    From: kauzyperda <l...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niespójne wyroki SN
    Date: Wed, 15 Apr 2009 00:23:06 +0200

    Tomasz Pyra pisze:
    > Co się dzieje w sytuacji kiedy jest kilka wyroków SN wydanych w
    > podobnych sprawach, jednak jeden z nich (najnowszy) jest inny niż
    > poprzednie.

    W bufecie przy kawie jeden z sędziów będzie pomstował na kolegów
    słowami: "A mówiłem żeby nie dawać tego do zielonych zeszytów!" ;-)))))))
    /serio, serio - cytat autentyczny/

    > Sądy niższej instancji mogą zadecydować na który wyrok się powołać?
    >
    > Obowiązuje prawo precedensu, czyli najnowszy jest ważniejszy?
    > (najnowszym wyroku i uzasadnieniu nie ma odniesień do poprzednich
    > wyroków - czyli nie jest to jakiś wyrok zmieniający, same wyroki dzieli
    > różnica kilku miesięcy)

    W Polsce nie ma systemu precedensow, sady nie sa zwiazane *wyrokami*
    innych sadow. Inna sprawa, ze nie zyjemy w prozni i poglady wyrazane
    przez SN i inne sady mimo wszystko nie pozostaja zupelne obojetne na
    orzecznictwo innych sadow.
    Jest cos takiego jak "linia orzecznicza SN-u". Ale jedna linia moze sie
    zmienic, inna trwac i sie umacniac, zawsze moze byc jakis wylom w tej
    linii orzeczniczej, itd.... Jak mowi porzekadlo "Niezbadane sa wyroki
    boskie oraz Sadow Rejonowych" ;-) ale jest tez wiele spraw, gdzie
    moznaby podstawic do tego i Sad Najwyzszy. Nie ma reguły.

    Poza tym SN w drodze *uchwal* (podejmowanych w roznym skladzie, im
    wiekszy sklad tym wysza ranga) rozstrzyga zagadnienia prawne
    i w zasadzie jak znajdziesz uchwale to mozesz ja przyjac jako dosc dosc
    istotna interpretacje prawa.

    > A może sprawa znowu musi trafić do SN który stwierdzi jak w końcu jest?
    >

    > Konkretnie chodzi o wyroki:
    > (na wstępie pragnę zaprosić wszystkich którzy chcą podyskutować na temat
    > wyprzedzania i skręcania na pl.misc.samochody gdzie już flame jest
    > odpowiednio rozbuchany - tu pogadajmy o wyrokach SN ogólnie)

    Ogolnie pogadalismy wyzej, zanalizowales dokladnie stany faktyczne
    kazdej ze spraw i dokladnie przeczytales uzasadnienia?
    Milego czytania ;-)

> [...]
    > ust. 1 [...]),obowiązek upewnienia się, przez spojrzenie w lusterko
    > wsteczne lub boczne, czy znajdujący się za nim pojazd nie uniemożliwia
    > bezpiecznego wykonania tego manewru."
    >

    > Różnica jest taka że w III KK 151/05 rozpatrywana była sprawa skrętu na
    > skrzyżowaniu, w ostatnim przypadku skrętu w lewo poza skrzyżowaniem, ale
    > w miejscu gdzie wyprzedzanie było zabronione znakiem zakazu (skręt w
    > lewo na stacje benzynową).
    >
    > Ale w zasadzie sprawa podobna - w obu przypadkach skręcający w lewo, był
    > w trakcie skręcania wyprzedzany przez łamiącego zakaz wyprzedzania.

    Dobranoc ;-)

    --
    pozdr
    luck