 09:06:35
    Od: "lukeg" <n...@n...com>

    > Jedyną wiążącą wszystkich interpretacją prawa są uchwały SN.

    Wiążącą? Wszystkich?

  • 8. Data: 2009-04-15 09:17:25
    Od: BK <b...@g...com>

    On Apr 15, 8:18 am, "Gan" <s...@o...pl> wrote:

    > A rejestr klauzul niedozwolonych? ;)
    > W sumie to działa jak precedensy - jest wyrok Sądu i wyrok ten dotyczy
    > wszystkich spraw na przyszłość a nie tylko tej jednej
    > Gan

    Dziala podobnie jak precedensy ale to nie jest prawo precedensowe.

    Jasno i wyraznie:
    W Polsce nie ma prawa precedensowego, wyroki SN sa wiazace w sprawie,
    w ktorej zostaly wydane - inne sprawy moga sie konczyc zupelnie
    inaczej.

  • 9. Data: 2009-04-15 09:35:08
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

    >Dziala podobnie jak precedensy ale to nie jest prawo precedensowe.

    Oczywiście. Podałem jako ciekawostkę.
    Pozdrawiam
    Gan.

  • 10. Data: 2009-04-15 09:42:53
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Maseł" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > koguta na dachu)
    > 2) upewnic sie czy nikt mnie nie wyprzedza

    I właśnie Pyra i jemu podobne kapeluszniki negują ten punkt algorytmu.
    Twierdzą że nie jest to konieczne.